• Anonym (undrande)

kriterier för en magsäcksoperation??

FRUSTRATION!!! Jag är fångad i en kropp som inte är min!!! 1.60 lång och snart 110kg. jag är ett äckligt jävla fetto, och jag vill inte se ut så här mer nu! detta har blivit efter år av ständig stress och deprition. när jag mår dåligt eller känner mej ensam äter jag. jag är som ett sopnedkast! jag har aldrig någonsin sett denna operation som ett alternativ,men det börjar hägra nu. jag orkar inte träna, orkar inte äta rätt, jag orkar ingenting!! snälla inga påhopp om detta, men jag är i ett läge då jag känner det som om jag är fångad i ett svart hål i yttre rymden, jag får inte till någonting rätt när det gäller hälsan, och självkänslan är körd i botten. vad är det för kriterier att få en operation? betalar man den själv, och i så fall vad kostar det? hur är det med lös hud osv efteråt? smalnar hela kroppen av, eller får man ha kvar vissa behag? tacksam för ENDAST seriösa svar.

• Svar på tråden kriterier för en magsäcksoperation??
  • Anonym (op mamma)

Min mamma gjorde en magsäcksoperation 2008 tror jag det var. Hon hade inte fallit för kriterierna att få operationen betald men då hon hade diabetes så är kraven mildare.

Hon har fått ner 40 kg, och står stadigt på den vikten. Hon gick ner i mycket i vikt under kort tid, vilket de flesta gör, så hon fick väldig slapp hud, eller ja magen hängde ner väldigt mycket och med risk för infektion fick hon operera bort huden på magen. Som jag har hört kan man få huden på magen betald, men inte armar, ben och liknande. Det får man alltså bekosta själv. Gick ifrån ämnet lite, sry

Exakt vad en magsäck op kostar vet jag inte men det är nog i alla fall över 20k. Det är många som går upp sina kilon igen, för det går inte bara att operera sig, man måste ändra sin matvana också. För matsäcken kan töjas ut igen och då är man tillbaka på ruta 1. 

Om du vill veta något så får du gärna fråga, kan inte svara på allt men kan nog svara på lite då jag har upplevt operationen, inte på mig men som närstående :)

• Anonym (undrande)
    Anonym (op mamma) skrev 2014-01-25 22:54:55 följande:

Min mamma gjorde en magsäcksoperation 2008 tror jag det var. Hon hade inte fallit för kriterierna att få operationen betald men då hon hade diabetes så är kraven mildare.

Hon har fått ner 40 kg, och står stadigt på den vikten. Hon gick ner i mycket i vikt under kort tid, vilket de flesta gör, så hon fick väldig slapp hud, eller ja magen hängde ner väldigt mycket och med risk för infektion fick hon operera bort huden på magen. Som jag har hört kan man få huden på magen betald, men inte armar, ben och liknande. Det får man alltså bekosta själv. Gick ifrån ämnet lite, sry

Exakt vad en magsäck op kostar vet jag inte men det är nog i alla fall över 20k. Det är många som går upp sina kilon igen, för det går inte bara att operera sig, man måste ändra sin matvana också. För matsäcken kan töjas ut igen och då är man tillbaka på ruta 1. 

Om du vill veta något så får du gärna fråga, kan inte svara på allt men kan nog svara på lite då jag har upplevt operationen, inte på mig men som närstående :)

