• Anonym (förtvivlad)

han vill börja ha "sin" son efter 4år

Nu efter 4:år börjar han bråka om att ha sin Son och jag vill inte.
    Killen är missbrukare och kriminell, senaste inbrottet han gjorde var i december -13 men inget har hänt.
    Under tiden vi var tillsammans misshandlade han mig psykiskt och tvingade mig till att skaffa barn med han men efter barnet var fött ville han att hans mamma skulle ha pojken så mycket som möjligt.
    Han själv brydde sig inte så mycket utan satt istället uppe hela nätterna och knarkade, när grabben var runt 6 månader separerade vi och i början började han ha grabben trodde jag men istället hade hans mamma honom.
    Under dom senaste 4 åren har han aldrig haft grabben själv utan träffat honom en stund när han "mått bra" under tiden grabben varit hos en av sina släktingar som vid ett missförstånd började ha grabben istället för att sonens pappa hade honom. men sen satte jag stopp, för min son behövde inte regelbundet vara hos någon annan som inte "skulle" ha han och då bröt helvetet löst så nu har pappan börjat bråka med mig.
    Pappan som aldrig varit pappa, pappan som under upprepade tillfällen tagit överdoser mm vill ta min son ifrån mig, för ja så känner jag,
    Min son känner inte sin pappa och tilltalar han med namn och använder ordet pappa till min sambo och det är något grabben har valt själv att göra.

jag vet inte va jag ska göra, han hotar mig hela tiden och han hotar med rätten mm. Jag känner mig så hjälplös. Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden han vill börja ha "sin" son efter 4år
  • Anonym (p)

Har han ett dokumenterat missbruk?

Att "hota" med domstol är inget hot, utan en rättighet som han har som förälder. Nekar du umgänge idag?

• Anonym (kunnig)

Håller med föregående talare.

Detta måste du lära dig= Eftersom han är förälder har han rätt att ha sin son hälften av tiden oavsett hans situation.

• Anonym (:))

Ansök om enskild vårdnad

• Anonym (p)
    Anonym (:)) skrev 2014-01-27 21:02:00 följande:
    Ansök om enskild vårdnad
    Jaha... och hur skulle det hjälpa Ts menar du?
  • Anonym (kunnig)
    Anonym (:)) skrev 2014-01-27 21:02:00 följande:
    Ansök om enskild vårdnad
    Enskild vårdnad spelar ingen roll för umgängesrätten. Läs på och bilda dig innan du skriver här.
  • Anonym (p)
    Ramborg skrev 2014-01-27 21:03:58 följande:
    Skaffa dig en bra advokat.
    Till vad?
  • Ramborg
    Anonym (p) skrev 2014-01-27 21:04:35 följande:
    Till vad?

Till att lugna henne, förklara vilka rättigheter och skyldigheter hon har, och till att hjälpa henne spjärna emot om pappan gör verklighet av sina fantasier att gå till domstol.
    42.
  • Anonym (Helen)

Och varför kom jag att tänka på denna tråden? www.familjeliv.se/Forum-4-288/m72319461.html  Obestämd

Jag kan nog tycka att du gjorde en miss här: " men sen satte jag stopp, för min son behövde inte regelbundet vara hos någon annan som inte "skulle" ha han " för där hade ju faktiskt sonen en bra chans att träffa och lära känna sin pappa, även om sonen befann sig hos en av pappans släktingar.. Och om han nu hade varit hos pappan, hade du inte försökt sätta stopp för det med, utifrån vad du berättar om pappan?

Även om han inte kommer förrän nu när sonen är 4 år gammal så är han de facto barnets far. ERT barn - inte DITT barn - har två föräldrar som barnet har rätt att ha en så god relation som det nu är möjligt till. Jag förstår att det är en jättejobbig situation för dig, men om ni inte kan komma överens om ett vettigt umgänge så gör han faktiskt helt rätt i att dra det till rätten. Sorry, men så tycker jag.

• Anonym (förtvivlad)

Han hotar inte med bara rättegång.

Hans missbruk är dokumenterat men han är idag på papper "bättre" fast jag vet att han inte är det då han gjorde samma sak när vi levde tillsammans. han vet vad han ska ta och när han ska för att klara det och han får även droger utskrivet, alltså missbrukar han lagligt dock använder han dom inte så som dom ska göras.

Jag vet allt det där med umgänge och vi har idag gemensam vårdnad, fattar dock inte hur lagen kan vara såhär. Hur kan man se det för barnets bästa att ta ifrån honom hans trygghet bara för hans "pappa" helt plötsligt får för sig att han ska ha honom? :/ Han ville inte ha honom när han skulle så varför nu? :(

Svar på tråden han vill börja ha "sin" son efter 4år