• Ess

Så less

Säg stopp, vägra ställa upp om du inte blir tillfrågad innan. Sen får du ju ta ställning till om du verkligen kan eller vill när du blir tillfrågad. Men just det där att bara ta för givet, där ska du bara säga rakt nej.
    Låt honom bli sur, det är inte ditt problem hur han löser det med sitt barn. Vill han inte lösa det med mamman så får han inse att han har barn och får ställa in det han skulle iväg på.

• Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 10:32:44 följande:
    Men om ni hade haft gemensamma barn hade det aldrig varit på tal om barnen ska vara med eller inte. En självklarhet att de finns där. Så antar jag att din man ser det. Sen är det väl ett beslut mellan barnets mamma och pappa och ingen annan var barnet ska vara. Antar att hans ex inte vill ha med dig i diskutionerna om var hennes barn ska vara?
    Men då får dom ju lösa det på ett vis som passar DEM, utan att dra in tredje person. Först då är dom fria att bestämma hur och vad dom vill.
    Vill han inte byta helg med mamman får han ställa in det han skulle på. Vill han ha barnet hela sommaren även när han inte är ledig, så får han lämna in sina tider till fritids så att barnet kan va där när han jobbar.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 11:28:36 följande:
    Självklart, ansvaret ska vara helt hans. Kräver han att ts ska hjälpa till har hon självklart rätt att säga nej. Men tar han hand om sitt barn själv har ts ingen rätt att säga nej till umgänge.
    Okej, missförstod det du skrev.
    Tyckte du syftade på att hon valt en man med barn och att då var det hennes plikt att ställa upp och ta hand om det.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 14:02:56 följande:
    Ojdå hade jag varit din man och haft ett barn sen innan så hade jag alltid satt barnet i första rum. Om det inte hade passat dig så hade jag blivit singel jäkligt snabbt! Har man barn ska det alltid få känna sig välkommet hem till sina föräldrar när den vill. Utan att pappan först måste höra med sin nya. Påverkar dig! Det är klart det gör. Du har valt att leva med en man som har ett barn sen innan! Stå ditt kast.
    Det måste va ett rätt tråkigt förhållande om man inte pratar med varann om saker som kommer. Jag tror inte att du själv hade uppskattat att bli ställd inför ett faktum. 
    Nu ska jag köpa en häst, punkt slut!!
    Det är ju egentligen inget som du har med att göra eftersom jag sköter den själv och betalar för den själv. MEN det tar tid och engagemang och har en rätt stor inverkan i vårt gemensamma liv. 

Det funkar inte att leva så. Hade min man kört över mig i sina barns namn så hade det ganska snart gått ut över min inställning till barnen, och även så hade jag nonchalerat honom och bara bestämt grejer och totalt struntat i honom.

Ringer hans barn och vill komma och hälsa på så kollar han av med mig också, så att jag inte har något annat inbokat. Precis som jag kollar med honom när det är något.
  • Ess
    Anonym (Sara) skrev 2014-01-24 15:53:31 följande:
    Hahah vilken dålig jämnförelse. Skulle hästen vara barnet? I så fall fanns hästen redan innan kvinnan träffade mannen och ja, då får kvinnan ta både mannen och hästen! Att det tar tid och engagemang fattar väl alla som skaffar sig en relation med någon som har barn.

Man kan gärna prata om saker som kommer. Men om ett barn ska få vara hemma hos familjen eller inte ska väl vara en självklarhet. Blir man tillsammans med en man/kvinna med barn får man ta båda. Här kan man inte välja!
    Sen tycker jag att det är omoget att säga att du väljer att göra något utan din man och struntar i honom för att han tar beslut om SITT barn utan dig. Tycker heller inte han borde behöva kolla med dig om hans barn kommer över. Det är väl rn självklarhet att de får. Eller du skulle kunna sätta dig emot det?
    Det spelar ingen roll om det gäller en häst, ett barn, en båt, eller precis vad som helst. Man pratar om det innan, speciellt om det inkräktar på den andres liv.

OM min man varit sådan som tar beslut över mitt huvud, så får han räkna med att jag både säger nej, och att jag behandlar honom likadant. Att det sen gäller Baaarnet, ger honom ingen vetorätt i vårt förhållande.