tack för ditt svar. jag är medveten om att man kan töja ut magen igen, men jag tror att när jag väl har blivit av med allt överflödigt fett så kommer jag ha självkänslan tillbaka och motivationen med. men just nu känns det som allt låst sej.
  • Anonym (mia)
    Anonym (undrande) skrev 2014-01-25 22:46:04 följande:
    FRUSTRATION!!! Jag är fångad i en kropp som inte är min!!! 1.60 lång och snart 110kg. jag är ett äckligt jävla fetto, och jag vill inte se ut så här mer nu! detta har blivit efter år av ständig stress och deprition. när jag mår dåligt eller känner mej ensam äter jag. jag är som ett sopnedkast! jag har aldrig någonsin sett denna operation som ett alternativ,men det börjar hägra nu. jag orkar inte träna, orkar inte äta rätt, jag orkar ingenting!! snälla inga påhopp om detta, men jag är i ett läge då jag känner det som om jag är fångad i ett svart hål i yttre rymden, jag får inte till någonting rätt när det gäller hälsan, och självkänslan är körd i botten. vad är det för kriterier att få en operation? betalar man den själv, och i så fall vad kostar det? hur är det med lös hud osv efteråt? smalnar hela kroppen av, eller får man ha kvar vissa behag? tacksam för ENDAST seriösa svar.
    Hej jag var i samma sits för år sedan fick då igenom en operation och fick den btald av landstinget. 
    Har gått ner nästan 50kg. 
    Men de är ingen dans på rosor.
    För att få operationen godkänd och få den genom landstinget så måste man har kämpat mycket innan mad olika saker tex dietist,dieter m m.
    Sen om man nu får en operation av landstinget så är de ett antal veckor innan operationen man ska gå på modifast för att gå ner i vikt innan för att minska fettet på levern. 
    Jag tex gick på modifast i 7veckor.
    Operationen gick bra men efter var de jobbigt att få i sig vatten och mat. 
    Och har svårt med maten fortfarande ska ju äta 6-7gånger dagen och ca 2,5-3dl gång men jag äter kanske bara 4-5gånger dag om jag har tur. 
    Så det är en stor omställning för en. 
    Sen huden de drar ihop sig för en del och en andra inte alls. Kroppen smalnar av men olika per person till person de också.
    Om man ska bekosta operationen själv så ligger de på runt 120-130tusen.
    Men gör så att du ringer vårdcentralen och bokar en tid med en läkare och pratar igenom de. 
    Lycka till!
  • Anonym (mia)

Det är inte alla landsting som betalat för att man ska få ta bort huden på vissa ställen kan man söka om att få göra de och på andra ställen får man betala allt själv. Beror lite på var i sverige man bor. 
    Om man gör de själv tar bort hud kostar de ungefär runt 20tusen per arm,20-30tusen på benen och 40tusen magen tror jag har hört dom talen någon stans. 

GBP operation att göra den själv kostar ca 120-130tusen.
    Magsäcken kan inte töjas ut alls men tarmen kan lära sig att ta i mot mer mat och på de sättet kan amn gå upp mer i vikt. 
    Sen en del går upp en del igen efter ca2år och en del gör de inte. Några till och med kan gå upp allt man har gått ner. 
  • Anonym (op mamma)

Menar !men det är nog i alla fall över 120k :)
  • Anonym (op mamma)
    Anonym (mia) skrev 2014-01-25 23:06:07 följande:
    Det är inte alla landsting som betalat för att man ska få ta bort huden på vissa ställen kan man söka om att få göra de och på andra ställen får man betala allt själv. Beror lite på var i sverige man bor. 
    Om man gör de själv tar bort hud kostar de ungefär runt 20tusen per arm,20-30tusen på benen och 40tusen magen tror jag har hört dom talen någon stans. 

GBP operation att göra den själv kostar ca 120-130tusen.
    Magsäcken kan inte töjas ut alls men tarmen kan lära sig att ta i mot mer mat och på de sättet kan amn gå upp mer i vikt. 
    Sen en del går upp en del igen efter ca2år och en del gör de inte. Några till och med kan gå upp allt man har gått ner. 

