Svårt handla saker till rätt ålder?
Inget av alternativen stämde in.
Jag väljer leksaker utifrån den person jag ska ge det till.
Exempel 1. På förskolan fick barnen använda mosaik och det passade en ca 2-åring alldeles ypperligt, så det köpte jag till min 2-åring i födelsedagspresent. På paketet stod det 4+.
Visst ska de göra avancerade mönster krävs den åldern och jag förstår att det ska vara från minst 3 år med tanke på att det innehåller smådelar. Så i min värld är det en leksak som kan växa med barnet.
Exempel 2. Jag gav en liten byggsats med Friendslego till en 9-åring. Även om det var från 5 år hade hon inte hunnit lära sig läsa en byggbeskrivning. Ligger felet då hos 9-åringen eller åldersvalet på kartongen?
Exempel 3. Spelet Lotto som är det enklaste spelet för ett barn hade 4-årsgräns, men det har funkat långt innan 3 år. Att vi sedan väljer att ta bort halva spelet för att inte sakerna ska försvinna är ju en annan.
Så min kontenta är att barn är olika och rekommendationerna i ålder kan vara missvisande åt båda håll likaväl som man kan ha ett barn som är väldigt duktigt inom ett litet område.
Sedan tror jag föräldrar blir lite rädda när barnen börjat skolan att de ska köpa för barnsliga eller enkla leksaker. Att hitta rätt utmaning för varje barn är inte enkelt och sedan är frågan ska leksaken användas av barnet i ensamhet eller ses det som något roligt i samspel med syskon och föräldrar?
Men visst kan det bli som på kusinens 1-årsdag som fick ett 15-bitarspussel av sin gammelmormor som är mer lagom för min 3-åring. I det fallet får man nog se tanken med att ge en gåva som god, men att hon inte tänkte så långt eller minns hur smarta barn är eller inte.