Hjälp, min femåring har blivit värsta hamstern!
Är det någon som känner igen detta? Dottern är fem år och på senare tid har hon blivit fullständigt besatt av alla sina grejor. Hon är totalt oförmögen att slänga någonting, att inse att man inte kan spara på skräp och vad vi än försöker lägga undan eller slänga så får hon fullständigt bryt och tårarna sprutar. Nu ikväll handlade det om att jag köpt en ny tandborste till henne (vilket hon tyckte var kul i sig) men när hon insåg att jag då skulle slänga den gamla äckliga blev hon hysterisk. I övrigt ska hon spara alla kläder även om de är urvuxna, lappar på nya kläder som jag klipper av och ska slänga vill hon ha kvar, småbarnsleksaker vi rensade ut i lekrummet och skulle lägga undan ville hon ha kvar (hon smög in dem i hyllorna igen i hopp om att vi inte skulle se henne... ) Jag ville flytta lite leksaker från hennes rum till lillebrors och frågade öppet om det men det var helt otänkbart (så då gjorde jag förstås inte just det i smyg heller, det är ju hennes saker i hennes rum även om hon inte leker med dem...).
Oftast så slänger vi förstås saker i smyg, jag rensar hennes garderob på urvuxna eller trasiga kläder, gamla teckningar som blir drivor annars och leksaker hon vuxit ifrån när hon inte ser och det är inga som helst problem, hon saknar nämligen aldrig en endaste grej som hon inte ser slängs. Jag brukar lägga en del saker i karantän ifall hon ska fråga efter dem men jag kan utan problem slänga dem sen en månad senare utan att hon frågat efter dem en enda gång. Problem uppstår ju alltså bara när hon råkar se att det slängs.
Men vad är detta för totalstarka känslor kring minsta sak. Är det en åldersgrej, en fas? Hur ska vi bemöta det, ska man undvika att slänga och rensa alls om hon ser det i en period?
Problemet blir väl större av att jag älskar att rensa och sortera och få ordning så jag har hemskt svårt att förstå hennes känslor kring detta...