kriterier för en magsäcksoperation??
Först och främst, skulle jag säga: ta och kolla upp din ämnesomsättning bums! Är den låg så blir man trött, orkeslös och initiativlös. Sedan det man äter förbränns inte som det ska och det sätter sig. Sedan blir det en dålig cirkel. Kolla det först, är den låg - vilket är mkt möjligt - så får du Levaxin och då börjar det hända grejer när du provat ut rätt dos. Jättemånga går runt med fel ämnesomsättning men vet aldrig om det, vården är också dålig att själva kolla upp det utan oro eller misstanke från patienten.
Sedan för en operation, så är det lite olika i olika landsting. Du måste ha BMI 35-40 för att ens vara i åtanke. Om du har det så måste du ha såpass bra värden att de törs operera dig.
Du får akta dig att nämna något om hetsätning eller överätning, men kämpa för att du VILL gå i terapi hos psykolog. Det behöver du göra innan som utredning om en OP och även efteråt. Om de mentala bitarna inte är något som arbetas med så är risken väldigt stor för att operationen inte kommer fungera. Dvs kroppen går upp det igen, men sedan får du ingen mer rejäl hjälp från landstinget.
Huden blir slapp och hängig. En operation har drastisk effekt och du kommer gå ned snabbt. Det är såklart olika på hur den "drar ihop" pga gener eller hur duktig du är på träna. Men efter t.ex gastric bypass så kan du knappt träna på länge.
Jag känner många som gjort diverse olika magsäcksoperationer och sett hur de lyckats eller lyckats mindre bra.
En tjej t.ex. gick ned jättemkt, men hennes hud blev extrem i överflöd vilket resulterade i att hon mådde inte ett dugg bättre med sig själv - och hudoperationer görs extremt sällan av landstinget och själv hade hon inte råd. Så hon ville inte visa sig mkt ändå, vilket gjorde att hon började tröstäta igen - mer och mer - och nu är hon större än innan operationen. Med inga möjligheter att få göra om det.
En annan blev väldigt smal, men med mängder av biverkningar och problem. Sedan dess har hon fött fyra barn och alla har allergier och graviditeterna var extremt tuffa pga kroppen som led av brister på ämnen och näring. Av någon anledning mår inte hon heller så mkt bättre i sin självbild, annat än fysiskt lättare av vikten hon blev av med.
En tredje dog nästan av sviterna efter en Gastric Bypass. Hennes tarmar började läcka innehållet i maghålan och hon blev inlagd 7 månader medan kroppen sakta klarade av alla efterföljande svackor.
Mitt råd till dig är detta: Kolla upp sköldkörtelhormonet / ämnesomsättningen asap. Försök träna och äta bättre - även om det är så svårt. Är uppe i det själv. Det får din hud att hänga med och att du blir piggare och fräschare. Har du issues med ämnesomsättningen så kommer du upptäcka en förändring hur din kropp svarar på dina försök.
Operationen är farlig, den kan ge biverkningar du inte räknat med. T.ex. kräkas av protein, tarmar som går sönder, brist på ämnen, påverkningar på graviditeter. Självklart finns det också de som lyckats jättefint. Men du måste ställa dig även in på hur livet kan bli - om det går snett. Därför är det så viktigt med att gå hos psykolog under processen om du skulle vilja/få göra det. Av de jag känner så är det de som inte jobbat med det känslomässiga och psykiska som lyckats minst bra eller inte alls.
Hoppas jag kunnat ge lite perspektiv till dina tankegångar! Jag själv har 40kg i övervikt och är sjukt dragen till en operation i vissa stunder, men sedan tänker jag på huden som jag vet skulle bli ett stort problem rent utseendemässigt. Men också, man vet inte hur kroppen skulle hantera en sån drastisk förändring, kan bli väldigt sjuk och istället lida resten av sitt liv.
Jag nämner inte ens gastric binding, en sån där "strypring" på matstrupen eller magsäcksförminskning- den är hjälpsam i nyhetens behag men sedan så är det inte svårt alls att tränga ut magsäcken. Samma sak med minskad magsäck. Den spänns ut oroväckande lätt.
LYCKA TILL