Inlägg från: Surpuppan |Visa alla inlägg
  • Surpuppan

Apropå pulversås

Apropå Mästerkocks-kandidaten som körde med pulversås, så undrar jag hur många som verkligen gör det i vardagen. Det är ju så sjukt enkelt att fixa egen sås (currysås, brunsås osv) att det tar lika lång tid att fixa pulversås. Vill man ha sås som är lite jobbigare att göra själv (bea, salsa, remoulad tex) köper man väl oftast färdig på burk - eller?

Nyfiken att se hur ofta man gör pulversås i verkliga livet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Apropå pulversås
  • Surpuppan
    Queenie70 skrev 2014-01-12 20:44:33 följande:
    Ungefär 50/50. Tycker pulversås kan vara helt ok om man piffar till den. Utmärkt vardagsalternativ. Jag vet hur man gör sås, är bra på att göra sås, men att säga att det är preeeciiiis lika lätt att göra egen låter mest som hybris. Det är inte alls lika snabbt och smidigt.

Fast jag tycker det är lika lätt, om inte lättare. När jag gör egen sås gör jag buljongsås, men i pulversås ska det oftast vara mjölk och då bränner den fast varenda gång.
  • Surpuppan
    JoBa skrev 2014-01-14 19:13:05 följande:
    Pulversås? Nä, då tar jag hellre ketchup, till och med. Pulversås smakar ju pyton! Det kommer inte in i mitt kök! (Det gör inte buljongtärningar heller, för den delen.)

Använde inte heller buljongtärningar, tills jag såg att Jamie Oliver har dom i sin köttfärssås! Då tänkte jag att duger det för Jamie så duger det för mig, haha. En oxbuljongtärning och ett par matskedar kakao tar chilin till nya höjder!
  • Surpuppan
    Aniiee skrev 2014-01-14 20:29:19 följande:
    Äggsubstitut? Vet inte hur det funkar, finns det? Det ska gå, i alla fall.

Rödbetskaka =) Har ett recept med rödbetor i någon chokladkaka någonstans. Kanske skulle prova....

Gjorde en rödbetskaka med saffransglasyr från ett recept i ICA Buffé en gång. Både kakan och glasyren var asäcklig. Ingen ville äta. Men finns säkert bättre recept än det.
Svar på tråden Apropå pulversås