• becaa

Någon ung med Bf i augusti ?

Hej!

Jag är 22 år och väntar vårt andra barn! Jag är i v 17, jag hat mest psykiska symptom av alla hormoner! Bryter lätt ihop när vår lilla (1,5) är helt odräglig. Vi bor i Göteborg men är födda och uppvuxna i Helsingborg. Var är ni alla ifrån?

Kram till er alla!

• becaa

Här är magen stor redan.. Täta graviditeter ger större mage snabbt. Sen kommer det såklart plana ut. När är det dags för era RUL? Vi ska dit den 6e mars. Hoppas även få se könet då men vill den inte visa sig så bokar vi in ett privat UL. Hur tänker ni om kön? Ska ni titta?

• becaa

Ida; Då har vi RUL efter varandra! Kul!

När jag väntade min lilla tjej så sa vi till BM "om du kan se kön får du gärna berätta".

Det är olika regler från komun till komun men hos oss (gbg) får de berätta om man specifikt bett om det, OM de kan se det samtidigt som de mäter lårbenet.

Pojkar är mycket lättare att se än flickor. Hon såg inte till 100% så vi fick inget veta då. Vi bokade en i privat RUL en vecka senare och då får man ju ett helt annat bemötande.

Vi gick på Emma Ultraljuds Klinik (finns i gbg o malmö) annars finns det mamma Mia (gbg sthlm bla) och Barnmorskegruppen. Googla och annars fråga din BM, hon vet. Där fick vi i säkert 45 min titta på lillan, vi fick könet bekräftat och en film och säkert 30 bilder på cd skiva och 10 utskrivna. Jag tror det kostar i snitt 1000kr.

Om bebisen ligger snett så det inte går att se får man upp och hoppa lite och går det inte då heller bokar dom in en ny tid dagen efter tex. Så det ska vi absolut gå på om det inte går att se tidigare.

Evelina; kul med RUL snart!! Så spännande. Hoppas de kan se på undersökningen. Könet är ju möjligt att se från v 14-15 men är jättesvårt att säga till 100%!

Var bor du?

Har ni köpt något till bebisen än?

Jag köpte tidigt med min lilla flicka (jag skriver D så förstår ni). Vagn köpte vi i v14, förska klädesplagget v 12 typ!

Nu har jag inte köpt någonting än, avvaktar tills kön är fastställt så jag vet om det går att ärva allt från D.. Det enda måstet jag ska ha denna gång är dubbelvagn (ofc) och bärsjal.

Hoppas ni mår bra idag!

Kram

• becaa

Evelina; så mysigt med present från mamma! Det betyder extra mycket tycker jag, precis som en bekräftelse på att hon är glad och väntar precis som oss! När jag blev gravid med D var jag 20 och fick i v 15 en "bola" tror jag det kallas? Av min mamma, den hade jag varje dag och har nu med nr2 också! Jag älskar den! Var kommer din kille/man/pappan ifrån? Min kille är från Kurdistan (Irak) och jag är svensk men med mörka anlag, konstigt men så är det, så vår lilla är jätte mörkhårig och Mellanöstern-drag. Om jag inte är vid sidan ser man inte at det är en blandning. Ida; Såååååå fint sätt att överraska killen på! Vi beställde en tröja där det stod lillans namn och "This little cutie is going to be a big sister" på magen. Tröjan slog vi in lät min mamma öppna inför hela familjen på julafton. Det blev en riktigt gråtfest! Jag tror allt kommer bli mer verkligt efter RUL så man vågar köpa lite saker. Det är ju det bästa med att vara gravid typ, att shoppa inför ankomsten. Yehoo ♡

• becaa

HERREGUUUUUD detta är 4e gången jag skriver detta inlägget, var gång har något upphållt mig mitt i (lillan eller min mamma) och jag har sedan tryckt på posta, utan att spara jag hunnit loggats ut..

4:e gången gillt, eller vad säger man?

