emsapemsa skrev 2014-01-22 22:19:00 följande:
När jag läser din trådstart så känner jag spontant att ni nog har varit lite bortskämda ;) Det är inte många barn i den åldern som har sovit så bra hela tiden.
Våran pojk (2,5 år) har haft flera faser då han har varit svår att lägga, vaknat tidigt etc. Just nu är han inne i en bra fas och sover mellan 8 på kvällen-8 på morgonen :)
Vi ligger dock alltid bredvid honom i hans säng tills han somnar, och har alltid gjort så. Han har börjat att sluta med middagsvilan och jag har märkt stor skillnad vid nattningarna, nu slocknar han på 5-10 min.
Nu går han bara 15 tim/v, ett barn som går längre dagar på förskolan behöver antagligen middagsvilan.
Vissa tider har vår son behövt jättemycket närhet, då har han fått ligga bredvid oss i våran säng. Sömnen påverkas förstås lite för oss när han behöver så mycket närhet, eftersom han vill ligga väldigt nära. Men så länge han mår bra så tycker jag inte det är så farligt, sedan kan man ju hjälpas åt. Den ena föräldern kan få sova ostört i ett annat rum en natt, och så byter man till nästa natt tex.
Tror inte du ska känna dig orolig för att det ska bli en vana att sitta bredvid honom. Vissa kvällar har vi fått ligga bredvid 1-2 timmar, men dom faserna går alltid över. Nu går det som sagt jättesmidigt, och sedan har vi hela kvällen för oss själva och det är lyx tycker jag ;)
Ja vi har nog varit lite ( mycket ) bortskämds med hans sömn. Därför det känns så himla , ja, jobbigt om man får säga så.
Men jag ska ta till mig allt vad ni har sagt.
det går ju mkt fortare om vi sitter bredvid än om vi låter honom vara ledsen en stund och sen sitter breve. Såklart!
Nu vaknade han precis och fick välling + ny blöja och sen skrek han " pappa sitta " , ja så nu sitter han där inne och det är tyst. Håller tummarna att han somnar om för det är som alla säger viktigare att han får sova och känna sig trygg.
Han går också 9-15, men sover inte din som på förskolan?