Nej, jag skrev inte heller att alla landsting gör det :) Det kanske inte var magsäcken, men i vilket fall som helst så är det säkert lätt att gå upp igen om man går tillbaka till som man var innan op :)

• Anonym (KnowTheFeeling)

Först och främst, skulle jag säga: ta och kolla upp din ämnesomsättning bums! Är den låg så blir man trött, orkeslös och initiativlös. Sedan det man äter förbränns inte som det ska och det sätter sig. Sedan blir det en dålig cirkel. Kolla det först, är den låg - vilket är mkt möjligt - så får du Levaxin och då börjar det hända grejer när du provat ut rätt dos. Jättemånga går runt med fel ämnesomsättning men vet aldrig om det, vården är också dålig att själva kolla upp det utan oro eller misstanke från patienten.

Sedan för en operation, så är det lite olika i olika landsting. Du måste ha BMI 35-40 för att ens vara i åtanke. Om du har det så måste du ha såpass bra värden att de törs operera dig. 

Du får akta dig att nämna något om hetsätning eller överätning, men kämpa för att du VILL gå i terapi hos psykolog. Det behöver du göra innan som utredning om en OP och även efteråt. Om de mentala bitarna inte är något som arbetas med så är risken väldigt stor för att operationen inte kommer fungera. Dvs kroppen går upp det igen, men sedan får du ingen mer rejäl hjälp från landstinget.

Huden blir slapp och hängig. En operation har drastisk effekt och du kommer gå ned snabbt. Det är såklart olika på hur den "drar ihop" pga gener eller hur duktig du är på träna. Men efter t.ex gastric bypass så kan du knappt träna på länge. 

Jag känner många som gjort diverse olika magsäcksoperationer och sett hur de lyckats eller lyckats mindre bra.

En tjej t.ex. gick ned jättemkt, men hennes hud blev extrem i överflöd vilket resulterade i att hon mådde inte ett dugg bättre med sig själv - och hudoperationer görs extremt sällan av landstinget och själv hade hon inte råd. Så hon ville inte visa sig mkt ändå, vilket gjorde att hon började tröstäta igen - mer och mer - och nu är hon större än innan operationen. Med inga möjligheter att få göra om det. 

En annan blev väldigt smal, men med mängder av biverkningar och problem. Sedan dess har hon fött fyra barn och alla har allergier och graviditeterna var extremt tuffa pga kroppen som led av brister på ämnen och näring. Av någon anledning mår inte hon heller så mkt bättre i sin självbild, annat än fysiskt lättare av vikten hon blev av med.  

En tredje dog nästan av sviterna efter en Gastric Bypass. Hennes tarmar började läcka innehållet i maghålan och hon blev inlagd 7 månader medan kroppen sakta klarade av alla efterföljande svackor. 

Mitt råd till dig är detta: Kolla upp sköldkörtelhormonet / ämnesomsättningen asap. Försök träna och äta bättre - även om det är så svårt. Är uppe i det själv. Det får din hud att hänga med och att du blir piggare och fräschare. Har du issues med ämnesomsättningen så kommer du upptäcka en förändring hur din kropp svarar på dina försök. 

Operationen är farlig, den kan ge biverkningar du inte räknat med. T.ex. kräkas av protein, tarmar som går sönder, brist på ämnen, påverkningar på graviditeter. Självklart finns det också de som lyckats jättefint. Men du måste ställa dig även in på hur livet kan bli - om det går snett. Därför är det så viktigt med att gå hos psykolog under processen om du skulle vilja/få göra det. Av de jag känner så är det de som inte jobbat med det känslomässiga och psykiska som lyckats minst bra eller inte alls.

Hoppas jag kunnat ge lite perspektiv till dina tankegångar! Jag själv har 40kg i övervikt och är sjukt dragen till en operation i vissa stunder, men sedan tänker jag på huden som jag vet skulle bli ett stort problem rent utseendemässigt. Men också, man vet inte hur kroppen skulle hantera en sån drastisk förändring, kan bli väldigt sjuk och istället lida resten av sitt liv. 