Evelina; Denna lill*n var ingen överraskning då det var en planerad graviditet. D däremot var inte planerad men jag höll det för mig själv i ca en vecka för att inte behöva påverkas av vad andra tycker att jag ska göra.
    Min kille tex hade pratat om barn sedan vi blev tillsammans, men min mamma och mina systrar skulle säkert sagt något i stil med "tänk dig för, gör ingenting förhastat" osv.

Kul att vi alla får blandraser!! Bara mörka barn för oss ;).

Ida; Min kille är född och uppvuxen i Sverige men hans föräldrar kom hit -79 om jag inte är helt ute och cyklar.. Han är ju väldigt svensk på många sätt men så icke-svensk på många. Han är en fantastisk patriot och är stolt och älskar sin bakgrund, vilket jag gillar.
    Vi har därför knutit ett avtal oss emellan. Alla våra barn ska ha ett kurdiskt namn eller ett vanligt förekommande namn i Kurdistan, så det inte ska vara några problem för hans släkt och att han vill att man ska förstå direkt att barnet har bakgrund från Kurdistan. Den andra delen av avtalet är att jag har överlägset högst makt i namnvalet och självklart sista ordet. Det känns som en bra deal!

Hur funkar det med kille i Turkiet? Hur orkar ni vara ifrån varandra?
    Men vad jag förstod så bor ni där tillsammans och du är tillfälligt i Sverige?
    Kommer du och barnet flytta tillbaka eller är tanken att han ska komma hit?

Hoppas ni har en mysig helg, kram.

• becaa

Jag kan inte ens föreställa mig den sitsen som ni sitter/har suttit i båda två! Fy så hemskt att inte kunna få bo och leva med den man älskar i Sverige.

Hoppas det löser sig kvickt för er Ida!

Så ni är båda gifta med era killar (eller män kanske passar bättre att säga ;) ).

• becaa

Det sista kom inte med, vi planerar bröllop till den 14/6, då kommer jag vara gravid i v 33 om jag räknat rätt!

Hoppas jag inte hamnar på kryckor eller går upp typ 100 kg....

• becaa

Vi har inte haft några större krockar, jag och min kille. Det enda var väl namnet först. Han ville det skulle vara kurdiskt och jag ville svenskt, det slutade med att vi kompromissade. Andra konflikten var ju efternamnet på D, jag ville ha mitt släktnamn med endast min familj, 5pers, och han ville ha sitt från hemlandet. Vi möttes på mitten och gav henne två efternamn, hon får sen välja själv vilket hon vill använda sig av. Nu när vi ska gifta oss ville jag gifta mig i kyrka då större delen avmin släkt är involverade i kyrkan, som troende eller som arbete. Vi är redan gifta inom islam 2012, så han ville inget annat än borgerligt. Det hela slutar med att vi gifter oss i en kyrka och vigs av en präst och en imam. Jag tycker det är häftigt, modernt och ger jäkligt bra signaler till omvärlden om att man som gifta INTE behöver tro samma sak förutom kärleken. Nu är ju ingen av oss troende men vi är ju båda födda i varsin religion. Vi har sakt till alla familj och släkt som vi träffat på sistone eller dom hört det ryktesvis. Har dock ej gått ut på sociala medier. Det gör vi efter RUL, då vi vet att allt är helt bra. Vi gjorde samma med D, då lade vi ut en UL-bild. Denna gången kommer vi nog lägga ut en bild på D i sin tröja "this little cutie is going to be a big sister" tilsammans med en UL bild kanske. ;)

• becaa

Magen går inte att dölja och folk jag inte känner kommenterar det.. Kul! Hur går det förresten med er viktuppgång? Om ni vill dela med er såklart.. Jag startade på 52kg (171lång) och ligger nu på 57(!!!!!!) Med D gick jag upp 25kg totalt.. Från 50 till 75

• becaa

Ja barnet väger ju bara runt ett hg , men sen är det ju allt annat, moderkaka, massa vatten, mer blod i kroppen osv. Smörjer ni magen något? Tar ni några tillskott? Jag ska köpa mandelolja på apoteket eller weledas gravidolja, jag tar acos gravid tillskott och ska börja med järntabletter nu i nästa vecka. Blir så Jääääkla hård i magen av järnet bara..

Svar på tråden Någon ung med Bf i augusti ?