Extrem oro efter dödsfall
Oj vad jag känner igen mig.
Jag hade samma oro när telefonen ringde för att något hänt med mina föräldrar som var sjuka. Hade väldigt, väldigt svårt för att sova eftersom jag blivit väckt på natten vid ett flertal tillfällen. Jag löste problemet genom att stänga av telefonen på natten. Det var förstås fel, men jag var tvungen att tänka på mig själv och på att jag skulle må bra.
Det är klart att du är orolig för att något ska hända din man, men måste du ha ständig kontakt med honom? Försök istället att se fram emot att träffa honom när han kommer hem. Du kanske kan skicka ett SMS istället? Be honom meddela dig om han skulle bli försenad, han är säkert medveten om din oro. Som du nog egentligen förstår så hjälper det inte att du oroar dig, för du kan ändå inte påverka det som händer. Jag vet att det är lätt att få det för sig.
De senaste 3 åren har jag mist många kära vänner. För ett år sedan miste jag min livskamrat och jag vet att alla bearbetar sorgen, oron, rädslan och ångesten på olika sätt. Det enda jag kan säga är att dessa känslor blir annorlunda. Det som idag känns katastrofalt kommer så småningom att kännas annorlunda.
Jag har alltid varit en stark människa som tagit tag i saker och även kunnat hjälpa andra, men min sorg hade jag svårt att hantera. Hade tur och fick kontakt med en bra psykolog som jag träffade 4 gånger. Han hjälpte mig att hitta tillbaka, för jag hade glömt att JAG är viktig!
Hoppas du hittar en bra lösning. Kram.