• Anonym (Systern)

    Vara surrogat åt syskons sambos barn?

    Hej,

    Jag ville vara anonym, därför la jag tråden här och inte i regnbågsfamilj som den kanske ska ligga i. 

    Jag har en bror som är homosexuell och levt ihop med en helt underbar kille väldigt länge. De är fantastiska människor, väldigt högt utbildade båda två, fantastiska arbeten och äger ett fantastiskt hus vid havet. Jag kan verkligen inte tänka mig bättre föräldrar eller bättre förutsättningar för en familj att uppfostra ett barn i helt enkelt. De har allt. 

    Utom barn. För det får de inte skaffa i Sverige pga att de är homosexuella. Adoptera är inte heller ett alternativ eftersom näst intill inget land godkänner adoptioner till homosexuella par. Oavsett vad lagen säger i sverige. 

    Deras alternativ är heminsemination med vän/släkting och dens ägg, IVF med vän/släkting med donerat ägg i Thailand, eller en okänd surrogat i Thailand för 350 000 kr. 

    Min bror har alltid varit våra 3 barns absoluta favorit. Han är fantastisk med dem, precis som hans sambo också är. Såklart att de ska få skaffa barn precis som alla andra!

    Min bror och jag har pratat om det här i många år, och jag har alltid sagt att jag kan tänka mig att ställa upp och hjälpa dem att få ett barn om vi gör IVF med donerat ägg och hans sambos "soldater". Dvs alternativ 2 i Thailand.

    Nu har dock frågan kommit på allvar, nu är det dags. Och efter mycket diskuterande har vi kommit fram till att jag ska donera ett ägg åt dem. Göra en heminsemination istället för alternativet i Thailand, för att barnet ska få gener från bådas sida och att alternativet i Thailand skulle kräva att vi är där upp till flera månader, vilket inte är praktiskt möjligt. Det blir dessutom nästan lika dyrt som alternativ 3. Jag kommer alltså i praktiken att få barn tillsammans med min brors sambo, ge honom ensam vårdnad och sedan kommer min bror att ansöka om närståendeadoption av barnet. 

    Allt detta är skrämmande, jag vill mer än något annat här i världen hjälpa min bror och hans sambo. Samvetet och hjärtat bara skriker att jag gör rätt val genom att göra det här för dem. Men hur kommer allt bli? Jag har sedan tidigare 3 barn och ska inte ha fler egna barn, men tanken på att skiljas ifrån ett barn som är hälften mitt genetiskt känns ändå jobbig. 

    Kommer jag klara det rent psykiskt? Tänk om barnet i vuxen ålder tycker att jag övergett henne/honom? 

    Vad ska vi säga till våra egna barn, kanske är den största frågan!? De är så pass stora att de förstår att jag är gravid men inte att vi inte ska behålla det. Är rädd för att det kommer bli så otroligt förvirrande för dem.. Hur ska vi göra med det?

    Jag vill mest få lufta mina tankar och få lite stöd och tips inför hur vi ska hantera allt, både i vår egen familj, och i den nya familjen som blir. Vi kommer alltid vara ärliga med barnet vem som är dess mamma, min brors sambo är adopterad inom Sverige och han har velat veta sitt ursprung hela livet men fick veta först i 30-års åldern. Det har han mått väldigt dåligt över. 

    Jag ber er att inte döma mig eller dem, jag gör det här av fri vilja, för att jag älskar dem och anser att det är deras rätt att få barn som alla andra. Det finns så mycket opassande föräldrar där ute men de här två är perfekta. 

    Jag är bara orolig för dagen när barnet väl är fött och det är dags att säga hej då. Åka hem efter förlossning, bb-tiden etc utan barn. Det strider ju mot alla naturliga instinkter. Tänk om jag inte klarar av det då? Hur mycket jag än vill?

    Tankar, tips och råd mottages mer än gärna. 

  • Svar på tråden Vara surrogat åt syskons sambos barn?
  • Anonym (lagligt?)

    Är surrogat ens lagligt i Sverige? Du kan ju inte bara adoptera bort det hur som helst utan myndigheternas tillstånd - och de ska ju då undersöka paret osv.

    Eller....?

  • Awesome
    Anonym (lagligt?) skrev 2014-01-21 15:29:15 följande:
    Är surrogat ens lagligt i Sverige? Du kan ju inte bara adoptera bort det hur som helst utan myndigheternas tillstånd - och de ska ju då undersöka paret osv.

    Eller....?
    Det borde inte vara något problem rent juridiskt eftersom det är broderns sambo som är far till barnet. Moderna avsäger sig barnet och brodern ansöker om styvbarnsadoption.

    Jag har svårt att ge dig input på detta TS, för jag skulle själv aldrig klara av det. Med ett donerat ägg - ja, men jag skulle aldrig orka se mitt biologiska barn växa upp utanför min familj. Men jag tycker det är modigt av dig att erbjuda en så generös gåva.

