• Shosh

Mörkt, hårt, segt finskt bröd - finns det att köpa i sthlm?

Var på Åland i somras och köpte där ett så fruktansvärt gott bröd, det var nästan svart, segt som sjutton och stenhårt. Fanns både som runda tunna kakor och som bitar (storlek rågkuse ungefär). Nästan som finskt rågbröd, men hårdare och mörkare. Nån som vet var jag kan få tag i det, helst i butik i sthlm men även beställa på nätet. Eller rentav baka själv (fast antar att det är svårt).. Tacksam om nån kan hjälpa mig, längtar såå efter det brödet:)

Uppstått har Jesus, hurra hurra!
  • Svar på tråden Mörkt, hårt, segt finskt bröd - finns det att köpa i sthlm?
  • Shosh
    Sorbus skrev 2014-01-21 19:39:32 följande:
    typ så här.

Åh kan inte du lägga upp bilden igen, kan inte se den..
  • Shosh
    Anghammarad skrev 2014-01-21 19:43:54 följande:
    Jag vet en butik i norra Storstockholm som säljer det du efterfrågar. Tyvärr gäller det att ha tur om det inte skall vara slutsålt för vi är tydligen många fler som vill köpa än vad det finns i butiken. Just nu har jag dock hemma så jag tror banns mig att jag skall ta mig en bit.

Vad heter det brödet du har?
  • Sorbus
    Shosh skrev 2014-01-21 20:42:40 följande:

Åh kan inte du lägga upp bilden igen, kan inte se den..
    Jag vet inte varför det inte fungerar med den bilden. Men brödet jag tänker på är till utseendet likt det Unis lade in tidigare, men det är är rätt platt och som sagt mörkt, och så säljs det färdigt halverat (delat i en ovansida och en undersida, inte delat som två halvmånar alltså)
  • linomino

Du menar inte rallarhalvor (fazer)? Är mörkt, segt och runda, delat som ovansida o undersida :) finns i de flesta butiker isåfall.

• Sorbus
    linomino skrev 2014-01-21 22:15:25 följande:
    Du menar inte rallarhalvor (fazer)? Är mörkt, segt och runda, delat som ovansida o undersida :) finns i de flesta butiker isåfall.
    Om du menade mig så är det inte rallarhalvor jag menar. Efterugnsbrödet som jag tänker på är mycket hårdare än rallarhalvor. Men om det skulle vara rallarhalvor TS menar så är det ju tur för det är så mycket att få tag i.
  • Anghammarad

Jag är rätt säker på att det är det som straw2008 nämnde som du söker, alltså Fazers skurna Pörtebröd. Det påminner om Rallarhalvor lika mycket som Metallica påminner om Eric Saade.

• linomino

Ts, om du har möjlighet så kolla in finska butiken i slagsta (botkyrka), kan hända att de har brödet du söker.

• straw2008
    Anghammarad skrev 2014-01-21 22:59:04 följande:
    Jag är rätt säker på att det är det som straw2008 nämnde som du söker, alltså Fazers skurna Pörtebröd. Det påminner om Rallarhalvor lika mycket som Metallica påminner om Eric Saade.

Jag är nästan 110% på att det ÄR det. Ska kolla med svärmor, halva släkten finsk efterkrigstid så de gillar torrt bröd o äppelskrutt
    I kinamockaskogen.....
  • Shosh
    straw2008 skrev 2014-01-22 07:57:58 följande:
    Jag är nästan 110% på att det ÄR det. Ska kolla med svärmor, halva släkten finsk efterkrigstid så de gillar torrt bröd o äppelskrutt
    I kinamockaskogen.....

Det ser ut som pörtebröd när jag kollar bilder iaf. Men vet du vad skillnaden är på pörtebröd och efterugnsbröd? Är det samma rentav? Kan du inte höra med din svärmor:)
  • Shosh

Åh vad knäppt det blir när jag skriver från iPhone. Så här ska det stå iaf Det ser ut som pörtebröd när jag kollar bilder iaf. Men vet du vad skillnaden är på pörtebröd och efterugnsbröd? Är det samma rentav? Kan du inte höra med din svärmor:)

Svar på tråden Mörkt, hårt, segt finskt bröd - finns det att köpa i sthlm?