• Daniel12

    Är jag ensam om att gilla kyla?

    Folk gnäller över att det är så kallt. Själv brukar jag alltid i mitt huvud jämföra med hur det var i somras, då det ofta var så varmt att man knappt kunde göra något utan att svettas och få hjärtklappning.

    Då känns kylan som en befrielse, att man äntligen kan andas frisk luft och slippa plågas av värmebölja.

    Är jag ensam om att tänka så?

  • Svar på tråden Är jag ensam om att gilla kyla?
  • Paulina P P

    Säkert inte, men jag hatar kyla. Det är så befriande när det blir plusgrader och man kan andas utan att det gör ont. Där jag bor blir det -30 grader på vintern. Då kan man ju knappt vara utomhus. Jag gillar inte is och snö. Jag gillar inte att åka skidor, åka skridskor eller bygga snögubbar.

  • Daniel12
    Paulina P P skrev 2014-01-28 11:19:04 följande:
    Säkert inte, men jag hatar kyla. Det är så befriande när det blir plusgrader och man kan andas utan att det gör ont. Där jag bor blir det -30 grader på vintern. Då kan man ju knappt vara utomhus. Jag gillar inte is och snö. Jag gillar inte att åka skidor, åka skridskor eller bygga snögubbar.
    Oj, ja om det är så kallt förstår jag att du lider. Men nu pratar jag om temperaturer på mellan 0 och -7 grader. För mig är det uthärdligt iallafall.

    Sen när sommaren väl kommer gnäller ju folk över att det är för varmt istället. Kanske hösten och våren är de ultimata årstiderna för de flesta?
  • ihnfsa

    Jag gillar kyla, eller det beror på vilken typ av kyla. När det är snö och vindstilla så är det fantastiskt. När det är snålblåst och minusgrader är det inte så himla kul däremot :)

  • JoBa

    TS, du är min själsfrände!

    Fy fasen för kvalmig sommarvärme. Underbart med friska vinterdagar.

  • Paulina P P
    Daniel12 skrev 2014-01-28 11:23:29 följande:
    Oj, ja om det är så kallt förstår jag att du lider. Men nu pratar jag om temperaturer på mellan 0 och -7 grader. För mig är det uthärdligt iallafall.

    Sen när sommaren väl kommer gnäller ju folk över att det är för varmt istället. Kanske hösten och våren är de ultimata årstiderna för de flesta?
    Älskar våren, men det har vi ingen här uppe. Längtar tillbaka söderut!
  • Daniel12
    JoBa skrev 2014-01-28 11:29:35 följande:
    TS, du är min själsfrände!
    Fy fasen för kvalmig sommarvärme. Underbart med friska vinterdagar.
    Min förkärlek för kyla har i grunden med min rädsla för åska att göra, om jag ska vara helt ärlig. Avskyr verkligen att man måste "betala priset" för varma sommardagar med hejdundrande åskväder så man inte kan gå ut eller göra någonting man hade planerat. Och när åskan väl gått över så tror man att nu slipper vi nu åska på ett tag, eftersom obalansen i atmosfären jämnats ut. Det brukar inte ta mer än någon eller några dagar förrän nästa åskväder kommer, och så håller det på hela sommaren och en bit in på hösten så länge det är varmt ute.

    Men självklart avskyr jag den kvalmiga värmen också, av anledningar som jag tidigare nämnde.
  • Daniel12
    ihnfsa skrev 2014-01-28 11:26:07 följande:
    Jag gillar kyla, eller det beror på vilken typ av kyla. När det är snö och vindstilla så är det fantastiskt. När det är snålblåst och minusgrader är det inte så himla kul däremot :)
    Ja jag kan hålla med om att det inte är så kul om man glömt att ta på sig ordentligt och håller på att frysa fingrarna och öronen av sig pga blåsten. Men här i södra Sverige blir det ju aldrig så himla kallt så att man lider på det viset. Det är värre för de som bor längre norrut.
  • Daniel12
    litensyster skrev 2014-01-28 11:58:18 följande:
    Jag gillar kyla, men vill att det ska vara snö också, men jag gillar värme med. Haha,
    Ibland längtar jag också efter värme, men då som oftast när kvicksilvret visar på -10 eller mer.
  • Gazetto

