• Leana

Tips på bra proteinkällor för viktnedgång?

Om man räknar på kalorier för viktnedgång, hur får man tillräckligt med protein? Har läst att man bör få i sig ca 0,8-1,2 g per kg kroppsvikt, och tycker det blir ju rätt mycket när man ser till de olika livsmedlens innehåll. Varierar behoven beroende på om man har mycket övervikt att bli av med, jämfört om man bara vill tappa trivselkilon?

• Svar på tråden Tips på bra proteinkällor för viktnedgång?
  • KristenTjej84

ägg o vit kyckling är bra

• KristenTjej84

dvs kyckling där man tagit bort skinnet och så kalkon

• P30

Att ligga runt 1gr protein per kilo kroppsvikt skall du göra oavsett om du skall gå ner, upp eller ligga stabilt, framför allt om du tränar. Och om du inte tränar bör du börja med det! :)

Att ange parmesan som en bra proteinkälla? Nja skulle jag säga - precis som all annan hårdost är det en hel del protein och väldigt mycket fett. Så som viktminskning är det kanske inte optimalt.

Men lättkvarg innehåller absolut minst antal kalorier, minst fett och minst antal kolhydrater per gram protein. Det är rätt stor skillnad på olika sorter och kesella är sämst medan jag tycker att garant ger bäst pris-prestanda om man handlar på willys/hemköp. På Ica är det Ica Basic som är billigast, dock är den från Tyskland (vilket är stenkorkat ur miljösynpunkt utom, möjligen, om man bor i Malmö) dessutom är den rätt äcklig.

Att köpa kvarg med smak? Då kan du lika gärna köpa glass. Om inte riktigt så nästan - massor med socker i.

Lätt-tipset är att blanda med fun light, helst "green" som smakar lite sämre, men innehåller stevia som sötningsmedel istället för en massa annat. Annars att bara blanda i några hallon och lite ströstevia så blir det som yoghurt. Gillar man inte konsistensen späder man med mjölk eller vatten.

Självklart ägg. Äggvitan innehåller ju egentligen bara vatten och protein, äggulan innehåller en del fett, men faktiskt mer protein än äggvitan.

Kycklingfilé och vitfisk är andra magra bra proteinkällor.

Det finns vegetariska alternativ, men då får man äta rätt mycket om man skall nå 1gr/kg kroppsvikt.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Philippa

Chiafrön är det absolut bästa!

• Modernmom

LCHF, givetvis. Snabbaste och nyttigaste viktminskningen. Läs Matrevolutionen, så fattar man.

• P30

Eller så läser man något annat som stämmer med verkligheten.
    Det här skall inte bli en sandlådedebatt om lchf eller inte, men det som avgör är förstås andelen kcal du stoppar i dig till 80% och till 20% andelen kcal du gör av med.

Läs här om varför man skall äta mer proteiner

Och läs mer här om varför lchf fungerar på exakt samma sätt som andra dieter: att du går ner i vikt om du äter mindre kalorier - och stannar eller går upp i vikt om du inte gör det...

Och här finns mer information allmänt om viktminskning och vad man skall tänka på. Observera att för att komma till äldre artiklar har du längst ned en pil åt vänster för att komma till äldre artiklar.

Skälet till att jag tipsar om träningslära är att det är en av få sajter i Sverige som skriver med ett vetenskapligt fokus och som täcker in all ny forskning som dyker upp i områdena träning och viktminskning. De har ingen egen agenda, har inga egna frukostflingor som de vill sälja utan brinner helt enkelt för att hantera sin kropp på ett vettigt sätt.

Om du vill veta lite mer om boktipset ovan: matrevolutionen så finns lite bra att läsa här. Som recenssionen säger är detta alltså inte en utpräglad lchf-bok, utan mer en bok som fokuserar på att äta mindre andel kolhydrater och mer riktig mat - och framför allt att undvika socker, pasta, bröd och ris i sin dagliga kost.