Självklart kollar han av med mig innan han bokar in något, oavsett om det gäller att hans barn ska hälsa på, eller att faster Hilda ska. Jag kollar av med honom också innan jag bokar nåt.
    Den andra personen har kanske andra planer, eller bara är trött efter veckan och vill ta igen sig i lugn o ro.
  • Ess
    Lilje skrev 2014-01-24 21:09:40 följande:
    Men vänta nu. Dom helgar han åker bort och räknar med att du jan ta hand om hans barn, och du har planerat in annat du vill göra själv...vad tänkte du göra med erat gemensamma barn då? Lägga undan det i garderoben undertiden?
    Sitt eget barn tar man med sig, om man inte har barnvakt åt det.
    Precis som jag hade förväntat mig att min man skulle göra med sina barn, mamman eller barnvakt. Dumpa dem på mig hade han kunnat glömma, om dom inte var stora nog att klara sig helt själva.
  • Ess
    city cat skrev 2014-01-24 22:20:41 följande:
    Men du tycker inte att det är konstigt att pappan till TS bonusbarn passar på att ha egentid på just den helgen när hans barn ska ha umgänge? Så att ansvaret faller på TS?Förvånad
    Nej, det är väl inget konstigt!?
    Han är ju man, och behöver slappa lite efter en hel veckas arbete. Han försörjer ju kvinnan han bor med, eftersom mannen ALLTID tjänar mest, och då är det självklart kvinnans plikt och skyldighet att ställa upp för sin familj. Annars kommer barnet att känna sig utanför och få men för livet......................................

Sitt nu inte här vid datorn, utan gå och diska och passa upp din försörjare och hans barn, och va en riktigt duktig liten kvinna. Har du tur så får du kanske en klapp i baken som belöning................................
  • Ess
    Deborah skrev 2014-01-24 22:41:31 följande:
    Det man inte skall göra, är, att leva ett liv som plågar en.
    Och det andra man absolut inte skall göra, är att skylla på barn, som fanns innan man satte bo med deras mamma/pappa.

Dags att flyga ur boet, T.S.?
    Jag kan inte se att ts ger barnet skulden. Hon är förbannad på mannen, som mest troligt snart kört sin andra familj i sank.
  • Ess
    Anonym (--) skrev 2014-01-25 16:28:01 följande:
    Om bioföräldern är hemma när barnet är hemma och tar fullt ansvar för allt merarbete det innebär att barnet är hemma så håller jag med om att barnet har "rätt" att komma när barnet vill. Sen finns det alltid undantag som att man är bortbjuden/köpt teaterbiljetter/liknande som gör att även bioföräldern inte tycker att det passar att barnet kommer hem just då.

MEN om bioföräldern förväntar sig att partnern ska passa barnet eller räknar med att partner utför merarbetet, så tycker jag att partnern har vetorätt.

För mig handlar det om respekt för sin partner. Jag är personligen bioförälder och jag respekterar både min partner och mina barn, vilket innebär att jag stämmer av förändringar i planeringen med både partnern och tonåringarna. Jag är ingen diktator utan vill att alla i familjen ska kunna påverka vår vardag.

• Ess
    nymedlem skrev 2014-01-25 14:05:35 följande:
    Mannen ska såklart meddela att barnet kommer, men att han ska "fråga" sin sambo om barnet får komma låter hur galet som helst.

Därav finns det inget att diskutera innan, bara han meddelar när barnet kommer!
    I vår familj kollar vi av med varann innan vi bestämmer något. Vi brukar inte heller bjuda hem någon utan att ha kollat av att det funkar med övriga familjen o ev aktiviteter.
  • Ess
    Lilje skrev 2014-01-25 20:20:57 följande:
    Men om man är bortbjuden, har teaterbiljetter etc, som någon använde som exempel, är ju det något bioföräldern borde veta om innan planer göras, så det ska ju knappast vara ett problem. Man pratar ju ihop?
    Hos oss är det aldrig så roliga saker som gör att vi säger nej. Oftast rör det sig om att någon är sjuk, eller tråkiga "måsten" som vi varit tvungna att skjuta upp till helgen.
Svar på tråden Så less