    En kompromiss om du brottas med dina känslor är ju att helt enkelt skaffa barn ihop och ha delad vårdnad om alla är överens om det. Men hur som helst så tror jag det är bra att tänka igenom det på alla plan, jag tror svaret kommer av sig själv till slut. Lycka till oavsett!
  • Anonym (Systern)

    Det blir ju inte "surrogat" som ordet innebär i sig om du läser i texten så förstår du det. Varje människa är ju fri att skaffa barn med vilken annan människa som helst, så länge det är en man och en kvinna. Inget olagligt i det. 

  • Anonym (Systern)
    Awesome skrev 2014-01-21 15:38:10 följande:
    Det borde inte vara något problem rent juridiskt eftersom det är broderns sambo som är far till barnet. Moderna avsäger sig barnet och brodern ansöker om styvbarnsadoption.

    Jag har svårt att ge dig input på detta TS, för jag skulle själv aldrig klara av det. Med ett donerat ägg - ja, men jag skulle aldrig orka se mitt biologiska barn växa upp utanför min familj. Men jag tycker det är modigt av dig att erbjuda en så generös gåva.

    En kompromiss om du brottas med dina känslor är ju att helt enkelt skaffa barn ihop och ha delad vårdnad om alla är överens om det. Men hur som helst så tror jag det är bra att tänka igenom det på alla plan, jag tror svaret kommer av sig själv till slut. Lycka till oavsett!
    Tack för dina tankar! Det är samma tankar jag brottas med. Om jag skulle klara det eller ej. Det är en svår fråga för jag vill så gärna hjälpa dem.
  • Anonym (inte jag)


    Jag är bara orolig för dagen när barnet väl är fött och det är dags att säga hej då. Åka hem efter förlossning, bb-tiden etc utan barn. Det strider ju mot alla naturliga instinkter. Tänk om jag inte klarar av det då? Hur mycket jag än vill?

    Jag skulle vara mer orolig för hur jag skulle klara av att umgås med familjen och hela tiden veta att det där är egentligen mitt barn. Ifall det hade handlat om att lämna ifrån sig det nyfödda barnet och sedan aldrig mer få se det, så är det ju bara ETT avsked man måste klara av. Nu skulle du ju tvingas ta avsked om och om igen.
  • en glad

    Den generella synen på adoption är ju att det skall vara till barnets bästa, inte för att trösta vuxna som inte kan få (fler) barn tillsammans ..... Och eftersom ni kommer att vara öppna med arrangemanget blir väl den svåraste frågan hur barnet ifråga kommer att känna det inför dig som är biologisk mamma OCH finns kvar nära i familjen under uppväxten .....

  • Anonym (Mamma)

    Tycker det är jätte fint att du vill göra detta för din bror. Du lämnar ju inte bort dit barn du finns ju fortfarande där för barnet och jag antar att du får besöka barnet så mkt du vill. Förstår att det blir svårt på bb men du får nog tänka på det under graviditeten att barnet inte klmmer följa med hem och kommer att ha det super bra hemma hos din bror. När du blir gravid har du ju 9månader på dig att vänja dig vid tanken.

  • VNmamma

    Du har alltså bestämt dig? Eller?

    Det låter nämligen inte som du vill detta. Men att du har svårt att dra dig ur. För att du lovat.

    Du MÅSTE tänka på dig själv, och som du skriver, dina barn. Hur kommer de att tänka och känna kring dig som surrogat till ett barn som sedan lämnas bort? Och hur kommer barnet som lämnas bort känna det?

  • Foxtrott

    Det är inte så att en biologisk mamma bara kan säga upp det juridiska banden med barnet. Du lär vara tvungen att genomgå mer än kortvariga utredningar innan det juridiska blir klart.

    Hade det varit din bror som skulle bli biologisk pappa till din frus barn hade det varit mycket enklare från samhällets sida så att säga. Nu kommer du att bli föremål för ingående utredningar som förmodligen kommer att påverka inte bara ditt utan även dina tre barns liv. Man kan ju tycka att man bör få göra som man vill, och att om en pappa kan låta bli att vara en del av sina barns liv utan att samhället precis rycker ut med blåljus borde väl en mamma få göra samma sak. Men så fungerar det inte, det kan du vara alldeles, alldeles säker på.

    Är du alldeles säker på att några månader i Thailand inte är ett betydligt bättre alternativ i det långa loppet? Är du verkligen helt redo att dra in hela din familj i detta? För du kommer inte tillåtas att bara lämna över barnet. Så fungerar helt enkelt inte den svenska sjukvården, socialtjänsten och rättsväsendet ut.

  • Litet My

    Tycker det definitivt låter som en bättre ide än att åka till Indien/ Thailand och utnyttja deras fattiga och ofta tvingade kvinnor.

Svar på tråden Vara surrogat åt syskons sambos barn?