• Anonym (Äntligen)

Jag ska operera bort mina inre blygdläppar!

Jag är 30 år. I 15 års tid har jag varje dag tänkt på mina långa inre blygdläppar. Jag har tänkt att de är fula, men också att de är i vägen. Jag har alltid fått oroa mig på stranden att en bit av läppen ska kika fram. Jag har haft mååånga svampinfektioner, jag har aldrig kunnat gå hemma utan trosor eftersom de då har klibbat fast mot låret.

Så jag tog mod till mig och ringde gyn på ackis och bokade tid. Fick idag träffa en läkare som bad mig berätta om mina problem. Han gjorde en undersökning och mätte den ena till 4 cm och den andra till 3. Därefter frågade han om jag ville bli sövd eller få lokalbedövning vid op.

VARFÖR har alla sagt till mig att jag får lära mig leva med dem. Att det är normalt, att alla ser olika ut. Har man problem ska man inte behöva lida, jag ångrar att jag inte sökte hjälp för 15 år sedan!

• Svar på tråden Jag ska operera bort mina inre blygdläppar!
  • Anonym (R)

Det där med kanten kan nog vara värt att kolla upp. Även om du inte bryr dig så mycket om det estetiska så vore det ju synd om du får ärrvävnad som stramar.

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (R) skrev 2014-01-15 14:36:20 följande:
    Det där med kanten kan nog vara värt att kolla upp. Även om du inte bryr dig så mycket om det estetiska så vore det ju synd om du får ärrvävnad som stramar.
    Jag vet att han inte ska kapa rätt av iaf. Han var noga med att det skulle se så naturligt ut som möjligt sa han.
  • Anonym (Hogga)

Tur att du hittat rätt gynekolog!

Här är en artikel om det:
    ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/pda29126.pdf

verkar bäst göras med narkos då lokalbedövning gör att de blir större och de skär bort för mycket.

I en replik till denna artikel säger en gyn att hon har sett kanske 10 st av 100 000 patienter som behövt plastik.
    Jag tycker det visar rätt bra att de flesta gynekologer viftar bort oss kvinnor och avfärdar allt med att " de är normalt och ser så fiiiint ut".

Modigt TS!

• Tom Araya
    Anonym (Äntligen) skrev 2014-01-15 06:51:25 följande:
    De tar bort allt som hänger utanför, det fanns säkert hjälp att få då, men jag har aldrig vågat söka och vart jag än har läst så är det "normalt" att ha så här.
    Rubriken får en att tänka på primitiv könsstympning.

Ja, om ett stort antal kvinnor har det (skitsamma om det inte är så stor andel procentuellt sett) så är det nog att anses vanligt.
  • Anonym (Äntligen)
    Tom Araya skrev 2014-01-15 17:30:04 följande:

Ja, om ett stort antal kvinnor har det (skitsamma om det inte är så stor andel procentuellt sett) så är det nog att anses vanligt.
    Skulle vilja se en man med för trång förhud resonera på samma sätt. För det är också relativt vanligt! Kan tänka mig att det göra ungefär lika ont som när en blygdläpp hamnar i kläm.
  • Anonym (Känner igen)

När jag läser igenom tråden så upprörs jag faktiskt lite av vad en del skriver. Bestämmer man sig för att förminska blygdläpparna när man är 30 år så handlar det sannolikt inte om en "utseende-hets" eller osäkerhet utan det handlar faktiskt om att man har problem! En del tjejer störs inte alls av sina långa blygdläppar och då är det ju kanon :) många killar verkar även tycka om det, enligt mina erfarenheter. Men att ha återkommande svampinfektioner, skav, känna obehag vid sex osv, är inte det skäl nog för att överväga operation? Men så är det inte när det gäller oss kvinnor. Man ska banne mig inte göra något "där nere" om det inte är dödsakut. Allt är bara så normalt. När en man däremot har problem med förhuden, då tar dom bort den utan att blinka och det är ingen som ifrågasätter det eller kallar det för könsstympning. Hur kommer det sig?

• Anonym (Äntligen)
    Anonym (Känner igen) skrev 2014-01-15 20:27:24 följande:
    När jag läser igenom tråden så upprörs jag faktiskt lite av vad en del skriver. Bestämmer man sig för att förminska blygdläpparna när man är 30 år så handlar det sannolikt inte om en "utseende-hets" eller osäkerhet utan det handlar faktiskt om att man har problem! En del tjejer störs inte alls av sina långa blygdläppar och då är det ju kanon :) många killar verkar även tycka om det, enligt mina erfarenheter. Men att ha återkommande svampinfektioner, skav, känna obehag vid sex osv, är inte det skäl nog för att överväga operation? Men så är det inte när det gäller oss kvinnor. Man ska banne mig inte göra något "där nere" om det inte är dödsakut. Allt är bara så normalt. När en man däremot har problem med förhuden, då tar dom bort den utan att blinka och det är ingen som ifrågasätter det eller kallar det för könsstympning. Hur kommer det sig?
    eller hur! instämmer helt!
  • Guapa
    Anonym (Känner igen) skrev 2014-01-15 20:27:24 följande:
    Håller helt med!

Lycka till med op:en ts! Hoppas du slipper alla besvär framöver.
  • Anonym (nä)
    Tom Araya skrev 2014-01-15 17:30:04 följande:

Fast det är en stor andel procentuellt sett också. Cirka hälften har inre blygdläppar längre än yttre och hälften tvärtom enligt info i ämnet jag sett (dock inte hittar nu). Ingen egen observationsstudie, brukar inte se andra kvinnors underliv. Antar att det både kan synas mer och ge mer problem nu när det i yngre grupper blivit vanligare att raka sig i underlivet.
  • Tom Araya
    Anonym (Äntligen) skrev 2014-01-15 20:26:05 följande:
    Skulle vilja se en man med för trång förhud resonera på samma sätt. För det är också relativt vanligt! Kan tänka mig att det göra ungefär lika ont som när en blygdläpp hamnar i kläm.
    Varför skulle jag resonera på annat sätt över trång förhud? Antingen är det vanligt eller så är det inte det, det är fakta och ingen åsikt.

Jag hade med det inte för avsikt att värdera ditt problem eller det ingrepp som kommer att ske för att åtgärda det.
    Jag tror dig om du beskriver det som ett problem och jag är positivt inställd till att du får hjälp. Jag tycker bara att det inte är att beteckna som särskilt onormalt eller ovanligt.

Jag är uppriktig i mitt gratulerande.
Svar på tråden Jag ska operera bort mina inre blygdläppar!