• cadillac56

Gifta sig utomlands??

Jag o min sambo ska åka en liten tripp till spanien nu fram i vår!! Så fick vi iden om o kanske ta o gifta oss!! Vi är bara iväg 4 nätter! Jag tänkte kolla här om det är ågon som vet hur det funkar, vad man ska tänka på m.m?? Som sagt har ingen koll alls. både jag o min sambo vill ha det väldigt enkelt o smidigt!! Hade ju vart perfekt om man fick till det nu när vi är iväg!!

• Svar på tråden Gifta sig utomlands??
  • Kjell2
    cadillac56 skrev 2014-01-24 09:58:33 följande:
    Jag o min sambo ska åka en liten tripp till spanien nu fram i vår!! Så fick vi iden om o kanske ta o gifta oss!! Vi är bara iväg 4 nätter! Jag tänkte kolla här om det är ågon som vet hur det funkar, vad man ska tänka på m.m?? Som sagt har ingen koll alls. både jag o min sambo vill ha det väldigt enkelt o smidigt!! Hade ju vart perfekt om man fick till det nu när vi är iväg!!

Att som utländsk medborgare formellt gifta sig i ett annat land kan ofta vara rätt krångligt. Två enklare alternativ finns då, gift er på den Svenska ambasaden, där gäller svenska regler eller gift er formellt i Sverige först, och sen ha en vigselcermoni i Spanien
  • BuoBä

Det är ofta rätt lång väntetid för att gifta sig på ambassader och i de svenska kyrkorna i utlandet, så är det något sådant ni tänkt så kolla upp det så snart som möjligt. Alla ambassader erbjuder inte ens vigsel. 

Ett alternativ är att ni gifter er på flygplatsen i Sverige innan ni reser. Arlanda och Landvetter har den servicen vet jag. Det måste säkert också bokas i förväg. 

Ni kan även gifta er hos en auktoriserad spansk vigselförrättare, men då måste vigsel sedan registreras i Sverige. 

Här finns en hel del information:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/attgiftasigisverigeelleriutlandet.4.76a43be412206334b89800020579.html

• hallontryffel

Har ni tänkt gifta er på flygplatsen eller om svenska kyrkan har en turistkyrka på platsen dit ni ska (googla svenska kyrkan i utlandet) behöver ni bara boka tid och se till att ha ett giltigt hindersprövningsintyg (begärs ut från skattemyndigheten) så kan vigseln ordnas.

Har ni tänkt gifta er enl. spansk lag gissar jag att det är spanska ambassaden som kan ge er svar på om det är möjligt och vilka dokument som i så fall behövs.

Lycka till!

• zest

Hej, 

Att gifa sig i Spanien kan vara ganska krånglit samt mycket papper som behövs, vart ska ni åka i Spanien? Ett altenativ är att gifta sig i Gibraltar, där det är mer eller mindre busenkelt, om jag minns rätt behöver man endast personbevis (på engelska) samt att man besöker en advokat där man skriver under en ed. Man bokar även tid för vigseln vilken brukar vara på dagtid . Här är en link; www.gibnet.com/marriage/ men det finns ett flertal mer.

Lycka till!

Ps Om ni gifter er i Gibraltar behöver ni endast medela skatteverket när ni kommer till Sverige Ds

• Gudinnan

Vi har flyttat till danmark bott här i snart 5 år 25/9 och vi kommer att gifta oss sambon min e dansk och jag svensk och 1 av 3 e dansk 2 svenskar och 1 dansk

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Gifta sig utomlands??