Inlägg från: Anonym (op mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (op mamma)

kriterier för en magsäcksoperation??

Min mamma gjorde en magsäcksoperation 2008 tror jag det var. Hon hade inte fallit för kriterierna att få operationen betald men då hon hade diabetes så är kraven mildare.

Hon har fått ner 40 kg, och står stadigt på den vikten. Hon gick ner i mycket i vikt under kort tid, vilket de flesta gör, så hon fick väldig slapp hud, eller ja magen hängde ner väldigt mycket och med risk för infektion fick hon operera bort huden på magen. Som jag har hört kan man få huden på magen betald, men inte armar, ben och liknande. Det får man alltså bekosta själv. Gick ifrån ämnet lite, sry

Exakt vad en magsäck op kostar vet jag inte men det är nog i alla fall över 20k. Det är många som går upp sina kilon igen, för det går inte bara att operera sig, man måste ändra sin matvana också. För matsäcken kan töjas ut igen och då är man tillbaka på ruta 1. 

Om du vill veta något så får du gärna fråga, kan inte svara på allt men kan nog svara på lite då jag har upplevt operationen, inte på mig men som närstående :)

• Anonym (op mamma)
    Anonym (op mamma) skrev 2014-01-25 22:54:55 följande:

Min mamma gjorde en magsäcksoperation 2008 tror jag det var. Hon hade inte fallit för kriterierna att få operationen betald men då hon hade diabetes så är kraven mildare.

Hon har fått ner 40 kg, och står stadigt på den vikten. Hon gick ner i mycket i vikt under kort tid, vilket de flesta gör, så hon fick väldig slapp hud, eller ja magen hängde ner väldigt mycket och med risk för infektion fick hon operera bort huden på magen. Som jag har hört kan man få huden på magen betald, men inte armar, ben och liknande. Det får man alltså bekosta själv. Gick ifrån ämnet lite, sry

Exakt vad en magsäck op kostar vet jag inte men det är nog i alla fall över 20k. Det är många som går upp sina kilon igen, för det går inte bara att operera sig, man måste ändra sin matvana också. För matsäcken kan töjas ut igen och då är man tillbaka på ruta 1. 

Om du vill veta något så får du gärna fråga, kan inte svara på allt men kan nog svara på lite då jag har upplevt operationen, inte på mig men som närstående :)

Menar !men det är nog i alla fall över 120k :)
  • Anonym (op mamma)
    Anonym (mia) skrev 2014-01-25 23:06:07 följande:
    Det är inte alla landsting som betalat för att man ska få ta bort huden på vissa ställen kan man söka om att få göra de och på andra ställen får man betala allt själv. Beror lite på var i sverige man bor. 
    Om man gör de själv tar bort hud kostar de ungefär runt 20tusen per arm,20-30tusen på benen och 40tusen magen tror jag har hört dom talen någon stans. 

GBP operation att göra den själv kostar ca 120-130tusen.
    Magsäcken kan inte töjas ut alls men tarmen kan lära sig att ta i mot mer mat och på de sättet kan amn gå upp mer i vikt. 
    Sen en del går upp en del igen efter ca2år och en del gör de inte. Några till och med kan gå upp allt man har gått ner. 

Nej, jag skrev inte heller att alla landsting gör det :) Det kanske inte var magsäcken, men i vilket fall som helst så är det säkert lätt att gå upp igen om man går tillbaka till som man var innan op :)

Svar på tråden kriterier för en magsäcksoperation??