Anonym (Den hatade) skrev 2014-01-19 14:58:47 följande:
Vi är rörande överens om det mesta, pappan och jag. Men just där lägger han in sitt veto. Jag är uppfostrad med att man självklart betalar för sig hemma (utifrån vad man tjänar förstås), men han vill att barnen ska få lite hotellvistelse (mitt griniga ordval) för att ha pengar med sig i bagaget. Samtidigt som vi går på knäna ekonomiskt. Det bidrar förstås till min irritation! Konstigt vore det annars. Men jag har fortsatt att hävda mitt synsätt och påpekat att som det är nu bidrar det självklart till att jag inte ser på hans största med särskilt blida ögon. Till hösten ska det tydligen bli andra bullar. Då stänger hotellet. Den som lever får se...
Annars är det förstås ett jättebra tips och jag håller helt med dig!
Ett sätt är att INTE ha gemensam ekonomi utan var för sig. Om ni är 4 som bor i lgh så får han betala för sig och sina barn. Tex hyran är på 4000kr (enklast att räkna) och om barnen hade bott heltid hade han fått betala 3000. Hans barn hade då kostat 2000kr månaden. Eftersom de nu bara bor vv så blir det hälften av 2000 och det blir 1000kr han ska betala för sina barn och ni delar på den summan som blir när hans barn inte är där dvs 1000/2=500
Du betalar 1500kr för din del och han betalar 2500kr för sig och sina barn. Totalkostnad 4000kr i hyra
Har ni gemensamma barn räknar delar ni deras avgifter rakt av tex ni har två gemensamma barn. Hyran är 6000kr (lättast att räkna. Du betalar 1000kr för dig hälften av era gemensamma barn 1000kr och hälften av den summan som hans barn inte är hos er 500kr. 2500kr för din del.
Han betalar 1000kr för sig själv, 1000kr för de gemensamma barnen samt 1000kr för sina första barn och 500kr för den delen då hans barn inte är hos er. Han betalar då 3500kr.
Totalkostnad 6000kr
Sedan gör ni likadant med elen, om ni ha va avgift och med maten. Då får han verkligen veta att hans äldre barn som är vuxna verkligen kostar och han får känna av det i sin plånbok, inte i er gemensamma.