Abort i morgon
Jag är idag i vecka 6+3 och har vetat om min graviditet i fem dagar. Den bekräftades av läkare igår och i morgon har jag tid för abort. Jag är gift och har två barn sedan innan, ett på sex år och ett på tre, och jag och maken vill vänta med ett tredje. Min lille har alltid varit ganska krävande, med kolik, reflux och sedan också en norm vilja och envishet. Trotsåldern börjar just lägga sig och för första gången på många år känner jag mig som min egen igen, men möjligheter och ambitioner utanför mammaskapet. Samtidigt är jag vansinnigt kär i mina barn, älskar dem till döds.
Jag är 30 år och maken 41, så vi har ju tiden på vår sida och båda är överens om att det vore mysigt med en bebis om 2-3 år. Då får jag mer andrum och möjlighet att längta efter en bebis igen, maken hinner avsluta ett enormt jobbprojekt som slukar all hans tid och energi. Lillen hinner precis börja skolan och kommer att vara i en helt annan fas som kräver mindre av mig. Det är bättre såhär på alla sätt.
Jag bor utomlands och här gör man bara kirurgiska aborter, man anser tydligen att det alltför ofta blir komplikationer med medicinska. Det känns faktiskt skönt. Man sövs ner lite lätt och märker ingenting, sen vaknar man och åker hem.
Ändå är jag så ledsen. Inte ledsen för att jag vill ha barnet egentligen, utan så grymt ledsen för att det blev såhär. Detta lilla liv som finns där inne, som mår bra och växer för varje sekund, timme och minut, som om några månader kommer att bli en ny megakärlek i mitt liv om jag gör ingenting... Detta ska jag döda. Det känns lite som att jag säljer min själ. Jag är inte ett dugg emot aborter, men när det har drabbat mig själv så känns det plötsligt som en vedervärdig grej att göra.
Jag är säker på att det är detta jag vill, men synvinklarna är alla praktiska. Känslomässigt är det enormt tufft. Jag vill bara inte utsätta min familj för slitningarna en bebis skulle medföra just nu - när jag inte känner mig stark nog, när lillen fortfarande vaknar på nätterna och allt som oftast kräver full uppmärksamhet, när maken knappt aldrig är hemma och när han väl är det bär på konstant stress...
Vet inte vad jag vill ha sagt, ville nog mest bara få skriva av mig. Hoppas allt känns lättare och bättre när hela denna historia är över.