• LoveJagDuVi

Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?

Är det farligt att dricka Cola light eller vanlig Cola under sin graviditet.??

• Svar på tråden Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, det är inte farligt. Så länge det handlar om måttliga mängder vill säga.

Överkonsumtion kan innebära risker.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Modernmom

Det är skitdrycker överlag, men inte farligt mer än de kända sjukdomar som socker ger på lång sikt.

• Mamma82

Det finns i stort sett ingen mat som är "farlig", så länge man inte överdriver det.
    Jag drack vanlig cola när jag vänta mina grabbar, då jag känner att det känns mer naturligt än light produkter. Då light produkter innehåller bland annat aspartan som är cancer framkallande.

• isisisis

Jag hade nog undvikit bägge delarna.Lika bra att göra sig av med ovanan med coca.cola innan barnen blir så stora att de ser vad man dricker.Inte lämpligt för små barns tänder eller välmående.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-13 12:21:37 följande:
    Det finns i stort sett ingen mat som är "farlig", så länge man inte överdriver det.
    Jag drack vanlig cola när jag vänta mina grabbar, då jag känner att det känns mer naturligt än light produkter. Då light produkter innehåller bland annat aspartan som är cancer framkallande.
    Två fel i ditt inlägg:

1. Jo, det finns mat som är skadlig vid graviditet även om man inte överdriver det. Eller rättare sagt så finns mikroorganismer i mat som kan orsaka förödande skada hos fostret. Det är inte en fråga om dos utan om otur. Man kan äta rå köttfärs eller salami varje dag som gravid utan att drabbas av listeria eller toxoplasma, det är såpass liten risk att bli drabbad. Men det kan också räcka med en enda bit eller en enda tesked köttfärs för att man ska bli smittad. Med missfall och fosterskador som möjliga utkomster.
    2. Aspartam är inte cancerframkallande. Det finns ingen tillsats som är så välstuderad som aspartam och det finns extremt få belägg för att aspartam i de små mängder som intas i mat är farliga, på något sätt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mamma82
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-13 15:33:23 följande:
    Två fel i ditt inlägg:

1. Jo, det finns mat som är skadlig vid graviditet även om man inte överdriver det. Eller rättare sagt så finns mikroorganismer i mat som kan orsaka förödande skada hos fostret. Det är inte en fråga om dos utan om otur. Man kan äta rå köttfärs eller salami varje dag som gravid utan att drabbas av listeria eller toxoplasma, det är såpass liten risk att bli drabbad. Men det kan också räcka med en enda bit eller en enda tesked köttfärs för att man ska bli smittad. Med missfall och fosterskador som möjliga utkomster.
    2. Aspartam är inte cancerframkallande. Det finns ingen tillsats som är så välstuderad som aspartam och det finns extremt få belägg för att aspartam i de små mängder som intas i mat är farliga, på något sätt.
    Jag skrev i stort sett, med det menas det att det finns undantag.
    Och säg mig vad är det för nyttigt med aspartam.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-13 15:45:18 följande:
    Jag skrev i stort sett, med det menas det att det finns undantag.
    Och säg mig vad är det för nyttigt med aspartam.
    Jag påstod inte att det var "nyttigt" utan att det, tvärtemot vad du påstår, inte är cancerframkallande. Det finns dessutom inte heller några belägg för att det skulle vara skadligt på annat sätt, trots mycket omfattande studier.

Om du menar att det finns undantag kan det ju vara bra att skriva det.
  • Mamma82
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-13 15:48:59 följande:
    Jag påstod inte att det var "nyttigt" utan att det, tvärtemot vad du påstår, inte är cancerframkallande. Det finns dessutom inte heller några belägg för att det skulle vara skadligt på annat sätt, trots mycket omfattande studier.

Om du menar att det finns undantag kan det ju vara bra att skriva det.
    Om man får svaret "i stort sett så är inget farligt" så borde man kunna räkna ut att det finns några undantag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-13 15:54:14 följande:
    Om man får svaret "i stort sett så är inget farligt" så borde man kunna räkna ut att det finns några undantag.
    Jag skrev ut några av dessa undantag. Hursomhelst så har du fel angående aspartam och det är viktigt att påpeka eftersom den där förbannade myten har levt långt över bäst-före-datum.
Svar på tråden Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?