Inlägg från: cirkusmusen |Visa alla inlägg
  • cirkusmusen

Undernärd?

Jag har alltid haft ett BMI som underviktig. Just nu ligger det på 16,8 och jag trivs med det. Skulle heller inte göra mig något om jag gick upp eller ner, så länge jag är frisk så att säga. 

Men nu är jag rädd för att det kan påverka mig negativt. Vissa dagar är jag sjukt yr, kan knappt gå några meter och måste stanna för att vila. Ibland svimmar jag när jag reser mig upp. Men så har det varit ända sedan jag var liten och jag har varit hos läkarn för det flera gånger fast de har inte hittat något fel. Jag vet att många tjejer har det såhär så jag vet inte om det beror på min undervikt eller inte.

Hur vet jag när det börjar bli skadligt? Vilka tecken ska jag vara uppmärksam på? Hur yttrar det sig om man är undernärd? 

• Svar på tråden Undernärd?
  • cirkusmusen

Jag äter ganska ofta men lite. Det hjälper när jag tränar, så jag försöker träna så ofta jag kan. Men inte kondition utan styrka. 

Det låter spännande, vad är det för sjukdom?

Mina dagar ser väldigt olika ut. Kanske borde föra en matdagbok

• cirkusmusen
    k girl skrev 2014-01-16 10:09:06 följande:

Undernärd och underviktig är två olika saker. Man kan vara överviktig och undernärd, liksom man kan vara underviktig och ändå må bra.

Att lida av för lågt blodtryck är vanligt, det har jag också haft hela livet. Men det borde inte göra att du inte har orken att gå mer än ett par meter ibland. Muskelsvaghet och trötthet eller energibrist samt (mer än tillfällig) yrsel är just symptom på undernäring. Det kan också bero på ett bristtillstånd, till exempel anemi. Undernäring kan också uttrycka sig i menstruationsproblem, torr hud och hår, att kroppens läkningsförmåga försämras. 

Se till att du äter bra fetter och mat som är energität men nyttig; nötter, fröer, avocado och bra olja till exempel. 

Jag tycker att du i alla fall ska be om att få kolla upp dina blodvärden, så att de är ok.

Jo men jag vet ju att det är olika saker, annars skulle jag inte fråga om jag var undernärd eller ej.

Hm.. ah okej. Det finns så lite fakta på internet om undernäring. Ska läsa lite om anemi. Jag har aldrig haft problem med mensen, och jag har ju för det mesta alltid varit såhär smal. Jag har mycket allergier, kan de spela någon roll?
Svar på tråden Undernärd?