    Jag tycker också om kyla vilket typ alla blir så förvånad och överraskade över. De brukar glömma det också hur ofta jag än säger det, man tar lite för givet att alla älskar sommaren känner jag. "A just det, du är lite udda/sån" säger de när de kommer på att jag gillar vintern.
    Jag är så övervarm och svettig av mig så vintern och hösten är som du säger, en befrielse. Då får man äntligen en chans att ha någorlunda normal temperatur i kroppen... fast jag blir genomsvett även då när man är ute och går.
    Usch, för sommar :P

  • Daniel12
    Gazetto skrev 2014-01-28 12:04:16 följande:
    Jag tycker också om kyla vilket typ alla blir så förvånad och överraskade över. De brukar glömma det också hur ofta jag än säger det, man tar lite för givet att alla älskar sommaren känner jag. "A just det, du är lite udda/sån" säger de när de kommer på att jag gillar vintern.
    Jag är så övervarm och svettig av mig så vintern och hösten är som du säger, en befrielse. Då får man äntligen en chans att ha någorlunda normal temperatur i kroppen... fast jag blir genomsvett även då när man är ute och går.
    Usch, för sommar :P
    Såna reaktioner (eller en frånvaro av dem) får jag med! Gillar man inte sommar och värme är man per definition "onormal" och även om jag skriver fem gånger på facebook hur skönt jag tycker det är att det blivit svalare ute, så får jag ingen reaktion eller gillning. Jag tror personligen inte att folk mår så himla bra av värmebölja, även om det är vad de säger. Man gillar sommar och värme för att man "ska" och förväntas göra det helt enkelt.
  • Gazetto
    Daniel12 skrev 2014-01-28 12:10:56 följande:
    Såna reaktioner (eller en frånvaro av dem) får jag med! Gillar man inte sommar och värme är man per definition "onormal" och även om jag skriver fem gånger på facebook hur skönt jag tycker det är att det blivit svalare ute, så får jag ingen reaktion eller gillning. Jag tror personligen inte att folk mår så himla bra av värmebölja, även om det är vad de säger. Man gillar sommar och värme för att man "ska" och förväntas göra det helt enkelt.
    Jag får inte heller några likes om jag skriver om att det är skönt att hösten eller vintern kommit etc.
    Ja, det känns som att många gillar sommaren för att man ska, som du säger.
  • Gizmo

    Jag tycker också om när det är kallt ute! Det är friskt att andas, hundarna orkar gå långpromenad i skogen.  Hurra för vintern! 

    Avskyr sommaren när det är varmt och kvalmigt ute. Samt alla dessa insekter överallt. 

  • Phalaenopsis

    Vad trevligt för er som har komforttemperatur större delen av året! Grattis!

    Själv undrar jag vad mina förfäder var för ena råa sällar som drog upp hit. Tungan ute

  • Mimmi Moj

    Det är klart att isande nordan vind inte är skönt, men klar kyla kan kläder bota och det är lättare att andas. Värme, och det behöver inte vara Saharavärme för att det ska kännas som man inte har någonstans att ta vägen. Kan ju inte tillbringa arbetsdagarna med huvudet i glasskylarna i affären.
    Plus att jag är vansinnigt livrädd för humlor och bin (allergi).
    Bästa tiden är aug - okt. Sommarvärmen ligger kvar, men med en svalkande höstbris i luften. Solig


    Minns du den känslan, som fick dig att må så bra? Kom ihåg att dela med dig, någon kanske behöver lite just nu ...
Svar på tråden Är jag ensam om att gilla kyla?