• Leana

Tack för länkar! Jag kollar dem när jag kommer hem från jobbet. Det handlar både om intresse för egen del, och för annans räkning. När det handlar om stor övervikt så gäller det nog att hitta en kosthållning på färre kalorier som fungerar i vardagen över tid, och passar personen i fråga. Jag har aldrig använt kvarg. Smakat, och tyckte det var surt och strävt. Men kan man göra nåt roligare med kvarg än att äta den som yoghurt? Kan det ersätta grädde i vissa såser? Eller kanske göra kall sås (som tillbehör till fisk) med kvarg istället för créme fraiche?

• Sinni
    P30 skrev 2014-01-21 10:46:55 följande:
    Eller så läser man något annat som stämmer med verkligheten.
    Det här skall inte bli en sandlådedebatt om lchf eller inte, men det som avgör är förstås andelen kcal du stoppar i dig till 80% och till 20% andelen kcal du gör av med.

Läs här om varför man skall äta mer proteiner

Och läs mer här om varför lchf fungerar på exakt samma sätt som andra dieter: att du går ner i vikt om du äter mindre kalorier - och stannar eller går upp i vikt om du inte gör det...

Och här finns mer information allmänt om viktminskning och vad man skall tänka på. Observera att för att komma till äldre artiklar har du längst ned en pil åt vänster för att komma till äldre artiklar.

Skälet till att jag tipsar om träningslära är att det är en av få sajter i Sverige som skriver med ett vetenskapligt fokus och som täcker in all ny forskning som dyker upp i områdena träning och viktminskning. De har ingen egen agenda, har inga egna frukostflingor som de vill sälja utan brinner helt enkelt för att hantera sin kropp på ett vettigt sätt.

Om du vill veta lite mer om boktipset ovan: matrevolutionen så finns lite bra att läsa här. Som recenssionen säger är detta alltså inte en utpräglad lchf-bok, utan mer en bok som fokuserar på att äta mindre andel kolhydrater och mer riktig mat - och framför allt att undvika socker, pasta, bröd och ris i sin dagliga kost.
    Bra inlägg! Tack för tips om länkar. Ämnet är intressant! Fördjupar mig genast i länken om träningslära.....
  • P30
    Leana skrev 2014-01-21 11:24:59 följande:
    Tack för länkar! Jag kollar dem när jag kommer hem från jobbet. Det handlar både om intresse för egen del, och för annans räkning. När det handlar om stor övervikt så gäller det nog att hitta en kosthållning på färre kalorier som fungerar i vardagen över tid, och passar personen i fråga. Jag har aldrig använt kvarg. Smakat, och tyckte det var surt och strävt. Men kan man göra nåt roligare med kvarg än att äta den som yoghurt? Kan det ersätta grädde i vissa såser? Eller kanske göra kall sås (som tillbehör till fisk) med kvarg istället för créme fraiche?
    Ja, kvarg skall nog ses som ett bra komplement. Jag äter kvarg till lunch nu under min kolhydratdetox-månad, men normalt använder jag den till kalla såser som man kan äta precis så mycket man vill av.

Olika sorter är olika sura, men till viss del så får man vänja sig, eller hitta något annat man gillar bättre. Jag gillar kvarg mer än "keso" - men vi är ju olika.
    Sinni skrev 2014-01-21 11:29:43 följande:
    Bra inlägg! Tack för tips om länkar. Ämnet är intressant! Fördjupar mig genast i länken om träningslära.....
    Tack! Jo, där finns oerhörda mängder artiklar att läsa - och de flesta är välskrivna och intressanta.
    Det enda som drar ner är emellanåt kommentarer (och kanske framför allt vissa kommentatorers väldigt aggressiva språk. Ett sätt är att helt enkelt bara läsa artiklarna, så smakar det bättre i munnen efteråt! :)
Svar på tråden Tips på bra proteinkällor för viktnedgång?