• Mamma till två gullegrisar

    Ni som brukar köpa appar? hur betalar ni?

    Jag har fast pris abonnemang hos comviq. Har aldrig köpt appar eller betalat för ngt extra på spel o liknande. Men jag undrar bara hur ni betalar? Jag vill ju inte koppla mitt bankkort på mitt konto. Anledningen är att jag inte vill uopge mina bankkortsavgifter vua mobilen. Men såg nu att man jan välja faktureringstjänst eller vad det hette. Trycker jag där så står det ngt med tele2 och sen trycker på ok o då kommer det upp att jag ska fylla i namn, nr, kanske mail och postort. Och sen godkänna betalning. Varför måste man uppge namn i nr? Om jag genomför en betalning, vad händer då? Kommer kostnaden på min månadsräkning? Vore tacksam o få svar från ni som brukar köpa appar o liknande. ..

  • Svar på tråden Ni som brukar köpa appar? hur betalar ni?
  • Matlat

    Japp, wallet är det man använder, tyvärr. Jag tar bort mina kortuppgifter när jag gjort mina köp, köper då vid ett och samma tillfälle några appar som jag spanat in, och om det går, så använder jag helt e-kort (tidbegränsat kort med litet belopp som skapas imaginärt i internetbanken inför varje köptillfälle). Kortnumret ligger förvisso i deras historik, men det känns onödigt att ha det aktivt när det inte behövs. 

  • Matlat
    Matlat skrev 2014-01-17 06:21:48 följande:
    Japp, wallet är det man använder, tyvärr. Jag tar bort mina kortuppgifter när jag gjort mina köp, köper då vid ett och samma tillfälle några appar som jag spanat in, och om det går, så använder jag helt e-kort (tidbegränsat kort med litet belopp som skapas imaginärt i internetbanken inför varje köptillfälle). Kortnumret ligger förvisso i deras historik, men det känns onödigt att ha det aktivt när det inte behövs. 
    Man fiddlar alltså både med sin PC och med telefonen samtidigt, först in med kontot (via PC) och sedan köp (i Google butiken) sedan när köpet är klart tillbaka och rensa bort kortet så att det inte längre ligger aktivt/aktiverat. 
  • sportpappa
    Matlat skrev 2014-01-17 06:23:28 följande:
    Man fiddlar alltså både med sin PC och med telefonen samtidigt, först in med kontot (via PC) och sedan köp (i Google butiken) sedan när köpet är klart tillbaka och rensa bort kortet så att det inte längre ligger aktivt/aktiverat. 
    Varför göra det så krångligt? När du väl lagt upp det hos Google så känner de till kortet för evigt.

    Om man har bristande säkerhet på sitt Google-konto, dator och telefon så kan jag förstå det, men med 2-stegsverifiering, separata användarkonton på datorn, lösenord på dator, telefon och för köp i Google Play så känner jag mig väldigt trygg.
Svar på tråden Ni som brukar köpa appar? hur betalar ni?