• Anonym (hjälp!)

Rädd att min mamma blir lurad.. eller?

Det är ganska påfrestande för mig då min mamma säger till mig att jag är den enda hon kan prata med om detta för att alla andra misstror henne. Jag är också skeptisk och orolig, för hennes skull men kan inget göra. Kan inte svika henne. 

För 3 månaders sen upptäckte hon flera meddelanden i mappen "övrigt" på facebook, från flertalet män. En av dem chattar hon med än idag. 

Grejen är bara att
    - Han bor i USA men kommer tydligen inte från usa från början..
    - Förlorade sin familj utom dottern i stormen katrina, dottern skickade han till afrika för hennes släkt är därifrån..
    - helt plötsligt ringer mamma och säger att mannen som hon chattar med behöver 40 000 kr.. men hon säger nej till slut, tur! och mannen ber om ursäkt.. för dottern var jättesjuk tydligen men det ordnade sig..
    - jobbar på en oljerigg utanför skottland, tydligen är den fasta punkten ön st kilda, är inte den utan bebyggelse? 
    - alla samtal brusar och bryts.. 
    - han lovade att komma över jul men ändrade datumet 3-4 ggr pga jobb.. mamma får inte säga något om hans jobb till andra för han är "contractor".. och att det bara krånglar.. 
    - han vill att de ska gifta sig så fort som möjligt

Mamma sa "en person som berättar hela sitt liv i novellånga chattmeddelanden kan ju bara inte vara en bluff!"

Hans facebook sida, ja du, från början hade han kvinnliga vänner där från hela världen, det var allt, vad jag minns. Inte sin familj eller släkt, de som är kvar i livet men alla använder facebook på olika sätt, det vet jag. Hans konto slutade fungera, hur och så vet jag inte och nu är hans enda vän min mamma. 

Mamma säger att han är engagerad och skriver ju på nästan perfekt svenska ibland, jag tänker skepetiskt på google översättning.. 

Grejen är att mamma är inte alls datavan, bara haft dator i något år. Vår pappa dog för 4 år sen.. och jag känner inte igen henne längre och hon kan ringa och vara deppig för att hon aldrig får träffa den här mannen, att hon inte vet när han kommer.. och att hon till och med struntar i att fixa sina tänder, brygga och broar och allt för hon vet ju inte när han kommer.. 

Jag blir orolig och vill ju vara glad för hennes skulle samtidigt.. någon som kan hjälpa mig? Kan man ta reda på mer fakta om människor som inte bor i Sverige eller annat? Jag orkar inte se min mamma gå under isen, hon är redan psykiskt skör. 

Ursäkta för stavfel och virrighet.. jag är uppriktigt orolig bara.. som min bror och våra släktingar.. 

• Svar på tråden Rädd att min mamma blir lurad.. eller?
  • Waldo

Exakt den storyn var på Dr Phil för ett tag sedan.

typ ord för ord

• Anonym (hjälp!)

Min bror skulle skriva ut sidorna, hittade en engelsk sida där de varnade för scammers och hans foto fanns med och mamma sa att men han har ju skickat flera, ja sa jag det är ett tiotal här.

Mannen bakom fotona är en modell och jag hittade även till agenturens sida och där fanns också bilderna och fler, med mannen på fotonas riktiga namn. 

Hittade även andra brev bedragaren skrivit till kvinnor, och de liknar den min mamma återberättat för mig. 

Ja hon är tyvärr lurad. Och det förstod jag redan från första början. Men nu, nu vet jag, svart på vitt så att säga. Hon själv la bara på luren och trodde mig inte. 

Min bror som bor närmare ska åka dit senare, han var på jobbet nu när jag  ringde. Själv bor jag 30 mil bort.. 

så Slirig, tack men jag har hittat nog för att bekräfta att allt är fejk..

• Slirig
    Anonym (hjälp!) skrev 2014-01-14 10:05:17 följande:
    Min bror skulle skriva ut sidorna, hittade en engelsk sida där de varnade för scammers och hans foto fanns med och mamma sa att men han har ju skickat flera, ja sa jag det är ett tiotal här.

Mannen bakom fotona är en modell och jag hittade även till agenturens sida och där fanns också bilderna och fler, med mannen på fotonas riktiga namn. 

Hittade även andra brev bedragaren skrivit till kvinnor, och de liknar den min mamma återberättat för mig. 

Ja hon är tyvärr lurad. Och det förstod jag redan från första början. Men nu, nu vet jag, svart på vitt så att säga. Hon själv la bara på luren och trodde mig inte. 

Min bror som bor närmare ska åka dit senare, han var på jobbet nu när jag  ringde. Själv bor jag 30 mil bort.. 

så Slirig, tack men jag har hittat nog för att bekräfta att allt är fejk..

Ja du har hittat allt som du behöver ser det ut som, bered dig på att hon kommer vara extremt sviken och sårad. Den processen för att komma över en sån här sak tar tid och hon kommer må sjukt dåligt.

Lycka till och eloge till dig för att du bryr dig om din mamma så mycket!
  • vampyria2

Jag såg ett program i från Dr phil som handlade om just detta och allt du skriver här passar in på det som han varnade för, det lär vara en bedragare och din mamma måste förstå att man inte skickar pengar till någon man inte känner bättre än så.

