• Natulcien

22 månaders som plötsligt blivit svår att lägga

Jag håller med ovanstående. Självklart ska ni stanna hos honom tills han somnar om han vill det. Det finns ingen poäng med att neka ett litet barn närhet när hen ska somna. Ingen poäng alls.

Och om det är jobbigt att sitta och natta så söv honom i er säng så att ni kan ligga och natta, och sen lyfta över honom till hans säng, eller skaffa honom en större säng som ni också får plats i.

Och sömnbehov förändras ju hela tiden. Det minskar ju äldre barnet blir. Han kan ju inte sova samma tider för alltid. Han behöver väl inte lika mycket sömn längre..?
    Sover han något på dagen?
    Vår son tog tid på sig att somna på kvällarna runt 2-årsåldern, och då tog vi bort dagsömnen, och genast blev det bättre igen.

• Natulcien
    E2012smamma skrev 2014-01-22 22:07:45 följande:
    Han sover på förskolan mellan 45-1 timme.
    Men som jag skrev tidigare Så brukar han sova mer på helger hemma och det har inte varit problem innan. Men han blir ju äldre såklart..

Att sova i vår säng är inget alternativt. Vi har provat hundra ggr både när jag velat ha honom här samt när han strulat men han kommer inte till ro , hans säng i vårat rum funkar däremot bra. Och lyfta över funkar inte heller då han vaknar .

Men han kanske får flytta in hit en stund till :)
    Ja, det där kan gå ganska snabbt; från att ha sovit på dagen och ändå somnat på kvällen, till att plötsligt inte kunna göra det. Så att det har funkat tidigare är ingen garanti för att det kan göra det igen.
    Vår son började förskola när han var 2 år. Då sov han aldrig middag hemma, men fick sova 30 min på förskolan. Efter ca 4 månader på förskola fick vi ta bort sovpasset även där när han blev svårsövd på kvällarna.

Ja, flytta in honom till er tills han blir lugn och trygg igen. Glad
  • Natulcien
    E2012smamma skrev 2014-01-23 05:40:40 följande:
    Intressant! Har försökt läsa mig till vad Det är som händer men inte hittat något!

Ja jag tror nog att det är dags att köpa en riktig säng så att man kan ligga bredvid , alternativt en madrass att ha o hans rum.
    Vi har aldrig haft spjälsäng till vår son, utan alltid haft madrass på golvet. På så sätt har vi enkelt kunnat ligga bredvid vid behov, t.ex. vid nattningar eller tillfälliga uppvak på natten. Supersmidigt.
    Idag är han drygt 3 år och sover på dubbla 120-madrasser. Glad

För övrigt hade sonen också en lite jobbig period runt ca 20-24 månader då han för första gången i sitt liv blev extremt mammig t.ex. Han var efter mig som ett plåster dagarna i ända och bröt ihop om jag gick på toaletten utan honom...
    Ge massor av närhet, kramar och bekräftelse! Det blir bättre!
Svar på tråden 22 månaders som plötsligt blivit svår att lägga