• TeamCaz

Epilering

Jag fick en epilator i julklapp av min gubbe. Jag har alltid velat ha en så jag blev glad
    MEN - jag började med att epilera benen, det blev stubb trots att jag gjorde allt som man skulle, testade olika vinklar o drog sakta, flera gånger på samma ställe, ändå stubb. Nu efteråt (2 veckor ca) så gör det jätte ont på mina ben när jag fryser. Det värker verkligen. Provade epilera igen men icke sa nicke, stubb ändå.
    Dessutom drog jag armhålorna idag. Jag började blöda, helt röd prickig. Bikinilinjen har jag valt att raka istället. Det gjorde FÖR ont.
    Någon som har några tips till varför det blir så? Köpte inte den billigaste varianten men inte heller den dyraste.

Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Epilering
  • RosaGrisen

Så fick jag också i början. Den första tiden körde jag några gånger/vecka för att få bort allt och för att huden skulle bli lite mer tålig och efter ett tag blev det ett väldigt bra resultat! Men för att inte få så ont varje gång behöver man köra ganska ofta. Nu har jag inte använt min på länge och vet inte om jag vågar börja igen ;) aj aj aj! Har bara använt min på benen, alla andra ställen är lite för känsliga!

• TeamCaz

Så jag borde bara fortsätta köra på benen där det blir stubb ändå? Det känns inget nu på benen o jag tänker att det är för att den inte drar håret längre. Men när jag tog armhålorna (en miljon gånger värre än benen) så blev det lent. Trots att jag började blöda Ser dock bättre ut nu efter ett par timmar.

• RosaGrisen

Gjorde det inte fruktansvärt ont i armhålorna?? Tror att det tog minst 3 veckor innan jag fick ett bra resultat på benen. Kanske har det med hårkvalitet att göra? Håret på benen är ju betydligt tunnare än det under armarna så det kanske går av lättare och det är det som gör att det blir stubb? Bara funderar lite!

• cirkusmusen

Nu vet jag inte exakt varför dina ben värker, men här har du lite tips:

Ta en Ipren 30 minuter innan om du tycker att det gör för ont
    Börja där de gör minst ont, på så vis hinner kroppens naturliga smärtlindring komma igång tills du kommit till de områden som gör mest ont.
    Epilera saaaktaaa, man brukar säga 10 sek från smalbenet till nedanför knät. Jag går långsammare om jag har tid, ibland gör jag 1mm/sek = mindre ont + lenare resultat
    Vid bikinilinjen och andra ömma ställen använder jag en liten epilator, vet inte om du fick med ett sånt munstycke?
    Första gången jag epilerade låren så använde jag den lilla epilatorn (gör mindre ont), för att sedan ta en stora som är bättre och tar bort resten.
    Epilera regelbundet. = mindre ont
    Vissa klagar på att de inte blir helt lent efteråt, och det kan jag hålla med om. Det blir några små fjun kvar som epilatorn inte kan ta. Men jämfört med att man annars skulle få leva med stubb 1-2 dagar efter rakning så tycker jag att det inte är ngt att klaga över. 
    Beroende på vad man har för hårtillväxt och i vilken fas hårsäckarna är i kan det variera hur länge det håller. Jag epilerar 1-3 gånger i veckan. Ju oftare du gör, desto mindre ont gör det. Så håll ut första gången, bli inte avskräckt och kör andra gången tätt inpå. 

Raka inte mellan gångerna!! Hårsäckarna aktiveras och under nästa epilering kommer det att göra mer ont. 
    För att unvika inåtväxt hår skrubbar jag benen med skrubbhandskar varje gång jag duschar. Vissa hårstrån kan man kanske få pilla upp med en pincett, men det är smärtfritt. 

efter att du epilerat benen tar du bakteriedödande sprit på både ben o epilator, smörj in benen i aloe vera. Duscha inte eller använd parfymerad body lotion ett dygn efteråt.

Jag har använt epilator i flera år, så det är bara att fråga på :)
  • TeamCaz
    RosaGrisen skrev 2014-01-16 13:48:45 följande:
    Gjorde det inte fruktansvärt ont i armhålorna?? Tror att det tog minst 3 veckor innan jag fick ett bra resultat på benen. Kanske har det med hårkvalitet att göra? Håret på benen är ju betydligt tunnare än det under armarna så det kanske går av lättare och det är det som gör att det blir stubb? Bara funderar lite!

