• Anonym (Vårdnadshavare)

Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern

Jag blev misshandlad av mitt ex för flera år sedan men har efter att han lovade att han är en helt ny människa som inte gör så mer så har jag gått med på att vara den som lämnar över barnen när dom ska träffa honom. Nu har det kommit fram att han fortfarande misshandlara flickvänner, ljuger om en massa saker och håller på med en massa annan skit som är osunt för barnen. Dessutom så sitter hans familj och snackar skit om mig som var offret i vårat förhållande. Det är jag som alltid har tagit hand om allting som rör barnen, han har sagt att jag är en bra mamma och han skrev självmant på papperna om att jag skulle ha ensam vårdnad så förstår inte vad det kan finnas att prata om men strunt samma?

Nu har det iallafall kommit till en punkt då jag inte längre står ut och det kommer upp mer och mer skit om honom och jag som redan förut har haft ont i magen och mått dåligt varje gång jag varit tvungen att träffa honom känner nu att jag aldrig vill träffa honom igen.
    Jag vägrar att vara delaktig i överlämnandet av barnen. Om jag lägger över den biten på honom, att han får ringa familjerätten eller vart man nu vänder sig för att få hjäkp med själva överlämnandet kan det dåå drabba mig väldigt negativt? Det är ju inte så att jag vägrar honom att träffa barnen men jag vägrar att träffa honom. Jag känner ingen här som skulle kunna/vilja lämna dom i mitt ställe.
    Jag tror inte att han skulle vända sig till polisen och anmäla mig för då kommer jag att kontra med misshandeln samt att det är en osund miljö barnen befinner sig i med skitsnack om deras mamma, att det ständigt bråkas med hans flickvän och att han hellre sitter vid datorn och spelar bort sina pengar än umgås med sina barn de 4 dygnen han träffar dom varje månad. Dom har inte ens ordentliga sängar trots att han i över 1,5 år lovat att köpa bäddmadrasser till de hårda resårbottnarna som dom tvingas att sova på. Barnen klagar ofta på att dom har ont i kroppen när dom har sovit där.

• Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern
  • Anonym (går bra!)

Familjerätten kan hjälpa dig med någon som lämnar över barnen vid lämning och hämtning. Men det krävs nog att du tar ett samtal med dom först. Bara att lyfta luren:)

• Kjell2

Finns det ett fastställt umgänge och din vägran leder till inställt umgänge kan det bli dumt för dig.

Hur ser ert ungängesavtal ut avseende överlämnadet?

Normalt är det inga hinmder att du tar hjälp av någon annan vid överlämnadet, t ex en kompis. Att alternativ är att överlämnade sker vid dagis.

• Anonym (Z)

Att du vägrar lämna ungarna kommer bara slå på dig det är du som vägrar träffa honom vid överlämnadet och då är det du som har problemen och får söka hjälp, dvs det är du som ansöker om hjälp vid överlämnandet hos soc om du inte har nån annnan som kan göra det, beviljar soc det så kommer du ha nån soc utsett med dig vid överlämnandet

Kjell2 skrev 2014-01-21 12:00:22 följande:
    Finns det ett fastställt umgänge och din vägran leder till inställt umgänge kan det bli dumt för dig.

Hur ser ert ungängesavtal ut avseende överlämnadet?

Normalt är det inga hinmder att du tar hjälp av någon annan vid överlämnadet, t ex en kompis. Att alternativ är att överlämnade sker vid dagis.
    Vi har oftast haft varannan helg ibland var tredje beroende på jobb och annat men vi har inga avtal skrivna på hur umgänget ska se ut.

Barnen går i skolan och pappan kan aldrig hämta innan kl 17 och då är barnen hemma sedan länge eftersom jag är föräldraledig och kommer att vara hemma i minst 2 år till eftersom jag och min man väntar ett barn till.

Min man vägrar att träffa honom efter allt som han har gjort och alla lögner som han sprider till barnen. Han har rakt ut sagt att "jag tror att jag nitar honom om jag ser honom igen" och det är jag övertygad om att han skulle kunna göra också.
    Vi är ganska nya i kommunen och jag har inga vänner att be om hjälp då dessa har egna familjer och jag kan inte begära att dom lämnar sina familjer bara för att lämna mina barn.
  • Lindsey Egot the only one

Går barnen på förskolan?

För om de går på förskolan så kan du lämna på fredag morgon och han hämtar fredag eftermiddag och är sedan hos honom över helgen och sedan lämnar han på förskolan på måndag morgon och du hämtar på måndag eftermiddag. På så sätt slipper du träffa honom om överlämningen sker på förskolan.

Anonym (Z) skrev 2014-01-21 12:03:07 följande:
    Att du vägrar lämna ungarna kommer bara slå på dig det är du som vägrar träffa honom vid överlämnadet och då är det du som har problemen och får söka hjälp, dvs det är du som ansöker om hjälp vid överlämnandet hos soc om du inte har nån annnan som kan göra det, beviljar soc det så kommer du ha nån soc utsett med dig vid överlämnandet
    Vadå ha någon ifrån soc med mig vid överlämnandet? Då måste jag ju träffa honom iallafall ju..
  • Kjell2

Fixa en tid med familjerätten och skriv ett umgängesavtal som ni båda kan acceptera.

Går barnen i skola borde de kunna gå i alla fall den sista biten själv.

Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-21 12:17:04 följande:
    Går barnen på förskolan?
    För om de går på förskolan så kan du lämna på fredag morgon och han hämtar fredag eftermiddag och är sedan hos honom över helgen och sedan lämnar han på förskolan på måndag morgon och du hämtar på måndag eftermiddag. På så sätt slipper du träffa honom om överlämningen sker på förskolan.
    Nej, dom går i skola och har inte tillgång till fritids då jag är hemma. Pappan bor 5 mil bort och börjar att jobba kl 7 så att han skulle kunna hämta och lämna vid skolan funkar inte.
    Kjell2 skrev 2014-01-21 12:19:25 följande:
    Fixa en tid med familjerätten och skriv ett umgängesavtal som ni båda kan acceptera.

Går barnen i skola borde de kunna gå i alla fall den sista biten själv.
    Vad menar du med att de ska gå den sista biten själva?
  • BioBonus

Kan inte din nuvarande man bita sig i tummen, "man-up" och vara den som lämnar barnen? Att han är förbannad på vad exet gjort dig kan jag förstå, men inte på bekostnad av dig. Om du mår så dåligt av att träffa ditt ex så får väl din nye man göra vad han kan för att hjälpa dig?

Svar på tråden Om jag vägrar att träffa umgängesföräldern