• Mamma82

Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?

Det finns i stort sett ingen mat som är "farlig", så länge man inte överdriver det.
    Jag drack vanlig cola när jag vänta mina grabbar, då jag känner att det känns mer naturligt än light produkter. Då light produkter innehåller bland annat aspartan som är cancer framkallande.

• Mamma82
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-13 15:33:23 följande:
    Två fel i ditt inlägg:

1. Jo, det finns mat som är skadlig vid graviditet även om man inte överdriver det. Eller rättare sagt så finns mikroorganismer i mat som kan orsaka förödande skada hos fostret. Det är inte en fråga om dos utan om otur. Man kan äta rå köttfärs eller salami varje dag som gravid utan att drabbas av listeria eller toxoplasma, det är såpass liten risk att bli drabbad. Men det kan också räcka med en enda bit eller en enda tesked köttfärs för att man ska bli smittad. Med missfall och fosterskador som möjliga utkomster.
    2. Aspartam är inte cancerframkallande. Det finns ingen tillsats som är så välstuderad som aspartam och det finns extremt få belägg för att aspartam i de små mängder som intas i mat är farliga, på något sätt.
    Jag skrev i stort sett, med det menas det att det finns undantag.
    Och säg mig vad är det för nyttigt med aspartam.
  • Mamma82
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-13 15:48:59 följande:
    Jag påstod inte att det var "nyttigt" utan att det, tvärtemot vad du påstår, inte är cancerframkallande. Det finns dessutom inte heller några belägg för att det skulle vara skadligt på annat sätt, trots mycket omfattande studier.

Om du menar att det finns undantag kan det ju vara bra att skriva det.
    Om man får svaret "i stort sett så är inget farligt" så borde man kunna räkna ut att det finns några undantag.
  • Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 19:54:16 följande:
    Mamma82: i det här läget är det rimligt att du presenterar bevis för ditt påstående eller tar tillbaka det.
    Du vill väl inte vara delaktig i att felaktig information sprids på internet?'
    Jag lämnar ut den infon som jag har hört senast, annars så skulle jag inte lämna ut den givetvis. Jag är inte helt dum i huvudet som medvetet lämnar ut felaktig info.

För att återgå till ts fråga så tror jag att vanlig cola är bättre än light colan, pågrund av det är mer naturliga produkter i vanlilg cola. Med det menar jag inte att cola är nyttigt, men bättre än light. Jag tror att light och lätt produkter inte är nå bra alls.
  • Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-14 16:08:16 följande:
    Mamma82: det enda du "lämnade ut" var påståendet att aspartam orsakar cancer och att vanlig Coca-Cola är mindre onyttigt än lightversionen (vilket förmodligen skulle vara sant om ditt första påstående är korrekt)

Det verkar som att dina påståenden är ogrundade, men du vill ändå inte ta tillbaka dom?!

Är inte det lite ohederligt?
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-14 15:56:25 följande:
    Du borde inte lämna ut "information" som inte är bekräftad.

Det är ett ofog att hävda saker som "aspartam orsakar cancer", "jorden är platt" eller "HIV existerar inte". Det råder ingen tvekan bland forskare att det påståendet är falskt och man har dessutom vetat det länge. Det är ett mytspridande, inget annat.

Vad grundar du din tro på?
    1. Sluta plagiera text utan att källhänvisa. www.body.se/artiklar/kost/20030527/lightprodu...
    2. Att metanol skulle uppstå vid hembränning är rent strunt. Det är ytterligare en gammal förlegad myt precis som den om att aspartam orsakar cancer. Metanol bildas vid torrdestillation av trä, inte vid destillation av socker, jäst och vatten. Problemet är att vissa dårar blandade metanol i etanolen för att tjäna några kronor. Så vitt jag vet så är det i det närmaste utdött, det var bra längesedan jag hörde om metanolförgiftning lokalt i Sverige.
    3. Aspartam misstänks inte alls av "vissa forskare" som bidragande till det ökade antalet hjärntumörer. Vill man påstå det så vill jag se namn och kvalifikationer för dessa forskare.
    4. Vetskapen om aspartamets verkan på hjärnan eller övriga kroppen är inte alls "begränsat", tvärtom vet vi en hel del om aspartam till skillnad från exempelvis stevia (som framhålls som ett "naturligt" sötningsmedel).

Jag berättar den informationen jag har fått som senast. Den kanske är gammal, det beror på att jag inte kollar upp såna saker som aspartam varje dag och inte hört nått nytt förräns nu.
    Och på vilket vis är jag ohederlig?
    Selfish Geene så att du menar att coca cola  och coca cola light är lika onyttiga/nyttiga?
    Jag tror att light produkter inte är bra, det är därför jag aldrig äter eller dricker det. Det är min åsikt.
  • Mamma82
    Knota skrev 2014-01-16 14:39:50 följande:
    Men av vilken anledning anser du att det är dåligt?
    Jag anser att light produkter innehåller mycket onödiga tillsatser, känns mer äkta att inte äta och dricka icke lätt/light produkter.
  • Mamma82

Om man vill undvika alla saker som är "farliga" när man är gravid så är det inte mycket man kan äta. Men jag svarade bara på ts fråga och undran, inget mer med det.
    Det är typiskt folk här på FL att börja prata om andra saker än vad TS har frågat om. Försök att hålla er till vad TS fråga.

• Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 11:58:14 följande:
    Mamma82: du gav ett svar du praktiskt taget har dragit ur röven och möjligen orsakat ökad oro och förvirring för gravida kvinnor, kanske till den grad att någon börjar tro att det inte finns något de kan äta utan att riskera sitt ofödda barns hälsa!

Skäms du inte!??
    Vad vill du att jag ska skämmas över?
    All mat är farlig om man äter för mycket av det, även för dom som inte är gravida. Det kan vara farligt på olika vis också tex fel sorts fetter, för mycket socker/salt, olika sorters gifter, och mycket andra saker. Att hålla koll på alla saker som är farligt att äta så skulle man ha mycket att göra.
  • Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 15:38:44 följande:
    Mamma82: se flesta av oss VILL faktiskt veta vad som är farligt och i vilka mängder och nöjer oss inte med att chansa med vår och våra barns hälsa utan vill fatta informerade beslut i frågor som rör allt omkring oss.

Att bara konstatera att "allt är farligt" är lika meningslöst som att hävda att INGET är det!

Men ditt ursprungspåstående var inte att allt är farligt i viss mängd utan att aspartam orsakar cancer och att vanlig Coca-Cola är mindre onyttigt än Cola light.

Båda påståendena visade sig vara helt ogrundade (nej, din "känsla" har inget värde öht!)

Felaktig information skapar onödig oro och gör människor rädda för fel saker, en anständig människa skulle skämmas över att bidra till sådant!
    Och vad har du för anledning till att gå ifrån ts fråga?
  • Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 15:53:14 följande:
    Ts vill veta ifall Coca-Cola och Cola light är farligt att dricka under graviditeten, DU påstod att aspartam orsakar cancer och att Coca-Cola är mindre onyttigt än Cola light.

När jag och några andra frågade hur du vet det visar det sig att du inte alls vet utan bara rapar upp gamla myter och "känslor"!

Tror du att det var det ts var ute efter??
    Om inte: varför svarar inte DU på ts fråga??
    Jag svarade ts efter vad jag hade hört och gav ts mina åsikter.
    Och jag sa att cola light är mindre nyttigt än "riktig" cola. Menar du att båda är lika nyttiga/onyttiga?
  • Mamma82
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 16:16:12 följande:
    Mamma82: jag "tycker" ingenting, till skillnad från dig uttalar jag m
    Selfish Geene skrev 2014-01-18 16:17:31 följande:
    mig inte tvärsäkert i frågor jag inte har kunskap i (och det borde inte du heller göra!)
    Och hur mycket av det man läser här på fl sant?
    Av det man hör av andra, hur mycket äv det är sant?
    Den infon som bm får är nya saker hela tiden. Ena året är den ena saken livsfarlig att äta eller utföra, nästa år så är en annan sak livsfarlig.
    Så att enligt min åsikt så får man ta till sig den infon man tycker låter mest realistisk av en person som låter pålitlig.

Svar på tråden Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?