Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?

Nej, det är inte farligt. Så länge det handlar om måttliga mängder vill säga.

Överkonsumtion kan innebära risker.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-13 12:21:37 följande:
    Det finns i stort sett ingen mat som är "farlig", så länge man inte överdriver det.
    Jag drack vanlig cola när jag vänta mina grabbar, då jag känner att det känns mer naturligt än light produkter. Då light produkter innehåller bland annat aspartan som är cancer framkallande.
    Två fel i ditt inlägg:

1. Jo, det finns mat som är skadlig vid graviditet även om man inte överdriver det. Eller rättare sagt så finns mikroorganismer i mat som kan orsaka förödande skada hos fostret. Det är inte en fråga om dos utan om otur. Man kan äta rå köttfärs eller salami varje dag som gravid utan att drabbas av listeria eller toxoplasma, det är såpass liten risk att bli drabbad. Men det kan också räcka med en enda bit eller en enda tesked köttfärs för att man ska bli smittad. Med missfall och fosterskador som möjliga utkomster.
    2. Aspartam är inte cancerframkallande. Det finns ingen tillsats som är så välstuderad som aspartam och det finns extremt få belägg för att aspartam i de små mängder som intas i mat är farliga, på något sätt.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-13 15:45:18 följande:
    Jag skrev i stort sett, med det menas det att det finns undantag.
    Och säg mig vad är det för nyttigt med aspartam.
    Jag påstod inte att det var "nyttigt" utan att det, tvärtemot vad du påstår, inte är cancerframkallande. Det finns dessutom inte heller några belägg för att det skulle vara skadligt på annat sätt, trots mycket omfattande studier.

Om du menar att det finns undantag kan det ju vara bra att skriva det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-13 15:54:14 följande:
    Om man får svaret "i stort sett så är inget farligt" så borde man kunna räkna ut att det finns några undantag.
    Jag skrev ut några av dessa undantag. Hursomhelst så har du fel angående aspartam och det är viktigt att påpeka eftersom den där förbannade myten har levt långt över bäst-före-datum.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-14 11:16:20 följande:
    Jag lämnar ut den infon som jag har hört senast, annars så skulle jag inte lämna ut den givetvis. Jag är inte helt dum i huvudet som medvetet lämnar ut felaktig info.

För att återgå till ts fråga så tror jag att vanlig cola är bättre än light colan, pågrund av det är mer naturliga produkter i vanlilg cola. Med det menar jag inte att cola är nyttigt, men bättre än light. Jag tror att light och lätt produkter inte är nå bra alls.
    Du borde inte lämna ut "information" som inte är bekräftad.

Det är ett ofog att hävda saker som "aspartam orsakar cancer", "jorden är platt" eller "HIV existerar inte". Det råder ingen tvekan bland forskare att det påståendet är falskt och man har dessutom vetat det länge. Det är ett mytspridande, inget annat.

Vad grundar du din tro på?
    isisisis skrev 2014-01-14 13:00:53 följande:

ASPARTAM

1982 började industrin använda aspartam som sötningsmedel i Sverige. Aspartam består av två aminosyror, som kommer att brytas ner och absorberas i tunntarmen. Det som bildas vid nedbrytningen är alkoholen metanol och aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra. Att få i sig för mycket metanol vet vi är skadligt. Det är ju den beståndsdelen som orsakar blindhet och förgiftning om man dricker dålig, hembränd sprit.

I små mängder hinner vi dock bryta ned metanolen innan den gör skada, och det finns mer av denna alkohol i ett glas juice än i ett glas lightläsk. Vid ett stort intag av aspartam kommer dock det mycket giftiga ämnet formaldehyd att bildas. Formaldehyd kan skada våra celler och är en riskfaktor för cancerutveckling. Vid normal användning anses aspartam dock ofarligt, då mängden formaldehyd är försumbar. Det högsta rekommenderade intaget är 40 mg/kg kroppsvikt/dag. För en 80-kilosperson innebär det 3,2 gram. Med tanke på att aspartam är 200 ggr sötare än socker skulle denna dos kunna ersätta 640 gram socker. Betydligt mer än de flesta konsumerar.

Aspartam misstänks dock av vissa forskare vara en bidragande orsak till det ökade antalet hjärntumörer som rapporterats sedan aspartamet introducerades. Men det är långt ifrån bevisat att det verkligen är så. En delförklaring kan vara att läkarvetenskapen har blivit bättre på att upptäcka tumörer, vilket självklart kommer att leda till en rapporterad ökning. Vi måste emellertid vara medvetna om att det finns andra påstådda riskfaktorer, t ex mobiltelefoner. Det vi vet om aspartamets effekter på hjärnan är begränsat.

Men vissa studier visar att aspartam inte påverkar hjärnans funktioner alls, medan andra studier visar att ett stort intag ökar risken för huvudvärk.

