Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Vad tycker du om plus size-modeller?

Den plus modellen som h&m använde kan omöjligt ha st 44 upptill och 46 nertill då jag ser större ut och drar 42. Men h&M har extremt små storlekar och ibland måste man ha 44 på byxor hos dom men går man till Lindex och Kappahl drar jag alltid 42 hos dom oavsett klädesplagg. Ibland 40 i tröjor. Så deras plus modell är helt fel.

Kabanga skrev 2014-01-17 19:16:23 följande:

Ibland blir jag lite trött på såna här diskussioner. Jag jobbar själv som model. Och träffar många plus size modeller. De är inte så smala som det ser ut. Ofta photoshopas bilderna så att de ska få en slät siluette vilket de i 90% av fallen inte har. Då ser de betydligt smalare ut än vad de egentligen är. Tyvärr är det aldrig någon som påpekar detta utan man klagar på modellens storlek. Klaga på företagen som känner behovet av att bearbeta bilderna så pass hårt som de gör i stället!

I övrigt tycker jag att det är fantastiskt med modeller i alla storlekar! Jag är ingen super smal människa drar 34-36 så tycker själv att jag är en ganska normal människa. Men det där beror väl helt på ens eget perspektiv.

Normal är storlek 38/40
    Kabanga skrev 2014-01-17 19:43:31 följande:

Det där beror väl helt på? Därför jag skrev vad som är normalt beror på ens eget perspektiv. De flesta jag känner har samma storlek som mig eller mindre några få har större men inte speciellt många. Vad som är normalt för någon är det inte för någon annan. Därför jag skrev att för mig är det normalt. :)
    Ser man till vilka storlekar som det handlas mest av i Sverige är det storlek 38 och 40 alltså är det normalstorlek.
    Dr Mupp skrev 2014-01-17 20:50:23 följande:
    Fast vilka som säljs mest av är ju ett dåligt argument. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Fast tittar man på ellos, Halens, lindex, Kappahl så börjar deras plus-size på 44 alt 46 och uppåt medan h&m plus-size som börjar på st 44 går inte på en person som har 44 i storlek eftersom deras kläder är betydligt mindre än standard storlekarna. Gå själv till h&m och prova storleken som passar dig och gå sedan till Lindex så kommer du behöva en mindre storlek på Lindex eftersom de använder sig av standarmåtten. Jämför även i h&m katalogen över deras storlekar och tex Halens. Det skiljer också.
    PrinsessanLeia skrev 2014-01-17 22:54:39 följande:

Jag skulle inte vara mormalviktig om jag hade storlek 40, skulle nog ha ett bmi på 26 ungefär dvs lätt övervikt. 161 lång med smal stomme ser tjock ut redan vid bmi på 23 (36-38 i storlek) men det har ju att göra med var fettet sätter sig, skulle deti istället göra mig kurvig skulle det vara en annan femma.

Men du är kort. Normal svensk kvinna är 165cm och däröver närmare 170.
    Anonym (Liten) skrev 2014-01-18 14:48:23 följande:

Jag tycker det är jättebra med variation. Men då vill jag även se modeller och storlekar som passar min kropp (155 cm, 40 kg). Det ska finnas en bred variation av modeller i olika former, längder och färger, enligt mig. Jag tycker det är jättetråkigt att storlek XXS är borta och att XS snart kommer sluta säljas. Jag känner mig redan tillräckligt utstött som tvingas gå till barnavdelningen.

Ja det hade varit perfekt att kunna se samma plagg fast på olika modeller (storlekar) kanske tröjan och byxorna finns i fem färger ja då kan fem olika modeller med olika längd och vikt visa dessa i olika konstelationer. Det märkliga är att när man köper en sak och tycker den ser snygg ut så sitter den inte alls så i verkligheten.
    k girl skrev 2014-01-19 09:15:47 följande:
    Ja, fast alla butiker använder sig ju inte av EU-standard heller. www.svt.se/plus/olika-kladstorlekar-forvirrar 
    Det ska de egentligen göra men när de importerar från länder som INTE har dessa bestämmelser så blir det knas.
Svar på tråden Vad tycker du om plus size-modeller?