Jag nämner inte ens gastric binding, en sån där "strypring" på matstrupen eller magsäcksförminskning- den är hjälpsam i nyhetens behag men sedan så är det inte svårt alls att tränga ut magsäcken. Samma sak med minskad magsäck. Den spänns ut oroväckande lätt. 

LYCKA TILL

• Anonym (Sandra)

Om en vecka är det tre år sedan jag gjorde min op på Ersta i Sthlm. Vägde då 116 kg och är 169 cm, fick den beviljad utan problem.

Har sedan dess gått ner till 70 kg och är viktstabil sedan ca 18 mån. Har hunnit bli mamma till en dotter och är nu gravid igen, lillebror kommer om fyra veckor. Innsn min op kämpade vi i fyra år för att få barn.

Jag har inga större besvär, lite lågt blodtryck men det har jag lärt mig att leva med. Huden har hängt med bra, jag har inget häng någonstans men magen är degig. Vilket iofs kan bero på två graviditeter.

• Anonym (undrande)

väldigt tacksam för era svar, jag fick apsolut lite nya synvinklar och saker att ha i åtanke! kramar till er!

• ledigidag

Ts, vad du behöver hjälp med är det mentala, inte operation i första hand. För "orkar" du inte ändra livsstil så kommer operation inte att fungera heller. Dessa operationer är inga mirakelkurer, de är en hjälp på traven men grovjobbet måste man fortfarande göra själv. Jag råder dig att börja med att kontakta vården, som kan lotsa dig vidare. Du behöver ändra ditt tanke- och beteendemönster, samt få hjälp med att bygga upp självkänsla och motivation, t ex med hjälp av kbt. Räcker detta, kommer du ha lättare att införa sundare vanor i ditt liv. Räcker det inte kan operation övervägas.

ledigidag skrev 2014-01-25 23:22:20 följande:
    Ts, vad du behöver hjälp med är det mentala, inte operation i första hand. För "orkar" du inte ändra livsstil så kommer operation inte att fungera heller. Dessa operationer är inga mirakelkurer, de är en hjälp på traven men grovjobbet måste man fortfarande göra själv. Jag råder dig att börja med att kontakta vården, som kan lotsa dig vidare. Du behöver ändra ditt tanke- och beteendemönster, samt få hjälp med att bygga upp självkänsla och motivation, t ex med hjälp av kbt. Räcker detta, kommer du ha lättare att införa sundare vanor i ditt liv. Räcker det inte kan operation övervägas.
    Helt rätt, men samtidigt kolla ämnesomsättning och andra värden - så att man inte kämpar i en orättvis uppförsbacke utan att veta om det. 
    Anonym (undrande) skrev 2014-01-25 23:19:29 följande:
    väldigt tacksam för era svar, jag fick apsolut lite nya synvinklar och saker att ha i åtanke! kramar till er!
    Du är inte ensam, kram!
  • ledigidag
    Anonym (KnowTheFeeling) skrev 2014-01-25 23:24:59 följande:
    Helt rätt, men samtidigt kolla ämnesomsättning och andra värden - så att man inte kämpar i en orättvis uppförsbacke utan att veta om det. 

Absolut! Allt detta plus den mentala biten, bör kollas upp och jobbas med INNAN operation ens kommer i fråga.
  • Anonym (Alice)

Finns en tråd här på fl för de som vill, ska eller har opererat sig. Kanske kan vara värt att kolla in den för mer info :) Den heter " Gastric bypass (GBP)"

• Anonym (??)

Skulle vilja tipsa om en annan viktop som heter sleeve gastectomy, den innebär inte lika stort ingrepp på kroppen, funderar på den själv. Tyvärr är det inte alla landsting som beviljar den utan du kan behöva betala ur egen ficka. Här är i alla fall en länk där du kan läsa mer:

cftk.se/vaara-operationer/viktoperationer/sleeve-gastrectomy.aspx

Bli medlem på följande forum, gratis men du måste godkännas, är med där för egen del:

www.viktop.se

Lycka till!