1. Sluta plagiera text utan att källhänvisa. www.body.se/artiklar/kost/20030527/lightprodukter
    2. Att metanol skulle uppstå vid hembränning är rent strunt. Det är ytterligare en gammal förlegad myt precis som den om att aspartam orsakar cancer. Metanol bildas vid torrdestillation av trä, inte vid destillation av socker, jäst och vatten. Problemet är att vissa dårar blandade metanol i etanolen för att tjäna några kronor. Så vitt jag vet så är det i det närmaste utdött, det var bra längesedan jag hörde om metanolförgiftning lokalt i Sverige.
    3. Aspartam misstänks inte alls av "vissa forskare" som bidragande till det ökade antalet hjärntumörer. Vill man påstå det så vill jag se namn och kvalifikationer för dessa forskare.
    4. Vetskapen om aspartamets verkan på hjärnan eller övriga kroppen är inte alls "begränsat", tvärtom vet vi en hel del om aspartam till skillnad från exempelvis stevia (som framhålls som ett "naturligt" sötningsmedel).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-16 14:30:12 följande:
    Jag berättar den informationen jag har fått som senast. Den kanske är gammal, det beror på att jag inte kollar upp såna saker som aspartam varje dag och inte hört nått nytt förräns nu.
    Och på vilket vis är jag ohederlig?
    Selfish Geene så att du menar att coca cola  och coca cola light är lika onyttiga/nyttiga?
    Jag tror att light produkter inte är bra, det är därför jag aldrig äter eller dricker det. Det är min åsikt.
    Nej, det du har är inte gammal information, det du har spridit vidare är en gammal myt, inget annat. Det är problematiskt på flera sätt. Inte minst borde du anse att det är problematiskt att du påstår saker som helt enkelt inte är sanna, folk kan ju faktiskt tro på det du säger. Tycker du inte att det är ett problem?
    Mamma82 skrev 2014-01-16 15:00:06 följande:
    Jag anser att light produkter innehåller mycket onödiga tillsatser, känns mer äkta att inte äta och dricka icke lätt/light produkter.
    I stort sett den enda skillnaden mellan cola och cola zero (exempelvis) är valet av sötning. Det är inte så att man häller i "tillsatser" i den ena men inte den andra.

Om ämnena som skiljer sig visar sig vara säkra så är light-produkter "nyttigare" eftersom de inte innehåller någon energi (i stort sett). Både aspartam och acesulfam-k har visat sig vara "säkra", i meningen att det inte finns några belägg för att de är skadliga i rimliga mängder. När vi pratar om rimliga mängder här så får man komma ihåg en mycket viktig sak, det handlar om mycket små mängder sötningsmedel tack vare att de är så starkt söta. För att få samma sötning som 1 gram aspartam krävs ungefär 200 gram socker. Då får man fråga sig om aspartam är 200 gånger farligare än socker och så är knappast fallet.

Den dag ett säkert, billigt och energifattigt ämne smakar likadant som socker så kommer sockerproduktionen att sjunka, drastiskt. För även om socker inte är ett "livsfarligt gift" (som många vill hävda) så är det inte nyttigt alls, bland annat på grund av sin höga energitäthet.

Det är bra att vara skeptisk mot nya ämnen, men det är något annat att vara paranoid och avfärda ämnen med motiveringen "det är inte naturligt". Visst, här finns ett milligram aspartam, som är syntetiskt, och ett milligram botulintoxin, som är helt naturligt förekommande. Det ena kommer att ta livet av en människa, det andra inte. Eller ja, det senare kommer kunna döda ungefär tusen personer. Helt naturligt minsann.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mamma82 skrev 2014-01-18 16:25:27 följande:
    Och hur mycket av det man läser här på fl sant?
    Av det man hör av andra, hur mycket äv det är sant?
    Den infon som bm får är nya saker hela tiden. Ena året är den ena saken livsfarlig att äta eller utföra, nästa år så är en annan sak livsfarlig.
    Så att enligt min åsikt så får man ta till sig den infon man tycker låter mest realistisk av en person som låter pålitlig.

Det är ju precis det här som är problemet. Tänk dig att någon faktiskt tror på det du säger, att aspartam orsakar cancer. Tänk om de tror att du är pålitlig och att det är mest realistiskt. Vilka konsekvenser kan det få?

I det här fallet, kanske inte. Det värsta som kan hända är att en person väljer ett skadligare ämne, som förmodligen inte är särskilt farligt. Men i andra fall där du och andra sprider felaktiga myter som de "hört". Där kan det faktiskt ha stora konsekvenser.

Du tar ju inte ditt ansvar för spridandet av informationen utan framhäver att det handlar om "den info du fått". Jag förstår inte riktigt hur du tänker där.
Svar på tråden Dricka Cola light eller vanlig Cola under graviditet ?