Anonym (undrande) skrev 2014-01-25 22:46:04 följande:
FRUSTRATION!!! Jag är fångad i en kropp som inte är min!!! 1.60 lång och snart 110kg. jag är ett äckligt jävla fetto, och jag vill inte se ut så här mer nu! detta har blivit efter år av ständig stress och deprition. när jag mår dåligt eller känner mej ensam äter jag. jag är som ett sopnedkast! jag har aldrig någonsin sett denna operation som ett alternativ,men det börjar hägra nu. jag orkar inte träna, orkar inte äta rätt, jag orkar ingenting!! snälla inga påhopp om detta, men jag är i ett läge då jag känner det som om jag är fångad i ett svart hål i yttre rymden, jag får inte till någonting rätt när det gäller hälsan, och självkänslan är körd i botten. vad är det för kriterier att få en operation? betalar man den själv, och i så fall vad kostar det? hur är det med lös hud osv efteråt? smalnar hela kroppen av, eller får man ha kvar vissa behag? tacksam för ENDAST seriösa svar.
Hej jag var i samma sits för år sedan fick då igenom en operation och fick den btald av landstinget.
Har gått ner nästan 50kg.
Men de är ingen dans på rosor.
För att få operationen godkänd och få den genom landstinget så måste man har kämpat mycket innan mad olika saker tex dietist,dieter m m.
Sen om man nu får en operation av landstinget så är de ett antal veckor innan operationen man ska gå på modifast för att gå ner i vikt innan för att minska fettet på levern.
Jag tex gick på modifast i 7veckor.
Operationen gick bra men efter var de jobbigt att få i sig vatten och mat.
Och har svårt med maten fortfarande ska ju äta 6-7gånger dagen och ca 2,5-3dl gång men jag äter kanske bara 4-5gånger dag om jag har tur.
Så det är en stor omställning för en.
Sen huden de drar ihop sig för en del och en andra inte alls. Kroppen smalnar av men olika per person till person de också.
Om man ska bekosta operationen själv så ligger de på runt 120-130tusen.
Men gör så att du ringer vårdcentralen och bokar en tid med en läkare och pratar igenom de.
Lycka till!