• myway

Eller så tar du tag i det. Efter 8år med för mycket vikt. 112kg. 168cm lång. Har jag nu på egen hand utan dieter och annat gått ner 24kg. Bara genom att äta bra. Tänka till, mm. Det går om man vill man måste bara ge sig själv en jävla spark i baken!

• Anonym (Jobbajobba)

Som andra redan påpekat, kolla upp eventuella sköldkörtelproblem osv. Men jag tycker att en operation är en MYCKET drastisk åtgärd, och dessutom anser jag att det är att börja i fel ände. För som folk säger, det handlar helt och hållet om att ändra livsstil, att vilja förändras för alltid i din vardag.

Och se till att undvika allt hel- och halvfabrikat och dietprodukter som innehåller glutamat. Fler och fler studier visar att bl.a. glutamat kan orsaka en stegring av insulinnivåer, vilket leder till att man lagrar fett (läs mer här: kurera.se/atta-orsaker-till-varfor-du-inte-gar-ned-i-vikt/). Överlag innehåller hel- och halvfabrikat bara skit ändå, så finns ingen som helst anledning att äta sådant. Maten är nämligen så oerhört processad så all näring går förlorad. Eventuellt tillsätter man då syntetiska vitaminer, som är skit, för att det ska se lite mer tilltalande ut när man läser på förpackningen. Vad som händer är då att det skräp som finns kvar i dessa produkter inte tillför kroppen någon som helst näring, däremot urlakar maten kroppen på sitt egna vitamin/mineralförråd. Och vad händer då? Jo, du blir trött, orkeslös, många blir deppiga, du kan få diverse sjukdomar, nedsatt immunförsvar, hår och naglar blir ofta livlöst och skört, du kan få värk i kroppen, blodsockret kan hamna ur balans och aptiten kan påverkas. Allt detta leder i sin tur att man sitter där orkeslös på soffan, känner sig hängig och deppig och blodsockret är lågt och man är hungrig. Så, då känner man att man vill trösta sig med något och äter något skit som gör att karusellen börjar om. 

Så... VILL man så KAN man. Förstår att en quick-fix verkar lockande, men det finns, som folk tidigare nämnt, en hel del att tänka på innan man gör något så extremt som att operera sig. 

Se till att börja äta ett brett, NATURLIGT kosttillskott, någon typ av multivitamin. Ta dessutom extra d-vitamin (dels för att det hjälper mot trötthet och nedstämdhet, men också för att vi i Sverige har mycket svårt att få tillräckliga mängder under vinterhalvåret, och framför allt för att överviktiga har mycket svårt att tillgodogöra sig d-vitamin) i en hög dos (någonstans mellan 2000-5000 IE), extra magnesium (återigen, naturliga, bra former, typ magnesiumcitrat eller -malat), extra b-vitaminer och extra krom (som stabiliserar blodsockret). Ta inte apotekets skräpprodukter, välj typ Holistic eller Helhetshälsa. Möjligen Alpha Plus eller Greath Earth. 

Och när du har kollat upp hur du ligger till med ämnesomsättningen kan eventuellt en riktigt kraftfull detox vara en mycket bra kom-i-gång-lösning. En kur på ca 3-6 veckor kan göra underverk. Rensa ur allt skit, bli piggare, eventuellt lättare. Det är något man egentligen bör göra varje ny årstid. 

Så jag tycker att du helt enkelt ska börja jobba! :) Vill du så får du mer än gärna använda mig som bollplank och för att få stöd och råd. Jag lovar dig att om du bara vill så kan du.

• Anonym (gbp)

Bor du nära Göteborg så brukar Carlanderska sjukhuset ha informstionskvällar där kirurg, dietist, sjuksköterska och en patient som efter informationen svarar på frågor. Länk till hemsidan www.gastricbypass.se/

Svar på tråden kriterier för en magsäcksoperation??