• Linzi
    Äldre 13 Jan 12:56
    44941 visningar
    26 svar
    26
    44941

    Gratis bokföringsprogram?

    Finns det något gratis bokföringsprogram som funkar ok som ni testat? Jag har så lite verifikationer att jag övervägt att köra manuellt, men trots allt är det ju smidigare med ett program.

  • Svar på tråden Gratis bokföringsprogram?
  • Äldre 18 Jan 15:02
    #1

    En möjlighet är ju att använda Microsoft Excel. Det blir ju så att säga gratis förutsatt att du redan har Office-paketet. Annars skulle det väl gå att använda kalkylbladsdelen i t.ex. OpenOffice eller Libre Office.

    Om du googlar på "bokföring Excel" (utan citationstecken) så får du upp en lista med dels några mallar, dels reklam från företag som säljer just enkla bokföringsprogram, Zervant.com erbjuder till och med en gratis onlinetjänst.

    Du har väl redan provat att googla på "gratis bokföringsprogram"? Jag bara skummade igenom listan och något som är helt gratis verkar inte finnas.

  • Linzi
    Äldre 19 Jan 05:43
    #2
    Fontana skrev 2014-01-18 15:02:13 följande:
    En möjlighet är ju att använda Microsoft Excel. Det blir ju så att säga gratis förutsatt att du redan har Office-paketet. Annars skulle det väl gå att använda kalkylbladsdelen i t.ex. OpenOffice eller Libre Office.

    Om du googlar på "bokföring Excel" (utan citationstecken) så får du upp en lista med dels några mallar, dels reklam från företag som säljer just enkla bokföringsprogram, Zervant.com erbjuder till och med en gratis onlinetjänst.

    Du har väl redan provat att googla på "gratis bokföringsprogram"? Jag bara skummade igenom listan och något som är helt gratis verkar inte finnas.
    Jo, jag har sett några helt gratis alternativ, men inte testat någon av dom än. Enligt bokföringslagen får man inte bokföra i Excel, så det går inte heller.
  • Äldre 20 Jan 10:02
    #3

    Tänk på att ev. gratisprogram kanske inte heller följer bokföringslagen.
    Har tidigare funnits gott om program som inte gör saker och ting korrekt.

    Kolla med din bank om de har något affärspaket där du kan bokföra/köpa bokföringsprogram till rabatterat pris.
    Se ex.vis: http://www.swedbank.se/foretag/cash-management/e-bokforing/index.htm

    Annars är Visma prisvärt:
    http://www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-enskild-firma

    Men det finns inget krav på att använda ett bokföringsprogram, man kan bokföra manuellt också. Men det blir jobbigt om man har mer än några verifikationer.

    http://www.bfn.se/fragor/fragor-bokforing.aspx#bokf8

  • Äldre 20 Jan 11:01
    #4

    Swedbanks lösning kostar en slant. Ett företagspaket kostar 900 kr per år. Då ingår företagskonto, internetbank, bankgiro, bankkort, kreditkort, rådgivning m.m.
    För att även få bokföring så kostar det 125 kr per månad för enskild firma. Det är Speedledger som levererar tjänsten och den är riktigt bra och gör bokföringen tokigt lätt, men kostar som sagt en slant.

    Om jag var ny så hade jag testat zervant.com eller någon lösning från Visma.

  • Linzi
    Äldre 21 Jan 04:28
    #5
    jassikan skrev 2014-01-20 10:02:53 följande:
    Tänk på att ev. gratisprogram kanske inte heller följer bokföringslagen.
    Har tidigare funnits gott om program som inte gör saker och ting korrekt.

    Kolla med din bank om de har något affärspaket där du kan bokföra/köpa bokföringsprogram till rabatterat pris.
    Se ex.vis: www.swedbank.se/foretag/cash-management/e-bok...

    Annars är Visma prisvärt:
    www.vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/...

    Men det finns inget krav på att använda ett bokföringsprogram, man kan bokföra manuellt också. Men det blir jobbigt om man har mer än några verifikationer.

    www.bfn.se/fragor/fragor-bokforing.aspx#bokf8
    Där sa du något jag inte tänkt på, att de gratis inte heller kanske är tillåtna. Vissa såg ju inte så seriösa ut.
    sportpappa skrev 2014-01-20 11:01:45 följande:
    Swedbanks lösning kostar en slant. Ett företagspaket kostar 900 kr per år. Då ingår företagskonto, internetbank, bankgiro, bankkort, kreditkort, rådgivning m.m.
    För att även få bokföring så kostar det 125 kr per månad för enskild firma. Det är Speedledger som levererar tjänsten och den är riktigt bra och gör bokföringen tokigt lätt, men kostar som sagt en slant.

    Om jag var ny så hade jag testat zervant.com eller någon lösning från Visma.
    Zervant ser ju ut att ha gratis om man inte fakturerar kunderna genom Zervant, det lät bra! Sen vet jag inte om det är en hake med att de skriver testa gratis i 30 dagar. Det verkar vara online, men det är väl bara att skriva ut eftersom.
  • Äldre 21 Jan 10:23
    #6

    Om jag läser rätt på Zervant så kan man inte heller skriva ut bokföringen från gratisversionen! Då blir det väl ganska värdelöst.

    Man får prova på Pro-versionen i 30 dagar, sedan kan man bestämma sig för vilken version man vill abonnera på. Kanske lika bra att ringa dem och få alla uppgifter rätt, det verkar inte solklart på hemsidan hur det fungerar.

    Hur själva programmet är har jag ingen uppfattning om.

  • Äldre 3 Feb 22:03
    #7

    www.promikbook.com Grundversionen är gratis och kommer alltid att vara det. Den är webbaseread och funktionellt.

  • Linzi
    Äldre 4 Feb 06:20
    #8
    JennyCarin skrev 2014-02-03 22:03:18 följande:
    www.promikbook.com Grundversionen är gratis och kommer alltid att vara det. Den är webbaseread och funktionellt.
    Kan man skriva ut från gratisversionen då?
  • Äldre 4 Feb 07:37
    #9

    Om det är få verifikat så kör manuellt, det verkar snart vara bortglömt. Finns jättefina böcker att köpa som man konterar i och för bok. Enkelt och smärtfritt för en penna kan väl de flesta hantera hoppas jag........

  • Linzi
    Äldre 4 Feb 07:46
    #10
    Nyfikna72 skrev 2014-02-04 07:37:45 följande:
    Om det är få verifikat så kör manuellt, det verkar snart vara bortglömt. Finns jättefina böcker att köpa som man konterar i och för bok. Enkelt och smärtfritt för en penna kan väl de flesta hantera hoppas jag........
    Jo, det lutar mest åt det för mig nu..även om jag inte kollat var man hittar böcker. 
Svar på tråden Gratis bokföringsprogram?