Hur ofta epilerade du benen på dom 3 veckorna? Armhålorna, haha, jag trodde jag skulle avlida, sonen på 1 år började gråta för jag skrek "ajajajajaj" hela tiden. O du vet när man vet att det ska göra ont så lyfter man lite på handen omedvetet. Det gjorde jag heela tiden, tog ca en halv cm åt gången. Fi fasen. Jag föder hellre 15 ungar samtidigt än gör det igen
  • TeamCaz
    cirkusmusen skrev 2014-01-16 13:57:29 följande:
    Nu vet jag inte exakt varför dina ben värker, men här har du lite tips:
    Ta en Ipren 30 minuter innan om du tycker att det gör för ont
    Börja där de gör minst ont, på så vis hinner kroppens naturliga smärtlindring komma igång tills du kommit till de områden som gör mest ont. Epilera saaaktaaa, man brukar säga 10 sek från smalbenet till nedanför knät. Jag går långsammare om jag har tid, ibland gör jag 1mm/sek = mindre ont + lenare resultat
    Vid bikinilinjen och andra ömma ställen använder jag en liten epilator, vet inte om du fick med ett sånt munstycke?
    Första gången jag epilerade låren så använde jag den lilla epilatorn (gör mindre ont), för att sedan ta en stora som är bättre och tar bort resten.
    Epilera regelbundet. = mindre ont
    Vissa klagar på att de inte blir helt lent efteråt, och det kan jag hålla med om. Det blir några små fjun kvar som epilatorn inte kan ta. Men jämfört med att man annars skulle få leva med stubb 1-2 dagar efter rakning så tycker jag att det inte är ngt att klaga över. 
    Beroende på vad man har för hårtillväxt och i vilken fas hårsäckarna är i kan det variera hur länge det håller. Jag epilerar 1-3 gånger i veckan. Ju oftare du gör, desto mindre ont gör det. Så håll ut första gången, bli inte avskräckt och kör andra gången tätt inpå. 

Raka inte mellan gångerna!! Hårsäckarna aktiveras och under nästa epilering kommer det att göra mer ont. 
    För att unvika inåtväxt hår skrubbar jag benen med skrubbhandskar varje gång jag duschar. Vissa hårstrån kan man kanske få pilla upp med en pincett, men det är smärtfritt. 

efter att du epilerat benen tar du bakteriedödande sprit på både ben o epilator, smörj in benen i aloe vera. Duscha inte eller använd parfymerad body lotion ett dygn efteråt. Jag har använt epilator i flera år, så det är bara att fråga på :)

Tack massa tips här. Men det känns som jag redan gjort allt det där. En mindre epilator fick jag till så jag testade med den oxå, men det gjorde ap-ont. Blödde oxå. Ska man det? Jag tar sakta med, tar mer än 10 sek för mig från fot till under knä.. Låren gjorde oxå skit ont. Fattar inte hur ni står ut..
  • cirkusmusen
    TeamCaz skrev 2014-01-16 15:14:54 följande:

Tack massa tips här. Men det känns som jag redan gjort allt det där. En mindre epilator fick jag till så jag testade med den oxå, men det gjorde ap-ont. Blödde oxå. Ska man det? Jag tar sakta med, tar mer än 10 sek för mig från fot till under knä.. Låren gjorde oxå skit ont. Fattar inte hur ni står ut..
    Man ska verkligen inte blöda! :/ Jag har tjocka envisa hårstrån men blöder inte ändå. 

Haha men första gången jag gjorde tog det säkert 2 timmar, jag tjöt mig igenom det. Sedan är det bara att göra det regelbundet ofta. Så håll ut första gången och kör på sen bara! Det gör inte ont om du gör regelbundet.
  • TeamCaz
    cirkusmusen skrev 2014-01-16 15:36:02 följande:
    Man ska verkligen inte blöda! :/ Jag har tjocka envisa hårstrån men blöder inte ändå. 

Haha men första gången jag gjorde tog det säkert 2 timmar, jag tjöt mig igenom det. Sedan är det bara att göra det regelbundet ofta. Så håll ut första gången och kör på sen bara! Det gör inte ont om du gör regelbundet.

Benen blöder inte, bara armhålorna o bikinilinjen. Första gången ja tog benen skrek jag mig igenom det, nu svider det lite när den får tag på nåt bara. Gjorde 2 dagar efter, sen efter en vecka, o sist idag, fortfarande stubb.. tjatigt att behöva gå o vänta med lixom..

Det som gör ont när jag fryser är som om håren vill ställa sig upp men kan inte, känns som en massa blåmärken ungefär. Finnar får jag med på dom.
  • cirkusmusen
    TeamCaz skrev 2014-01-16 15:40:10 följande:

Benen blöder inte, bara armhålorna o bikinilinjen. Första gången ja tog benen skrek jag mig igenom det, nu svider det lite när den får tag på nåt bara. Gjorde 2 dagar efter, sen efter en vecka, o sist idag, fortfarande stubb.. tjatigt att behöva gå o vänta med lixom..
    Det som gör ont när jag fryser är som om håren vill ställa sig upp men kan inte, känns som en massa blåmärken ungefär. Finnar får jag med på dom.
    Det påminner om hur det blir efter att jag har rakat benen, det kan vara så att hårstråna går av istället för att ryckas bort för dig. Det kan bero på att man epilerar för snabbt, dock så epilerar du ju i den takt man "ska". 
  • TeamCaz
    cirkusmusen skrev 2014-01-16 15:56:51 följande:
    Det påminner om hur det blir efter att jag har rakat benen, det kan vara så att hårstråna går av istället för att ryckas bort för dig. Det kan bero på att man epilerar för snabbt, dock så epilerar du ju i den takt man "ska". 

Ja jag gör det ju saaaaakta verkligen.. nästan så det bränns för dom som snurrar snurrar på samma ställe så länge..
Svar på tråden Epilering