Välling=garanterat karies?
Absolut inget fel på välling. Det är ju som en tallrik gröt. Men hon kanske inte fick fram informationen att man ska borsta tänderna eftersen man ätit vällingen alt dricka vatten för att skölja munnen.
Absolut inget fel på välling. Det är ju som en tallrik gröt. Men hon kanske inte fick fram informationen att man ska borsta tänderna eftersen man ätit vällingen alt dricka vatten för att skölja munnen.
Min tonåring drack välling ur flaska tills han var nästan sex, hade napp tills han var fem, han fortfarande inte haft ett enda hål i tänderna och inget bettfel.
Min systerdotter som slutade med napp vid tre, ammades länge, drack ingen välling alls, fick hål under lågstadiet och har dessutom inget bra bett.
Så nej, jag är ganska säker på att min tonårings goda tandstatus är ärftlig och min systerdotters likaså.
Har själv en underviktig son och jag har ärligt talat prioriterat hans tänder lägre än hans vikt och födointag. Jag vet att vissa saker kan ge hål, men att han tappar i vikt/längd, inte får i sig tillräckligt med näring osv. ser jag som mer allvarligt. Det står jag för och sen får tandvården säga vad de vill.