Inlägg från: Smilegubbe |Visa alla inlägg
  • Smilegubbe

Välling=garanterat karies?

Hej,

var hos folktandvården med sonen på 4,5 år och vi är lite undrande om någon mer har fått samma info som iaf vi kände var lite överdriven.
    Fick först veta att sonens tänder var jättefina och bra borstade liksom att tandköttet såg jättebra ut. Hon sa även att det syntes tydligt på bettet att han aldrig använt napp eller sugit på tummen, vilket stämmer. Det var när vi kom in på matvanor hon gick i taket. Sonen får välling morgon och kväll (osockrad) vilket var rent förkastligt. Ännu värre var att han fick den i sängen eller soffan och att han fortfarande dricker ur flaska. Sonen är för tidigt född och började med puread mat och fastare föda vid 2 års ålder då han hade svårt att svälja tidigare. Han äter fortfarande dåligt och vi får hjälp via dietist som gärna ser att vi har vällingen kvar morgon och kväll. Det vi fick till oss under detta besök hos tandhygienisten var;

- Äter han välling morgon och kväll kommer han garanterat ha karies vid 6-årskontrollen.
    - Att ge välling i soffan eller sängen är fel, den ska drickas vid matbordet och tillsammans med annan mat.
    -De 5 min på morognen och 5 min på kvällen han äter välling ur flaska kommer ge bettfel.
    -Slutar vi ge i flaska och endast ger ur mugg är risken ändå för karies så hög att vi måste komma på kontroll en gång i halvåret ist för om1,5 år OM nu inte tandläkaren, som denna tandhygienist skulle prata med, anser att det är så illa att vi måste bli kallade på ytterligare en kontroll nu direkt så även hon får titta på tänderna.

Vi borstar efter frukost och efter vällingen i sängen så är inte där problemet ligger. Är verkligen välling så illa? 

• Svar på tråden Välling=garanterat karies?
  • Smilegubbe
    Lilla fjunet skrev 2014-01-27 22:15:56 följande:
    Vilken konstig tandläkare. varför skulle välling ge mer karies än annan mat man stoppar i sig, dumhet.
    Tror att ni kan vara lugna och i stället lyssna på dietisten. 
    Jag drack välling ur flaska till jag var 7 år och har varken bettfel eller någonsin haft något hål.
    Tack, är precis så vi känner men man blir ju lite ställd. Då ska man dit en gång i halvåret :/.
  • Smilegubbe
    Busbellan skrev 2014-01-27 22:20:46 följande:
    Min 14-åring drack välling (ur flaska) tills hon var 6,5 år. Hon har aldrig haft några hål och inget problem med bettet.
    6-åringen drack tills hon var 5 år och än så länge inga problem med tänderna där heller
    Tack, låter ju jättebra. Tror inte sonen kommer att få problem heller, allt såg ju toppen ut tills vi nämnde vällingen.
  • Smilegubbe
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-27 22:41:28 följande:
    Absolut inget fel på välling. Det är ju som en tallrik gröt. Men hon kanske inte fick fram informationen att man ska borsta tänderna eftersen man ätit vällingen alt dricka vatten för att skölja munnen.
    Nej det gör vi redan och det spelade ingen som helst roll. Han bortsar alltid tänderna efter vällingen.
  • Smilegubbe
    lennartsdotter skrev 2014-01-28 19:09:16 följande:
    Det var inte så att hon menade att vällingdrickande utöver måltider ökar antalet måltider per dag=ökat antal syraattacker på tänderna? Att det är därför hon menade att välling skulle drickas i samband med annan måltid, just för att minska antalet syrraattacker.
    Kan absolut vara så, tack för din input, inte riktigt tänkt i dem banorna med tanke på att hon var så inriktad på just platsen och inte på antalet måltider.
    Ställer mig fortfarande frågande till att vi ska bli kallade om 6månader igen även om han börjar äta vid bordet tillsammans med annan mat dock. 
    Med tanke på syraattackerna har hon ju absolut en poäng, men i övrigt undrar jag verkligen hur illa just vällingen i sig är. 
  • Smilegubbe
    linah86 skrev 2014-02-04 16:22:27 följande:
    Ja, det känns en smula överdrivet när era vanor för övrigt inte är att anmärka på och när det såg så fint ut. Han kommer absolut inte garanterat ha karies när han är 6 år, däremot är risken större att han får det på framtänderna så länge han dricker ur nappflaska då det lägger sig som ett lager på framtänderna. Samtidigt så borstar ni tänderna efter frukost och efter kvällsvällingen så njae, risken är väldigt liten. Jag skulle rekommendera er att börja ge i mugg i direkt samband med frukost+middag (för att undvika flertalet syra attacker på tänderna då välling är en kolhydratkälla som kariesbakterierna livnär sig på) samt att fortsätta med borstningen direkt efteråt.
    Det är utom tandhygienistens kompetens att bedöma om något kommer att leda till bettfel. Sugvanor KAN leda till bettfel men ur mitt perspektiv som tandhygienist har jag mycket svårt att se att din son skulle få bettfel pga att han använder nappflaska 10 min om dagen. Men för att ta det säkra före det osäkra när man lägger det samman med det andra, byt till mugg och fortsätt på det sätt er sons dietist rekommenderat er. 
    Tråkigt att ni fick träffa en tandhygienist med den attityden och hoppas på bättre möten inom tandvården framöver
    Otroligt tack för ditt svar!
    Har slutat med flaskan vilket för sonen blev detsamma som att sluta med välling. Lite rädd att han inte ska få i sig ordentligt med näring men hoppas att det ena ger det andra och att han får mer aptit (Har dock inte sett nån ändring där än).
    Tack Glad!
  • Smilegubbe
    linah86 skrev 2014-02-04 20:53:59 följande:
    Vad skönt att det ändå gick så smidigt! Er dietist kan säkert hjälpa er med nya tips för att få i honom extra näring nu när vällingen försvunnit ur bilden  
Svar på tråden Välling=garanterat karies?