• Medusan

"Bestraffning" av småbarn i skolan, vad tycker ni?

Har precis fått reda på att detta är något som har införts i en grundskola där man har barn från nollan-sexan. Det är alltså barn som är så små som 5-6 år och uppåt. Det känns inte bra i magen för mig att veta att så små barn utsätts för detta, och då i synnerhet inte barn med funktionshinder med ADHD (vilket det finns flera, däribland mitt eget barn) som har betydligt svårare än andra barn att "sköta sig" enligt regelverket och troligen oftare än andra kommer "bestraffas" enligt nedanstående konsekvensstege.

För att skapa studiero i klassrummet kommer vi följa denna konsekvensstege:

1) Eleven får tillsägelse av läraren, efter 3 tillsägelser utan bättring får eleven lämna klassrummet.
    2) Om eleven måste lämna klassrummet får eleven kvarsittning
    3) Samtal hem till förälderna
    4) Möte med eleven och föräldrarna och rektorn

• Svar på tråden "Bestraffning" av småbarn i skolan, vad tycker ni?
  • Lena

Tre och fyra är rimliga, ett och två är helt åt skogen.

• Medusan
    Lena skrev 2014-01-15 16:00:52 följande:
    Tre och fyra är rimliga, ett och två är helt åt skogen.
    Tack för svar, utveckla gärna varför du inte tycker att 1 och 2 känns bra?
  • Emy88

Hur bra som helst, de andra i klassrummet ska inte behöva bli störda. På min arbetsplats varnar vi en gång och om det händer igen så får eleven lämna klassrummet. Jag jobbar dock på en friskola.

• Medusan
    Emy88 skrev 2014-01-15 16:10:44 följande:
    Hur bra som helst, de andra i klassrummet ska inte behöva bli störda. På min arbetsplats varnar vi en gång och om det händer igen så får eleven lämna klassrummet. Jag jobbar dock på en friskola.

Vilken ålder är det på barnen?
    Är det vanligt att de får gå ut ur klassrummet?
    På vilket sätt tror du att det påverkar de barn som blir utslängda ur klassrummet?

• Utropstecknet

1,3 och 4 tycker jag är helt okej. När jag gick i grundskolan skickades elever ut om de inte löd - hur ska läraren kunna bedriva undervisning annars? Ska 20+ elever gå miste om information/kunskap för att 1 elev inte kan vara tyst/sköta sig?

• Prospero

Det är bra med arbetsro och inte idealiskt att ha någon som stör i klassrummet. Dock har ju skolan tillsynsansvar för barnen och man kan ju inte gärna slänga ut en 5-6-åring ensam som kan ta vägen vart som helst. Om det är under förutsättning att någon annan resursperson tar hand om barnet så är det möjligen OK. Men ännu bättre vore i så fall att den resurspersonen kommer och är med barnet I klassrummet som ett första steg för att se om det blir lugnare. (Att sedan tillgången till resurspersoner är starkt begränsad vet jag men det är en annan fråga...)

• Medusan
    Utropstecknet skrev 2014-01-15 16:18:15 följande:
    1,3 och 4 tycker jag är helt okej. När jag gick i grundskolan skickades elever ut om de inte löd - hur ska läraren kunna bedriva undervisning annars? Ska 20+ elever gå miste om information/kunskap för att 1 elev inte kan vara tyst/sköta sig?
    Nej arbetsro är jätteviktigt men jag tror att det finns mycket bättre sätt att uppnå det än detta. Att använda sådana här metoder på så små barn känns inte ok tycker jag.

Dessutom handlar det ju oftast om betydligt mer än en elev som inte är tyst/sköter sig när det är så små barn det handlar om. Det ingår liksom i att vara liten att ha "myror i brallan" och att inte alltid klarar av att "rätta sig i ledet".
  • cosinus

2 funkar ju definitivt inte i nollan, kan ju knappast beordra kvarsittning när det inte ens är skolplikt.

Överlag tycker jag det är vettigt, möjligen med viss reservation för att det alltid ska bli kvarsittning för att man lyckas bli utskickad.

• Medusan
    Prospero skrev 2014-01-15 16:19:14 följande:
    Det är bra med arbetsro och inte idealiskt att ha någon som stör i klassrummet. Dock har ju skolan tillsynsansvar för barnen och man kan ju inte gärna slänga ut en 5-6-åring ensam som kan ta vägen vart som helst. Om det är under förutsättning att någon annan resursperson tar hand om barnet så är det möjligen OK. Men ännu bättre vore i så fall att den resurspersonen kommer och är med barnet I klassrummet som ett första steg för att se om det blir lugnare. (Att sedan tillgången till resurspersoner är starkt begränsad vet jag men det är en annan fråga...)
    Jag kan inte tänka mig att de kan avsätta en person som tar hand om det utslängda barnet. Troligen skickar man ut barnet i korridoren och så får barnet vara där för sig själv. Det är bland annat det jag tycker känns absurt att barnet lämnas åt sig själv, troligen både ledsen och arg och på sikt tror jag att detta kan vara dödande för barnets självkänsla.
  • cosinus

Och jag ser det mer som konsekvenser än straff.

1) Eftersom du pratar/springer och stör dina klasskamrater som försöker jobba så får du gå ut ett tag tills du lugnat ner dig - konsekvens

2) eftersom du missar undervisning så vill vi att du tar igen det senare - konsekvens.

3) och 4) är så självklara icke-straff så jag orkar inte ens skriva.

Svar på tråden "Bestraffning" av småbarn i skolan, vad tycker ni?