Inlägg från: LillGris |Visa alla inlägg
  • LillGris

Apropå pulversås

Jag gör egen. Såklart. Min bea är vida känd- ingen kan ana att den är äggfri :)

• LillGris
    sextiotalist skrev 2014-01-14 17:58:21 följande:
    Inte en chans att jag använder maizena till sås, här är det bottenredning som gäller, inget annat. Har varken maizena eller idealmjöl hemma

Bottenredning i all ära men ibland råkar jag hälla på lite mycket av alla ingredienser så jag får göra en toppredning också, för att såsen blir alldeles för tunn. Då är maizena guld :)
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 17:32:00 följande:
    Haha, fail av mig själv, det är bara 5.... det debateras om 2 extra, om de ska vara med eller ej.

De 5 grundsåserna är:

Béchamel

Velouté

Espagnole

Hollandaise

Tomat

Det debateras om:

Bearnaise

och en till som jag har glömt nu....

Yrkesskada :)
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 18:21:44 följande:
    Anade det =P

Jag kan bli likadan. "Men va? Kan du inte ens byta blandare!?"... Sen kommer jag på att det kanske inte är allas största hobby att vara rörmokare haha
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 19:04:25 följande:
    Enklast  är att mosa ihop vetemjöl och smör till ungefär konsistensen av kakdeg och vispa ned i såsen. För övrigt väldigt enkelt och smidigt om man har en panna sky som man vil göra sås av. Skippa kastrullen och toppred skyn direkt i pannan.

"Tappar stinget", menar du i smak? Kryddor? Krydda lite mer, bara. Och koka mer än 20 sek (säger inte att du gör det, men vet folk som tror att såsen är klar när den börjar ryka =P)

Åh det heter nåt på franska va? Buerre.. Buirre.. Nåt sånt? Det lärde jag mig när jag var 15 år och har använt sen dess. Alltså smör och mjöl. Inte namnet. Uppenbarligen. Haha :)
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 19:19:33 följande:
    Buerre manié =P Så du var på rätt spår.

Motsatsen (bottenredning) heter roux.

*kocken predikar köksfranskan*  

=)

Ah! Haha jag är så sjukt dålig på namn. Jag har ju typ aldrig följt ett recept i mitt liv, tappar inspirationen av att läsa instruktioner (vilket är orsaken till att jag inte kan baka...), så vad saker och ting heter är jag inte sådär bra på va..
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 19:52:11 följande:
    Jo, det är ju inspirationen och inprovisationen som är halva grejen med matlagning =)

Men en 1-1-2-2-3-kaka borde du nog ha med i reportoiren..... och de går ju att skoja till som andan faller. I brödväg räcker scones långt, så det enda i brödväg jag kan är det och challa.

....vad är det? Jag kan göra morotskaka och mockarutor utan ägg och en sirap och pomerans-limpa. Det kommer man förvånansvärt långt på ;)
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 20:06:02 följande:
    I princip: Sockerkaka. (1 hg smör, 1 hg mjölk, 2 ägg, 2 dl socker, 3 dl mjöl).

Nu blev jag avis! Du kan göra morotskaka, det kan inte jag (är allergisk mot morötter =/). Men gott är det. Mockarutor är gott, i princip enda gången jag tycker om kaffe är när det är i en chokladkaka, chokladglass eller mockarutor.

Sirapslimpa..... *slickar mig om munnen*

Ahh,, det faller ju på äggen då :/

Man kan göra morotskaka fast ha rödbetor i istället! Förvånansvärt gott :) sirapslimpa är så sjukt gott!
  • LillGris
    LillGris skrev 2014-01-14 20:10:00 följande:
    Ahh,, det faller ju på äggen då :/

Man kan göra morotskaka fast ha rödbetor i istället! Förvånansvärt gott :) sirapslimpa är så sjukt gott!

Eller ja, det blir ju inte morotskaka då tekniskt sett. Men samma recept i övrigt. Lika saftigt och gott :)
  • LillGris
    Aniiee skrev 2014-01-14 20:29:19 följande:
    Äggsubstitut? Vet inte hur det funkar, finns det? Det ska gå, i alla fall.

Rödbetskaka =) Har ett recept med rödbetor i någon chokladkaka någonstans. Kanske skulle prova....

Det finns nåt som heter no egg, men det tycker jag funkar mest i mat, typ pannkakor och så. I bak har det blivit bra noll gånger av 100, typ. Så man får exprimentera sig fram, med typ filmjölk, bikarbonat och bakpulver :) ja testa! Rödbetor smakar ju inte så mycket råa, det blir mest oerhört saftigt och gott.. Mm.
  • LillGris
    The past is now skrev 2014-01-15 07:03:04 följande:
    Min kille lagar all mat så ska vi ha tex salsa så gör vi den själva...senap använder vi inte utan vi tar Dijonsenap. Istället för ketchup tar vi chillisås. Majonnäs köper vi den äkta sorten om vi ska ha för det är lite svårt än att få till.

Men som sagt ALDRIG något i pulverform för det var ju det tråden handlade om...

Är inte dijonsenap senap?
  • LillGris
    The past is now skrev 2014-01-15 09:42:19 följande:
    Innehållet skiljer sig..

Jo men.. Det är väl ändå senap? Haha alltså nu låter jag dryg men det är inte meningen, jag är uppriktigt nyfiken! Det finns ju massa olika sorters senap, det finns grov, stark, söt, dijon, ditten, datten. Innehållet skiljer sig ju en del men det är väl ändå senap alltihop?
Svar på tråden Apropå pulversås