Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Apropå pulversås

Jag gör sås. Vadsomhelst annat så skulle jag skämmas ihjäl. Jag KAAAAAAN sträcka mig till att köpa smaksatt creme fraiche....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Det finns ett märke med pulvermos som består av....... POTATIS(flingor)! Punk och slut i den innehållsförteckningen. Önskar jag kunde komma ihåg vilken, men den såldes på Vi på den tiden. Billig var de också.

Vad Felix original innehåller vet jag inte, för deras hemsida har tappat bort innehållsförtekningen... =/. 

• Aniiee

Det är lite sorgligt tycker jag att medelsvensson inte klarar av de sju grundsåserna ens.... eller är jag yrkesskadad nu?

• Aniiee
    Scratt skrev 2014-01-14 17:09:26 följande:
    Jag är en medelsvensson och jag vet inte ens vilka de sju grundsåserna är...
    Dock gör jag all sås själv, förutom bearnaise som jag inte gillar, så den äter vi aldrig.
    Kalla grillsåser kan väl hända att jag köper någon gång då min man har ett par sådana som han älskar
    Haha, fail av mig själv, det är bara 5.... det debateras om 2 extra, om de ska vara med eller ej.

De 5 grundsåserna är:

Béchamel
    Velouté
    Espagnole
    Hollandaise
    Tomat

Det debateras om:
    Bearnaise
    och en till som jag har glömt nu....
  • Aniiee
    Neelah skrev 2014-01-14 17:44:48 följande:
    Tack!
    =) Nu får ni gå och öva för glatta livet, så kan ni göra vilken sås om helst sen.
  • Aniiee
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 17:56:33 följande:
    I vissa läroböcker står det emulsionssås istället för hollandaise, och då är det hollandaise, bearnaise och majonnäs som underrubriker. Kan det vara det du tänker på, då blir det 7?
    Aa, det är säkert majonäs. Låter rätt....
    Gurkan skrev 2014-01-14 18:03:12 följande:

Vad är en veloute och en espagnole?
    Veloute är väldigt basic sås, bottenredning + buljong (kyckling, kalv eller fisk).

Espagnole är, roligt nog BRUNSÅS! Typ. Avancerad brunsås. Bottenredning + mörk buljong (mörk kalv, kött eller vilt) + tomatpuré + mirepoix (2 delar finhackad lök, 1 del finhackade morötter, 1 del finhackad selleri)
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-01-14 17:58:21 följande:
    Inte en chans att jag använder maizena till sås, här är det bottenredning som gäller, inget annat. Har varken maizena eller idealmjöl hemma
    Du toppreder aldrig sås?
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 18:16:31 följande:

Yrkesskada :)
    Anade det =P
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-01-14 18:30:01 följande:
    Nej, bara bottenreder
    To each his own, i guess =)

Jag måste säga att jag toppreder vääääääldigt sällan, men någon gång om året händer det. Och då med smör eller grädde och vetemjöl, inte maizena. Potatismjöl, händer också....
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-01-14 18:43:35 följande:
    Jag har grädde i såserna, men det är för smaken. Men hur gör du då. För just vid toppredning så tycker jag ofta att såsen tappar stinget.
    Enklast  är att mosa ihop vetemjöl och smör till ungefär konsistensen av kakdeg och vispa ned i såsen. För övrigt väldigt enkelt och smidigt om man har en panna sky som man vil göra sås av. Skippa kastrullen och toppred skyn direkt i pannan.

"Tappar stinget", menar du i smak? Kryddor? Krydda lite mer, bara. Och koka mer än 20 sek (säger inte att du gör det, men vet folk som tror att såsen är klar när den börjar ryka =P)
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:01:26 följande:

Jag kan bli likadan. "Men va? Kan du inte ens byta blandare!?"... Sen kommer jag på att det kanske inte är allas största hobby att vara rörmokare haha
    Det blir ju lätt så Skäms
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:13:01 följande:

Åh det heter nåt på franska va? Buerre.. Buirre.. Nåt sånt? Det lärde jag mig när jag var 15 år och har använt sen dess. Alltså smör och mjöl. Inte namnet. Uppenbarligen. Haha :)
    Buerre manié =P Så du var på rätt spår.

Motsatsen (bottenredning) heter roux.

*kocken predikar köksfranskan*  

=)
  • Aniiee
    JoBa skrev 2014-01-14 19:13:05 följande:
    Pulversås? Nä, då tar jag hellre ketchup, till och med. Pulversås smakar ju pyton! Det kommer inte in i mitt kök! (Det gör inte buljongtärningar heller, för den delen.)
    Ketchup är ju gott..... =) Om man gör den själv......

Buljongtärningar..... vad är det? *lägger huvudet på sned och ser förvirrad ut*
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:22:47 följande:

Ah! Haha jag är så sjukt dålig på namn. Jag har ju typ aldrig följt ett recept i mitt liv, tappar inspirationen av att läsa instruktioner (vilket är orsaken till att jag inte kan baka...), så vad saker och ting heter är jag inte sådär bra på va..
    Jo, det är ju inspirationen och inprovisationen som är halva grejen med matlagning =)

Men en 1-1-2-2-3-kaka borde du nog ha med i reportoiren..... och de går ju att skoja till som andan faller. I brödväg räcker scones långt, så det enda i brödväg jag kan är det och challa.
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 19:57:33 följande:

....vad är det? Jag kan göra morotskaka och mockarutor utan ägg och en sirap och pomerans-limpa. Det kommer man förvånansvärt långt på ;)
    I princip: Sockerkaka. (1 hg smör, 1 hg mjölk, 2 ägg, 2 dl socker, 3 dl mjöl).

Nu blev jag avis! Du kan göra morotskaka, det kan inte jag (är allergisk mot morötter =/). Men gott är det. Mockarutor är gott, i princip enda gången jag tycker om kaffe är när det är i en chokladkaka, chokladglass eller mockarutor.

Sirapslimpa..... *slickar mig om munnen*
  • Aniiee
    LillGris skrev 2014-01-14 20:10:00 följande:

Ahh,, det faller ju på äggen då :/
    Man kan göra morotskaka fast ha rödbetor i istället! Förvånansvärt gott :) sirapslimpa är så sjukt gott!
    LillGris skrev 2014-01-14 20:14:17 följande:

Eller ja, det blir ju inte morotskaka då tekniskt sett. Men samma recept i övrigt. Lika saftigt och gott :)
    Äggsubstitut? Vet inte hur det funkar, finns det? Det ska gå, i alla fall.

Rödbetskaka =) Har ett recept med rödbetor i någon chokladkaka någonstans. Kanske skulle prova....

• Aniiee
    kaffeamanda skrev 2014-01-14 23:51:02 följande:
    Måste bara fråga: ni som förkastar all färdigsås, gör ni alltid egen majonnäs, salsa, ketchup, senap också?
    Ja, ja. ja, och ja. Men jag är nog på intet sätt representativ för sveriges hemmakockar...
    Knota skrev 2014-01-15 07:27:31 följande:
    Majonäs är iofs skitlätt att göra.
    Allt är lätt när man kan..... =)
Svar på tråden Apropå pulversås