• Smilegubbe

Välling=garanterat karies?

Hej,

var hos folktandvården med sonen på 4,5 år och vi är lite undrande om någon mer har fått samma info som iaf vi kände var lite överdriven.
    Fick först veta att sonens tänder var jättefina och bra borstade liksom att tandköttet såg jättebra ut. Hon sa även att det syntes tydligt på bettet att han aldrig använt napp eller sugit på tummen, vilket stämmer. Det var när vi kom in på matvanor hon gick i taket. Sonen får välling morgon och kväll (osockrad) vilket var rent förkastligt. Ännu värre var att han fick den i sängen eller soffan och att han fortfarande dricker ur flaska. Sonen är för tidigt född och började med puread mat och fastare föda vid 2 års ålder då han hade svårt att svälja tidigare. Han äter fortfarande dåligt och vi får hjälp via dietist som gärna ser att vi har vällingen kvar morgon och kväll. Det vi fick till oss under detta besök hos tandhygienisten var;

- Äter han välling morgon och kväll kommer han garanterat ha karies vid 6-årskontrollen.
    - Att ge välling i soffan eller sängen är fel, den ska drickas vid matbordet och tillsammans med annan mat.
    -De 5 min på morognen och 5 min på kvällen han äter välling ur flaska kommer ge bettfel.
    -Slutar vi ge i flaska och endast ger ur mugg är risken ändå för karies så hög att vi måste komma på kontroll en gång i halvåret ist för om1,5 år OM nu inte tandläkaren, som denna tandhygienist skulle prata med, anser att det är så illa att vi måste bli kallade på ytterligare en kontroll nu direkt så även hon får titta på tänderna.

Vi borstar efter frukost och efter vällingen i sängen så är inte där problemet ligger. Är verkligen välling så illa? 

• Svar på tråden Välling=garanterat karies?
  • Lilla fjunet

Vilken konstig tandläkare. varför skulle välling ge mer karies än annan mat man stoppar i sig, dumhet.
    Tror att ni kan vara lugna och i stället lyssna på dietisten. 
    Jag drack välling ur flaska till jag var 7 år och har varken bettfel eller någonsin haft något hål.

• Busbellan

Min 14-åring drack välling (ur flaska) tills hon var 6,5 år. Hon har aldrig haft några hål och inget problem med bettet.
    6-åringen drack tills hon var 5 år och än så länge inga problem med tänderna där heller

Mamma till Nora, August och Ella
  • Smilegubbe
    Lilla fjunet skrev 2014-01-27 22:15:56 följande:
    Vilken konstig tandläkare. varför skulle välling ge mer karies än annan mat man stoppar i sig, dumhet.
    Tror att ni kan vara lugna och i stället lyssna på dietisten. 
    Jag drack välling ur flaska till jag var 7 år och har varken bettfel eller någonsin haft något hål.
    Tack, är precis så vi känner men man blir ju lite ställd. Då ska man dit en gång i halvåret :/.
  • Smilegubbe
    Busbellan skrev 2014-01-27 22:20:46 följande:
    Min 14-åring drack välling (ur flaska) tills hon var 6,5 år. Hon har aldrig haft några hål och inget problem med bettet.
    6-åringen drack tills hon var 5 år och än så länge inga problem med tänderna där heller
    Tack, låter ju jättebra. Tror inte sonen kommer att få problem heller, allt såg ju toppen ut tills vi nämnde vällingen.
  • emsapemsa

Min svärmor är tandhygienist och hon har aldrig sagt något om att vår pojk får välling morgon och kväll. Däremot så är det förstås viktigt att barnen borstar tänderna på kvällen efter vällingen. Det är vi lite dåliga med då våran 2-åring gärna vill somna med välling i sängen.. Men vi ska ta tag i det! :)

• Lena

Till oss sa det vi skulle byta från ersättning till välling för det var inte lika dåligt för tänderna. Jag tror faktiskt de inte har så bra koll på små barn, mat och tänder.

• Lindsey Egot the only one

Absolut inget fel på välling. Det är ju som en tallrik gröt. Men hon kanske inte fick fram informationen att man ska borsta tänderna eftersen man ätit vällingen alt dricka vatten för att skölja munnen.

• Smilegubbe
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-27 22:41:28 följande:
    Absolut inget fel på välling. Det är ju som en tallrik gröt. Men hon kanske inte fick fram informationen att man ska borsta tänderna eftersen man ätit vällingen alt dricka vatten för att skölja munnen.
    Nej det gör vi redan och det spelade ingen som helst roll. Han bortsar alltid tänderna efter vällingen.
  • frökenelisabeth

Låter klart överdrivet. Vi ger välling i flaska på kvällen till vår son och borstar tänder efteråt, inga problem för tandläkaren här. Hade varit en annan sak om det gällt en vällingflaska på natten eller så, tycker jag.

• lennartsdotter

Det var inte så att hon menade att vällingdrickande utöver måltider ökar antalet måltider per dag=ökat antal syraattacker på tänderna? Att det är därför hon menade att välling skulle drickas i samband med annan måltid, just för att minska antalet syrraattacker.

Svar på tråden Välling=garanterat karies?