• Shosh

Mörkt, hårt, segt finskt bröd - finns det att köpa i sthlm?

Var på Åland i somras och köpte där ett så fruktansvärt gott bröd, det var nästan svart, segt som sjutton och stenhårt. Fanns både som runda tunna kakor och som bitar (storlek rågkuse ungefär). Nästan som finskt rågbröd, men hårdare och mörkare. Nån som vet var jag kan få tag i det, helst i butik i sthlm men även beställa på nätet. Eller rentav baka själv (fast antar att det är svårt).. Tacksam om nån kan hjälpa mig, längtar såå efter det brödet:)

Uppstått har Jesus, hurra hurra!
  • Svar på tråden Mörkt, hårt, segt finskt bröd - finns det att köpa i sthlm?
  • Moomin01

Det kallas för svartbröd men vet tyvärr inte om det går att få tag på i Sverige. Du kanske kan googla fram nåt recept?

• Duckan

I Hötorgshallen finns ett finskt stånd. Hör med dem. Är det nåt de inte har kanske de kan tänka sig att ta in det.

• Shosh
    Moomin01 skrev 2014-01-21 14:24:27 följande:
    Det kallas för svartbröd men vet tyvärr inte om det går att få tag på i Sverige. Du kanske kan googla fram nåt recept?

Aha svartbröd alltså! Ska genast undersökas. Tack
  • Shosh
    Duckan skrev 2014-01-21 14:32:10 följande:
    I Hötorgshallen finns ett finskt stånd. Hör med dem. Är det nåt de inte har kanske de kan tänka sig att ta in det.

Ok, är ledig imorgon fm, ska åka dit o kolla:) tack för hjälpen
  • Let it Rain
    Duckan skrev 2014-01-21 14:32:10 följande:

Där har de tyvärr inte det, jag har varit där och frågat.
  • Duckan

Ståndet ligger en trappa ner, när du kommer med rulltrappan är det precis till vänster.

• straw2008

Finns ett från fazer som påminner om det du beskriver. Svärmor köper det, öppnar påsen över natten så det ska bli ÄNNU segare o hårdare. Ush tvi vale säger jag.

I kinamockaskogen.....
  • Duckan

Let it Rain, är det något de kan tänka sig att ta in kanske om det är poppis?

• Let it Rain
    Duckan skrev 2014-01-21 15:02:07 följande:

Let it Rain, är det något de kan tänka sig att ta in kanske om det är poppis?

Jag vet inte. Jag frågade bara om de hade det och det hade de inte. Är också på jakt efter svartbröd. Var där och kollade strax innan jul.
Svar på tråden Mörkt, hårt, segt finskt bröd - finns det att köpa i sthlm?