Vår son repeterar allt vi säger tyst för sig själv..
Min äldsta har gjort så med. Fast huvudsakligen upprepade han det han själv sa. Tyst för sig själv och lite grunnande.....som om han liksom tänkte efter vad han egentligen sagt
. Jag har inte tänkt på det så mycket nu, men jag tror att nästan helt har slutat med det. Han fyllde nyligen 6 år. Runt 4-5 så upprepade han det mesta som i alla fall han själv sa jämt. Han har en uttalsförsening som vi gått hos logoped för, men för övrigt har de konstaterat att han är språkligt tidig.
Förstår att du funderar och oroar dig. Vår äldsta var sen med talet och mycket motoriskt. Nu visade det sig enbart handla om uttalsproblematik som till största del rättat till sig (det motoriska har också kommit fint), men visst oroade jag mig. Han jollrade exempelvis aldrig utan var bara tyst....det är han inte längre
. Mellansonen blir 5 i slutet av april. Han var rätt tidig med talet men alltid haft lite svårt att ibland få fram det han ska säga och ofta sagt något ord inledningsvis två eller ibland tre gånger. Inget anmärkningsvärt och vanligt, men så för ett par månader sedan så eskalerade det och han började stamma.....rejält. Så fort han skulle berätta något så sa han första och andra ordet uppemot 30 gånger innan han kom vidare. Efter ett par veckor blev han mer medveten om detta själv, kunde bli lite ledsen och ibland så gav han upp och sa "Det var inget" och gick iväg. Vi har kontaktat logoped, men så plötsligt mer eller mindre över natt så slutade han. En dryg vecka sedan nu. Plötsligt så pratar han igen som han alltid gjort. Känns jättemärkligt, men självklart jätteskönt. Jag hade börjat oroa mig rejält. Vet inte vad det kan ha berott på. Ska prata med logopeden sedan när hon hör av sig.