• Anonym (plommon)

Ni får försöka peppa er mamma nu. Det är nog svårt för henne att acceptera att hon har blivit lurad, och hon kommer kanske att skämmas väldigt mycket, framförallt när det är flera familjemedlemmar som redan försökt varna henne och hon inte har velat lyssna. Huvudsaken är att hon får upp ögonen för att han inte är på riktigt, och att hon inte skickar några pengar till honom. Hon är ju inte direkt ensam om att bli lurad, och de här personerna är väldigt duktiga på att luska ut exakt hur/vad de ska skriva för att vara övertygande. Det blir en dubbel besvikelse att upptäcka att allt bara var en bluff - dels kan man sörja att man förlorar någon som var på väg att bli en god vän eller partner, dels kränkningen att denna person aktivt ljög och försökte lura henne.

• ledigidag

TS, jag tror att din mamma har hamnat i någon slags kris. Du skrev att er pappa dog för 4 år sen. Tog hon det hårt? För det är inte normalt för en vuxen (medelålders?) kvinna att så totalt förlora koncepterna och gå på "allt" på nätet, även om hon inte är så datavan.

Jag förstår att ni är oroliga, men det är också fel av henne att "ta ut det" på er eller säga till dig att du är den enda hon kan prata med. Du ska inte behöva bära den bördan. Du är hennes BARN, inte hennes mamma! Ska man låta hård, måste hon rycka upp sig helt enkelt, men hon kan behöva hjälp. Sorg och ensamhet kan göra mycket med en människa.

Har hon vänner hon kan umgås med? Kanske några trevliga singelmän i passande ålder, i bekantskapskretsen? Tipsa henne om svenska dejtingsidor, det finns ju för alla åldrar. Men jag tror också att hon kanske skulle behöva prata med en psykolog eller dyl, om hon känner sig ensam och saknar er pappa. Hon kan ha en del att bearbeta.

• Anonym (hjälp!)
    ledigidag skrev 2014-01-14 11:06:45 följande:
    TS, jag tror att din mamma har hamnat i någon slags kris. Du skrev att er pappa dog för 4 år sen. Tog hon det hårt? För det är inte normalt för en vuxen (medelålders?) kvinna att så totalt förlora koncepterna och gå på "allt" på nätet, även om hon inte är så datavan.

Jag förstår att ni är oroliga, men det är också fel av henne att "ta ut det" på er eller säga till dig att du är den enda hon kan prata med. Du ska inte behöva bära den bördan. Du är hennes BARN, inte hennes mamma! Ska man låta hård, måste hon rycka upp sig helt enkelt, men hon kan behöva hjälp. Sorg och ensamhet kan göra mycket med en människa.

Har hon vänner hon kan umgås med? Kanske några trevliga singelmän i passande ålder, i bekantskapskretsen? Tipsa henne om svenska dejtingsidor, det finns ju för alla åldrar. Men jag tror också att hon kanske skulle behöva prata med en psykolog eller dyl, om hon känner sig ensam och saknar er pappa. Hon kan ha en del att bearbeta.
    Ja hon tog pappas död hårt. Han fick ett cancerbesked och 3 månader senare dog han. Fruktansvärt. För oss alla. 

Min mamma är lite över 60 och jag är närmare 30. Och tyvärr har jag sen barnsben alltid fått vara hennes psykolog, det har varit tufft och jag har lessnat så många gånger på att aldrig själv få dela någonting jobbigt ör henne, hon är ju ändå min mamma! 

Men iallafall.. hon har varit aktiv på en dejtingsida, minns inte vilken men hon lessnade och sa att hon ville vara själv. Hon har velat så fram och tillbaka under dessa år. Sälja huset eller inte sälja. Osv och det förstår jag, med den sorg hon har.

Psykolog har hon inte fått, inte via landstinget, trots många försök och till och med blivit skickad via en pyskiatriker men fick återigen nej. 

Gruvar mig för när telefonen ska ringa eller tänkt om min morbror ringer istället för hon brutit ihop och ja, jag tar alltid skulden. Tyvärr. 
  • Anonym (hjälp!)
    nevermind skrev 2014-01-14 11:09:37 följande:
    Självklart blir hon lurad!
    Ja =(
  • Anonym (.)

Om hon inte lyssnar på dig (ang. att hon har blivit lurad, för det har hon ju) - finns det någon som du tror att hon lyssnar och tror på som kan få henne att inse sanningen? I värsta fall kanske du kan ta hjälp av polisen (om hon har tilltro till myndighetspersoner) som kan berätta för henne att det här är en vanlig bedrägeriform.

• neeext

Men fy, hoppas hon tillslut inser allvaret innan hon gör misstaget och skickar några pengar.... :(

• Larnal125213

Klart hon blir lurad känner till en man som förstört livet med en kvinna som han var gift med och har barn med skilde sig levde tills dom medlen var slut lyckades ljuga dupera sin omgivning med nästa kvinna tills hon insåg sanningen nu igång med nästa Det är mycket tragiskt att kvinnor och barn måste bli duperade och utsatta för dessa personer idag är

det bra med internet man kan kolla adresser boenden och registreringar bil mm lögner kan avfärdas ganska snabbt i dag

Svar på tråden Rädd att min mamma blir lurad.. eller?