Rädd att min mamma blir lurad.. eller?
Det är ganska påfrestande för mig då min mamma säger till mig att jag är den enda hon kan prata med om detta för att alla andra misstror henne. Jag är också skeptisk och orolig, för hennes skull men kan inget göra. Kan inte svika henne.
För 3 månaders sen upptäckte hon flera meddelanden i mappen "övrigt" på facebook, från flertalet män. En av dem chattar hon med än idag.
Grejen är bara att
- Han bor i USA men kommer tydligen inte från usa från början..
- Förlorade sin familj utom dottern i stormen katrina, dottern skickade han till afrika för hennes släkt är därifrån..
- helt plötsligt ringer mamma och säger att mannen som hon chattar med behöver 40 000 kr.. men hon säger nej till slut, tur! och mannen ber om ursäkt.. för dottern var jättesjuk tydligen men det ordnade sig..
- jobbar på en oljerigg utanför skottland, tydligen är den fasta punkten ön st kilda, är inte den utan bebyggelse?
- alla samtal brusar och bryts..
- han lovade att komma över jul men ändrade datumet 3-4 ggr pga jobb.. mamma får inte säga något om hans jobb till andra för han är "contractor".. och att det bara krånglar..
- han vill att de ska gifta sig så fort som möjligt
Mamma sa "en person som berättar hela sitt liv i novellånga chattmeddelanden kan ju bara inte vara en bluff!"
Hans facebook sida, ja du, från början hade han kvinnliga vänner där från hela världen, det var allt, vad jag minns. Inte sin familj eller släkt, de som är kvar i livet men alla använder facebook på olika sätt, det vet jag. Hans konto slutade fungera, hur och så vet jag inte och nu är hans enda vän min mamma.
Mamma säger att han är engagerad och skriver ju på nästan perfekt svenska ibland, jag tänker skepetiskt på google översättning..
Grejen är att mamma är inte alls datavan, bara haft dator i något år. Vår pappa dog för 4 år sen.. och jag känner inte igen henne längre och hon kan ringa och vara deppig för att hon aldrig får träffa den här mannen, att hon inte vet när han kommer.. och att hon till och med struntar i att fixa sina tänder, brygga och broar och allt för hon vet ju inte när han kommer..
Jag blir orolig och vill ju vara glad för hennes skulle samtidigt.. någon som kan hjälpa mig? Kan man ta reda på mer fakta om människor som inte bor i Sverige eller annat? Jag orkar inte se min mamma gå under isen, hon är redan psykiskt skör.
Ursäkta för stavfel och virrighet.. jag är uppriktigt orolig bara.. som min bror och våra släktingar..