• Jan O

    Hjälpa till vid sjuk-aktivitetsersättning?

    Jag är idag 53 år, och har sedan ca 10 år sjuk o aktivitetsersättning, jag är både psykiskt o fysiskt slut och orkar inte göra mycket, men har en bekant som har en bilfirma, och har funderat på att fråga om jag någon gång då jag orkar kanske kunde få hjälpa till att åka till bilbesiktningen, kanske följa med och hämta någon bil, det skulle göra min framtid mindre dyster och jag kanske skulle må bra utav att komma ut lite grann, ena dagen ligger jag mest, nästa dag kan det vara något bättre, hur får man göra utan att min ersättning äventyras? Jag vågar inte göra något innan jag vet säkert J.

  • Svar på tråden Hjälpa till vid sjuk-aktivitetsersättning?
  • Försäkringskassan

    Du som har sjukersättning eller aktivitetsersättning kan prova att arbeta eller studera. Det kan du göra under tiden som du har ersättning.


    Reglerna är olika beroende på vilken ersättning du har.


    sjukersättning enligt de regler som gällde till och med 30 juni 2008 kan arbeta eller studera med sjukersättning.  sjukersättning enligt de regler som gäller från och med 1 juli 2008 kan ansöka om att din sjukersättning blir vilande – inte betalas ut – under tiden du arbetar eller studerar. Din sjukersättning kan vara vilande i högst två år.När du studerar kan du söka studiemedel eller annat studiestöd från Centrala Studiestödsnämnden, CSN

     


    Kontakta kundcenter på telefon 0771-524 524  för att se vilka regler som gäller för just dig.


    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/stadigvarande_30_64/arbeta_studera_sjukersattning/arbeta_studer_sjukersattning/!ut/p/b1/hZLJkqJAGISfpR-


     


    Hälsningar


    Birger, handläggare 

Svar på tråden Hjälpa till vid sjuk-aktivitetsersättning?