• Anonym (nej)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-21 22:14:42 följande:
    Det som oroar mig är att han ska vägra att hämta på fritids och trycka på att vi ska göra som vi brukar. Men om han vägrar det jag föreslår/bestämmer så kan han väl inte gnälla på att han inte får träffa barnen sen bara för att hämtnings/lämningssättet inte passar honom? Jag borde väl ha ryggen helt fri då va för jag har ju som sagt inte nekat något? Även det här med hur ofta barnen vill eller inte vill åka dit måste han respektera för jag tänker inte skicka iväg dom till honom igen mot deras vilja.

Fast om barnen inte i nuläget har en fritidsplats så är det ju inte bara att säga åt honom att hämta barnen där. Fritidsplats måste sökas, sen får man kolla upp så att inte fritidsavgiften enbart går till folkbokförigsadressen.
    För i min kommun så kan man inte få avgiften någon annanstans än tll just där barnen är folkbokförda.

så egentligen är väl det lättaste sättet att köra bilöverlämningen, och att det enbart är barnen som går ut från bilen.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:24:29 följande:
    Nej, dom har ju ingen fritidsplats eftersom jag är mammaledig och eftersom jag kommer att fortsätta vara hemma länge så kommer det inte att bli beviljat, frågade lite på skolan idag. Jag vet dessutom att även om vi mot förmodan skulle få plats så kommer han inte att betala någonting så räkningen hade gått till mig då.

Nej självklart kan inte fritids ha en plats för barn som enbart kommer utnyttja platsen någon fredagseftermiddag ibland. Så det är ju inget alternativ som sagt.
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:39:37 följande:
    Jag hade gärna sett att det blev så men så funkar inte denna sjuka världen vi lever i. Istället så blir jag tvingad att träffa den här förbannat hemska människa fyra gånger i månaden. Men, men, nu kanske det blir någon ändring trots allt eftersom barnen börjat att tveka till att vilja fara iväg, åtminstonne inte lika ofta.
    Men barnen ska inte behöva fatta sådana beslut.
    Om det är så att de inte mår bra av umgänget så måste du göra nåt åt det. Du får ju ta det till TR eller FR om det kan hjälpa.
    Men barnen ska inte behöva välja, vårdnadshavarna ska fatta besluten åt dom
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-22 22:57:01 följande:
    Det trista är ju att jag trots minst två misshandlade tjejer, spelmissbruk, alkoholproblem (åtminstonne tidigare), skitsnack om mig mm inte har något som helst bevis så om jag skulle dra igång någonting så är jag nästintill säker på att det inte skulle leda någonvart utan jag skulle bara få se hans självgoda min över att än en gång ha vunnit eller hur man ska säga.

Det känns som att enda sättet som jag ska kunna vinna är att låta barnen själva bestämma och låta deras talan vara lag och i de fall de vill åka så får jag väl parkera en bit bort.

Det känns hopplöst och väldigt frustrerande att känna till all skit han gör/har gjort men inte kunna göra någonting åt det/straffa honom för det.
    Så hur har ni bestämt umgänget hittills då? eftersom ni inte har något avtal?
    Blir det inte lugnas för alla om ni har ett avtal, så att alla vet vad som gäller. Barnen kanske mår bättre av att de vet att dom ska åka till pappa den o den helgen.

Om han stämmer dig, så ligger det ju dig i fatet att ha låtit barnens ord vara lag. Då försvårar ju du deras umgänge.

Om ni får till ett avtal så kan ni säkert få in i avtalet hur lämning och hämtning ska gå till.
    Varför hämtar inte han hos er? Han kan stanna till utanför så kan barnen bara springa ut.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-23 17:22:38 följande:
    Så hur har ni bestämt umgänget hittills då? eftersom ni inte har något avtal? Blir det inte lugnas för alla om ni har ett avtal, så att alla vet vad som gäller. Barnen kanske mår bättre av att de vet att dom ska åka till pappa den o den helgen. Om han stämmer dig, så ligger det ju dig i fatet att ha låtit barnens ord vara lag. Då försvårar ju du deras umgänge. Om ni får till ett avtal så kan ni säkert få in i avtalet hur lämning och hämtning ska gå till. Varför hämtar inte han hos er? Han kan stanna till utanför så kan barnen bara springa ut.[/quote] Vi har haft ett muntligt avtal med varann vecka. Det som skrämmer mig med om vi skulle skriva ett avtal att han aldrig någonsin skulle låta barnen få göra någonting annat på hans helger även fast dom själva vill det. Så barnen hade aldrig kunnat ha andra planer så att säga eftersom han bara tänker på sig själv och hans behov av att få träffa dom och har ingen förståelse för att dom kanske inte alltid vill. Därav känns det bättre att inte ha något skriftlig. Han hämtar inte hemma hos oss pga att jag inte vill att han ska komma så nära vårat hem. Jag vill hålla honom så långt ifrån mig som möjligt och han och hans släkt ska inte få ytterligare saker att skvallra om helt utan anledning. Han har aldrig heller föreslagit att göra det. .

Men när barnen är hos pappan så är det han som bestämmer vad de ska göra.
    Du ska inte bestämma kalas och aktiviteter på hans helger. Det är barnens tid med sin pappa och kanske viktigare än ett kalas om de bara träffar honom varannan helg.

Även om ni bara har ett muntligt avtal så är det ändå han som bestämmer på sin tid. Inte du!
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-23 20:04:23 följande:
    Nu så handlade ju allting om att jag inte litar på pappan, att det inte är en sund miljö samt att barnen sällan vill åka dit när det är sagt så ge fan i att ge mig skulden. Det är väl inte så konstigt att jag vill följa mina barns önskan, speciellt eftersom jag själv levt med denna lögnaktiga spelmissbrukande kvinnomisshandlare i så många år. Jag blir förbannad över att det är jag som får skit i vanlig ordning.

Ja men då har du redan fått massor av tips på vad du ska göra istället.
    Barnen bör inte vara där så ofta om det är dåligt för dom, det är du som måste göra nåt åt det då.
    Om du bara skiter i ert muntliga avtal så kan han om han stämmer dig få så mycket mer tid med era barn.

Ta åt dig om tipsen du har fått istället för att känna att du får skulden.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Vårdnadshavare) skrev 2014-01-25 19:14:25 följande:
    Jag kommer att göra en orosanmälan men kommer att ringa familjerätten först så att jag har stöd ifrån dom. Kanske anser dom att jag kan hålla inne med umgänget tills en utredning gjorts?

Dom kommer bara råda dig vad som är rätt och fel, precis som många av oss här har gjort.

Familjerätten kommer bara råda dig att göra en orosanmälan om du anser barnen far illa när de är hos pappan.
    Vad dom anser eller inte är inte så relevant.... om barnen far illa så ska dom inte vara hos pappan.
    Är det så att de inte far illa men det är dina åsikter som påverkar så ska barnen ändå träffa sin pappa.

Om du vill hindra dom från umgänge så stämma pappan, gör en anmälan så att en utrednings startas
Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern