• Anonym (Kiuooa)

Extrem oro efter dödsfall

Hur får man tillbaka tilliten till livet att varje gång telefonen ringer eller när man ringer o inte får svar att man tror att nån mer dött eller nåt hemskt hänt?

varje gång min man inte svarar får jag hjärtklappning o sätter på text tv nyheter för att se om nån dött I trafikolycka eller så

2013 var ett hemskt år med manga som dog I mitt liv, mer folk än som gjort I hela mitt 26 åriga liv  innan

är det normalt att oron sitter kvar såhär

för när det ringde så fick jag veta via telefon alla som dött.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-16 01:05
    loggades ur men tack för alla svar

• Svar på tråden Extrem oro efter dödsfall
  • Akua

Har du sökt hjälp för detta?? Du behöver nog lite hjälp på traven.

• Anonym (Kiuooa)

nej inte sökt hjälp, mår I övrigt bra efter omständigheterna, men när de ringer efter midnatt eller nån inte svarar på flera timmar kommer oron. nu hände det igen tanker jag, KLARAR inte  fler dödsfall

• Akua

Ok. Sök hjälp! Du behöver gå och prata med någon! Detta är ju jättejobbigt för dig och du känner att du inte kan hantera situationen längre. Har du ekonomi så sök egen psykolog/psykoterapeut (OBS LEGITIMERADE!) det kostar ca 900kr/gång. Annars söker du på din vårdcentral då frikort gäller om du redan har det. Det kan dock vara längre väntetid hos vårdcentral.

• Anonym (Kiuooa)

tror du det är ett måste och inget som kommer gå over? har ju inte gått mer än  4 månader sen det hände,, känns inte som en psykolog kan ge mig tillbaka tilltron till livet utan att det måste gå kanske 1 år minst där det inte hander fler hemska saker, så att jag kan lita på det, men kanske är bra med psykolog ändå? har alltid mått bra annars, men tror att alla skulle känna rädsla o oro om man under loppet av ett par månader förlorar några av dem man tycker om mest?

• Akua
    Anonym (Kiuooa) skrev 2014-01-16 00:51:51 följande:
    tror du det är ett måste och inget som kommer gå over? har ju inte gått mer än  4 månader sen det hände,, känns inte som en psykolog kan ge mig tillbaka tilltron till livet utan att det måste gå kanske 1 år minst där det inte hander fler hemska saker, så att jag kan lita på det, men kanske är bra med psykolog ändå? har alltid mått bra annars, men tror att alla skulle känna rädsla o oro om man under loppet av ett par månader förlorar några av dem man tycker om mest?

Det är absolut inte konstigt att känna sig sorgsen, nedstämd, orolig efter att flera personer dött under kort tid. Sorgen efter dina kära som har dött måste få ta tid! Det säger jag inget om.

Men du ska INTE behöva få hjärtklappning för att din man inte svarar i telefonen på en gång. En psykolog kan hjälpa dig att hantera din oro på bättre sätt. En psykolog kan inte ta bort din sorg och det ska hen inte göra heller för man måste få sörja men hen kan hjälpa dig att bli av med den värsta oron!

Det är möjligt att det går över av sig själv, absolut....men förmodligen kommer det ta längre tid.

• Anonym (Döden)

Dödsfall tar något år eller kanske två att smälta och ta in om man gör det på egen hand, men går du via vårdcentral eller privat till psykolog så kommer det gå över betydligt snabbare än så. Det kan vara värt att satsa några kronor på det och i gengäld må bättre.

• Anonym (fjäril)

Oj vad jag känner igen mig.

Jag hade samma oro när telefonen ringde för att något hänt med mina föräldrar som var sjuka. Hade väldigt, väldigt svårt för att sova eftersom jag blivit väckt på natten vid ett flertal tillfällen. Jag löste problemet genom att stänga av telefonen på natten. Det var förstås fel, men jag var tvungen att tänka på mig själv och på att jag skulle må bra.

Det är klart att du är orolig för att något ska hända din man, men måste du ha ständig kontakt med honom? Försök istället att se fram emot att träffa honom när han kommer hem. Du kanske kan skicka ett SMS istället? Be honom meddela dig om han skulle bli försenad, han är säkert medveten om din oro. Som du nog egentligen förstår så hjälper det inte att du oroar dig, för du kan ändå inte påverka det som händer. Jag vet att det är lätt att få det för sig.

De senaste 3 åren har jag mist många kära vänner. För ett år sedan miste jag min livskamrat och jag vet att alla bearbetar sorgen, oron, rädslan och ångesten på olika sätt. Det enda jag kan säga är att dessa känslor blir annorlunda. Det som idag känns katastrofalt kommer så småningom att kännas annorlunda.

Jag har alltid varit en stark människa som tagit tag i saker och även kunnat hjälpa andra, men min sorg hade jag svårt att hantera. Hade tur och fick kontakt med en bra psykolog som jag träffade 4 gånger. Han hjälpte mig att hitta tillbaka, för jag hade glömt att JAG är viktig!

Hoppas du hittar en bra lösning. Kram.

Svar på tråden Extrem oro efter dödsfall