• linah86

Välling=garanterat karies?

Smilegubbe skrev 2014-01-27 22:09:47 följande:
    Hej,

var hos folktandvården med sonen på 4,5 år och vi är lite undrande om någon mer har fått samma info som iaf vi kände var lite överdriven.
    Fick först veta att sonens tänder var jättefina och bra borstade liksom att tandköttet såg jättebra ut. Hon sa även att det syntes tydligt på bettet att han aldrig använt napp eller sugit på tummen, vilket stämmer. Det var när vi kom in på matvanor hon gick i taket. Sonen får välling morgon och kväll (osockrad) vilket var rent förkastligt. Ännu värre var att han fick den i sängen eller soffan och att han fortfarande dricker ur flaska. Sonen är för tidigt född och började med puread mat och fastare föda vid 2 års ålder då han hade svårt att svälja tidigare. Han äter fortfarande dåligt och vi får hjälp via dietist som gärna ser att vi har vällingen kvar morgon och kväll. Det vi fick till oss under detta besök hos tandhygienisten var;

- Äter han välling morgon och kväll kommer han garanterat ha karies vid 6-årskontrollen.
    - Att ge välling i soffan eller sängen är fel, den ska drickas vid matbordet och tillsammans med annan mat.
    -De 5 min på morognen och 5 min på kvällen han äter välling ur flaska kommer ge bettfel.
    -Slutar vi ge i flaska och endast ger ur mugg är risken ändå för karies så hög att vi måste komma på kontroll en gång i halvåret ist för om1,5 år OM nu inte tandläkaren, som denna tandhygienist skulle prata med, anser att det är så illa att vi måste bli kallade på ytterligare en kontroll nu direkt så även hon får titta på tänderna.

Vi borstar efter frukost och efter vällingen i sängen så är inte där problemet ligger. Är verkligen välling så illa? 
    Ja, det känns en smula överdrivet när era vanor för övrigt inte är att anmärka på och när det såg så fint ut. Han kommer absolut inte garanterat ha karies när han är 6 år, däremot är risken större att han får det på framtänderna så länge han dricker ur nappflaska då det lägger sig som ett lager på framtänderna. Samtidigt så borstar ni tänderna efter frukost och efter kvällsvällingen så njae, risken är väldigt liten. Jag skulle rekommendera er att börja ge i mugg i direkt samband med frukost+middag (för att undvika flertalet syra attacker på tänderna då välling är en kolhydratkälla som kariesbakterierna livnär sig på) samt att fortsätta med borstningen direkt efteråt.
    Det är utom tandhygienistens kompetens att bedöma om något kommer att leda till bettfel. Sugvanor KAN leda till bettfel men ur mitt perspektiv som tandhygienist har jag mycket svårt att se att din son skulle få bettfel pga att han använder nappflaska 10 min om dagen. Men för att ta det säkra före det osäkra när man lägger det samman med det andra, byt till mugg och fortsätt på det sätt er sons dietist rekommenderat er. 
    Tråkigt att ni fick träffa en tandhygienist med den attityden och hoppas på bättre möten inom tandvården framöver
  • linah86
    Lena skrev 2014-01-27 22:39:22 följande:
    Till oss sa det vi skulle byta från ersättning till välling för det var inte lika dåligt för tänderna. Jag tror faktiskt de inte har så bra koll på små barn, mat och tänder.
    Vi har ganska stor koll på små barn, mat och tänder. Sedan finns det en och annan moraltant som vill "läxa upp" och det är givetvis otroligt tråkigt. Speciellt som de ger ett dåligt rykte för alla oss andra som bara vill barnens bästa och delge information till föräldrar utan att det blir som ett påhopp. 

Ersättning är betydligt sötare än välling och är därför något kariesbakterierna kan gotta sig i längre tid efter avslutad måltid. Barn får karies på precis samma sätt som ungdomar och vuxna. Deras tänder är inte annorlunda på något sätt och kariesprocessen sker på precis samma vis. Däremot är det givetvis skillnad om barnet inte fått några tänder ännu. Då finns inte förutsättningarna för att få karies. Inga tänder = inga ytor för kariesbakterierna att fästa på. Tänder = ytor för kariesbakterierna att sätta sig på och bilda syra vid varje måltid. 
    /Tandhygienist
  • linah86
    frökenelisabeth skrev 2014-02-04 20:17:35 följande:
    Vilket fint svar, skönt med någon som har verklig kunskap och inte sitter och gissar.

Dock är det ju tyvärr inte bara att byta från flaska till mugg, mitt barn dricker inte välling alls om det serveras i mugg (precis som det verkar vara för TS). Ibland får man försöka anpassa sig till vad som känns viktigast, i vårt fall så gör vi många saker som är dåliga ur tandhälsosynpunkt, för att få sonen att gå upp i vikt (då han också är underviktig). Många av de råd vi får av dietisten går stick i stäv med råden från tandläkaren.

Men så länge man har info och vet vilka val man gör, så får man ju försöka göra det bästa för barnet utifrån det. Då är det guld värt att träffa folk som, liksom du, ger realistisk info och varken skönmålar eller för skräckpropaganda. Tack!
    Visst är det så. Man måste väga alla för- och nackdelar mot varandra. En nyligen publicerad studie på svenska barn visar att kariesförekomsten bland överviktiga inte är högre än hos normalviktiga (vilket man kanske kan tro?) barn. Däremot kunde man se att kariesförekomsten är högre bland underviktiga barn vilket troligen beror på att man är glad bara barnet äter och att det då lätt blir många fler intag per dag än vad tänderna klarar av.

Är man medveten om de 5-6 intag per dag tänderna klarar av och håller sig till ett lågt sockerintag tillsammans med goda munhygienvanor (noggrann tandborstning 2 ggr/dag med förälders hjälp) så förblir de flesta barnen fria från karies. Nu är jag ingen dietist men extra fett i maten är säkert ett tips ni säkert redan fått Och blir det lite småätande ibland är det inte hela världen. Inte heller om man missar tandborstningen någon morgon eller kväll. Allt handlar om balans!
  • linah86
    Smilegubbe skrev 2014-02-04 20:02:08 följande:
    Otroligt tack för ditt svar!
    Har slutat med flaskan vilket för sonen blev detsamma som att sluta med välling. Lite rädd att han inte ska få i sig ordentligt med näring men hoppas att det ena ger det andra och att han får mer aptit (Har dock inte sett nån ändring där än).
    Tack Glad!
    Vad skönt att det ändå gick så smidigt! Er dietist kan säkert hjälpa er med nya tips för att få i honom extra näring nu när vällingen försvunnit ur bilden  
Svar på tråden Välling=garanterat karies?