• Kjell2

Umgängesfråga - bisarr situation

Då detta verkar rätt komplicerat och och med mycket krångel så är det svårt att säga något utan att ha tillgång till domar, utredningar mm. Det bästa är nog att luta sig emot sin advokat och ta diskussion där om hur gå vidare.

Tyvär kan det bli så att en förälder som konskevent och under lång tid undanhåller barnet från den andra får boende och huvudsaken av umgänget. Att rycka upp barnen från sin boendemiljö bedöms vara värre än att bo kvar.

• Kjell2
    mpermper skrev 2014-01-15 11:54:06 följande:
    Tack för svar. Jag förstår att det är svårt att säga något om det hela, men om vi bortser från boendet, kan det verkligen bli så att en tioåring som står under stark påverkan av sin ena förälder - personen baktalar den andra föräldern, hotar eller vad det nu kan tänkas vara - tillåts besluta att den inte vill träffa den andra föräldern bara sådär?
    Vi är säkra på att något fuffens pågår. Det är ju mycket ovanligt att ett barn helt ratar sin förälder på det här viset. Och inte bara föräldern utan plötsligt vill bryta upp från kompisar, skola mm

Ett par saker här -
    Det är en vän till dig som det gäller. Inte 100% säkert att du får reda på allt. Det kan finnas mer som sker i det fördolda.
    Generellt tar en domstol hyfsat mycket hänsyn till vad en 10-åring vill
    Låt din vän driva detta mot domstol och soc via sin advokat

Ett grundtips -
    Får din vän fastställt umgänge, oavsett i vilken form det sker, ska din vän se till att sköta det till 100%. Ställer den andra föräldern till trassel så ska det direkt gå en förfrågan till familjerätten via advokaten.
  • Kjell2
    mpermper skrev 2014-01-15 12:18:18 följande:
    Jag har varit mycket kritiskt inställd - man tror ju inte att dylikt kan ske - men jag har fått tillgång till utredningar. domar, polisanmälningar, sjukintyg mm mm och har även varit med på besök hos soc som gett ett allt annat än handlingskraftigt intryck.
    Advokaten min vän har är tyvärr ej heller särskilt handlingskraftig. Initialt hade denne inställningen att den andra föräldern inte ens hade "ett case" - alltså inget alls att komma med. Detta har nu, varefter tiden gått, ändrats till ett "Vi har inte en chans". Känns ju sådär... Min vän fick tips om ny advokat som först sa nej, ändrade sig till ett ja för att sedan backa ur när det kom fram vilken rådman det var i rätten. Någon ökänd tydligen.

Känner någon till en bra familjerättsadvokat i Stockholmsregionen så får ni mer än gärna tipsa.

Tack för tipset Kjell2. Min vän ska absolut sköta detta till 100% om denne bara får möjlighet.

Går domslutet emot er kan ni alltid överklaga till högre rätt och ny domare.

Man ska välja sin advokat med omsorg. Då det kan bli rätt krångligt behöv någon man kan lita på.
Svar på tråden Umgängesfråga - bisarr situation