• sextiotalist

Så less

Självklart ska det inte vara så.
    Så länge valen påverka dig så ska du självklart få säga ditt, utan att mötas med sura miner.
    När jag läser sådana här trådstarter så vill jag bara säga, gör exakt som honom. Ta och bestäm saker, res iväg, utan att kolla att det är OK. Han gör ju detta.

Visst om pappan vill ha barnen hela sommaren, fine, men då ska han ta ansvaret över barnet, tvätt, städning, matlagning, skjutsning etc. Att ta över barnet hela sommaren och sedan lämna över ansvaret till kvinnan är inte OK. Inte heller att genom detta beslut hindra henne göra saker som hon vill.

Så TS, strunta i sura miner, upplys honom om att som den andra vuxne i hushållet så ska du vara med på de beslut/val som påverkar er båda.
    När det gäller helger. gör klart för honom att är barnet är så är det hans förbaskade skyldighet att hålla sig närvarande. Han får boka om saker, strunta i saker, men han är den som ska vara med barnet i första hand, punkt slut.

• sextiotalist
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 14:02:56 följande:
    Ojdå hade jag varit din man och haft ett barn sen innan så hade jag alltid satt barnet i första rum. Om det inte hade passat dig så hade jag blivit singel jäkligt snabbt! Har man barn ska det alltid få känna sig välkommet hem till sina föräldrar när den vill. Utan att pappan först måste höra med sin nya. Påverkar dig! Det är klart det gör. Du har valt att leva med en man som har ett barn sen innan! Stå ditt kast.
    Hade min sambo alltid satt sina barn i första rummet, då hade han blivit singel väldigt snabbt. För jag har väldigt svårt att köpa det resonemanget.
    I det här hemmet så finns det ingen som går före den andra, så här är alla i första rummet.

Nej, sambons barn hade inte rätt att springa hur som helst. Var det mammatid, så var de hemma hos mamma, var det pappatid, så var de hemma hos oss. Allt annat utöver detta skulle vidtalas med de berörda, nödsituationer har varit en helt annan sak.
    När sambons ex hade influensa så hämtade vi hans barn, så hon inte behövde tänka på något annat än att bli frisk
  • sextiotalist
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 14:46:12 följande:
    Ja men det är ju jätte bra att sätta alla i första rummet. Bästa lösningen om det funkar. Om det inte funkar så måste pappan ta ditt ansvar och se till att hans barn inte far illa. Sen är det klart att flickvän inte ihäller ska må dålig men hon är vuxen och har och kan göra sina val själv. Tycker det är allt för vanligt att vuxna ser till att dom själva har det bra och är nöjda sen ska barnen bara anpassa sig. Fel tycker jag.
    Nja, jag tycker nog att även barnen måste anpassa sig, eller snarare det är barnen i mångt och mycket måste anpassa sig, men självklart respekteras.
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 16:12:27 följande:
    Jag står mitt kast. Jag står också för att ALLA i vår familj är lika viktiga. Att bli tillsammans med en person som har barn sedan innan innebär INTE att jag måste stå tillbaka jämt. Ibland, ja absolut, alltid nej. Sunt förnuft. Inget barn mår bra av att alltid komma först.

Att jag förväntar mig att maken hör med mig först betyder inte att hans barn inte är välkommet hit. Fn är barnet för litet för att fundera på det själv, men när barnet blir stort nog att själv fråga så förväntar jag mig ändå att maken hör med mig innan han ändrar umgänget. (Vi bor inte så till att barnet kan åka själv) Dessutom förväntar jag mig att han hör med mamman också, barnet ska inte komma till oss för att h*n är sur på mamman.

Kommentaren: Du visste vad du gav dig in på är den dummaste ever. Man vet a l d r i g  riktigt vad det innebär, vilka känslor som rörs upp osv.
    När man läser sådant, så förstår man varför många flyr fältet från singelföräldrar.
  • sextiotalist
    SupersurasunkSara skrev 2014-01-24 18:13:09 följande:
    JO det är just det man kan som bonusförälder! En av få fördelar. O jag är trött och hängig kan jag säga att nej, jag orkar inte idag.
    Håller med, det är en av de springande punkterna, man kan välja, som förälder så kan man inte välja, men som partner till en som har barn, så kan man välja
  • sextiotalist
    Anonym (Bonus) skrev 2014-01-24 19:29:34 följande:

Fast om ni har smittsam sjukdom borde inte din man behöva kolla med dig först. Är dina barn alltid välkomna i ditt hem? Eller måste ni förbereda din mans barn på att de kommer en dag tidigare? Skulle du neka dina barn att vara hemma?

Jag lever själv med bonusbarn, detta är deras hem enda gången det i te fungerar är om vi är bortresta men då vet min man om det såklart och behöver inte kolla av med nig... Som om jag vore regeringen
    När vi hade sambons barn vh, så föredrog deras mamma att de var hemma hos henne om någon hade magsjuka eller så.
Svar på tråden Så less