• RockingSkåne

Hur stor var er elräkning denna månaden??

Vår var på 2748kr!!!!

WTF, det är högsta någonsin och vi har inte ens haft en kall vinter i skåne. Är det normalt. Direktverkande el och luftvärmepump.

Nån som vet hur mycket en luftvärmepump drar? elementen har vi knappt på. Endast 3 st i huset är på. 

• Svar på tråden Hur stor var er elräkning denna månaden??
  • RockingSkåne
    Ankaja skrev 2014-01-28 11:07:38 följande:
    3890:- luft-vattenpump samt vedeldad panna
    Usch, skandal….
  • Daniel12

Jag har Eon så jag kommer alltid billigt undan. 476:- var senaste på, och då använder jag ändå ganska mycket el.

• RockingSkåne
    Daniel12 skrev 2014-01-28 11:10:29 följande:
    Jag har Eon så jag kommer alltid billigt undan. 476:- var senaste på, och då använder jag ändå ganska mycket el.
    bor du i lägenhet: Jag har också eon. 450 hade vi i lägenhet…. Nu bor vi i villa!
  • riboflavin

Våran låg på 470 kr (enbart el ej nätavgift). Vi bor i villa och värmer med pellets.

Beroende på hur stort/gammalt huset är, vilken pump ni har, vad som egentligen menas med "elementen har vi knappt på" o.s.v. så låter det dyrt men inte helt orimligt.

Vi har tidigare bott i hus med direktverkande el och luftvärmepump (120 kvm). Första månaden vi bodde där landade våran elräkning på drygt 2000 kr.

Vi stängde genast av alla element utom ett i badrummet och åkte och inhandlade en ny luftvärmepump, den som satt där innan var underdimensionerad och ganska ineffektiv, vi tänkte också över vårt beteende och började tina kött i kylen, stänga av alla elapparater och släcka lampor m.m.
    Månaden efter låg räkningen på 1100. Den våren bytte vi fönster och ytterdörrar, nästa vinter snittade vi på 800 kr/mån.

Boven var alltså främst elementen, snålhet vid inköpande av pump samt dålig isolering.

Ha ni jämfört er förbrukning med den tidigare år och sett om det är förbrukningen som gått upp eller om det är elpriserna som stigit?

Mitt tips: Skaffa innetofflor och stäng av elementen. Om det behövs skaffa ytterligare en pump och tänka över placeringen av den ni redan har. utnyttjar ni den effektivast möjliga?

• Daniel12
    RockingSkåne skrev 2014-01-28 11:13:37 följande:
    bor du i lägenhet: Jag har också eon. 450 hade vi i lägenhet…. Nu bor vi i villa!
    Tja som jag alltid brukar säga i trådar som handlar om ekonomi eller inkomst. Man får rätta munnen efter matsäcken. Att folk väljer att bo i dyr villa med alla avgifter och höga räkningar som tillhör, är deras eget problem. Obs att jag nu inte "klankar ner" på dig. Men själv försöker jag leva smart. Skaffar inte sådant jag inte har råd med. Man vinner på att tänka ekonomiskt och för mig är det inte och har aldrig varit "status" att bo i villa.

Många begriper inte att ju mer man har, desto mer ansvar får man ta på sig för att hålla efter och underhålla det man har.
  • Catti41

3600 ungefär. Vi var hemma hela julen och hade det lite varmare än vad vi egentligen behöver samt gjort av med extra mkt varmvatten. Men vi slösar medvetet. Vi kan lätt dra in på det om vi känner att vi måste. Vi vintersäkrade också priset vilket var en bra deal förra vintern och inte så bra deal den här vintern.

• umm abdilleh

250 kr och då tvättar vi kläder hemma i tvättmaskinen var tredje dag . Vi har gbg energi

Svar på tråden Hur stor var er elräkning denna månaden??