• Anonym (mamma2014)

Rätt till föräldrapenning?

Jag fick barn 2012, är fortfarande mammaledig och ska börja jobba i April. Jag har INTE tagit ut 5 dagar/vecka efter att barnet fyllt ett år, och vet ju att sgi:n då sjunker till 0. Men jag hade räknat med att återfå det när jag börjar om att jobba. Men eftersom jag nu är gravid igen och  beräknas föda i Augusti ( Då är barn nr 1 ,1 år och 10 mån)så hinner jag ju inte jobba så länge...
    Läste nånstans att om man blivit gravid igen innan barnet fyllt 2 eller nåt liknande, så behåller man samma föräldrapenning. Stämmer det även i detta fall då, eller ryker föräldrapenningen pga att sgi:n nollats?

• Svar på tråden Rätt till föräldrapenning?
  • Anonym (mamma2014)

Tack för svaret.Hur funkar det om pappan jobbar rullande skift med förmiddag, eftermiddag och ledigvecka? Har han rätt att ta ut föräldrapenning när han är hemma med barn på sin lediga vecka?

• Anonym (mamma2014)

Så han kan alltså ta ut 7 dagar då på ledigveckan?

• Anonym (mamma2014)

Ja självklart :) Nu när jag är i frågefarten..för nån vecka sen åkte jag och mitt barn på magsjuka samtidigt. Hade min man rätt att ta vård av barn den dagen? Jag skicka iväg han, men det var en pärs att ha magsjuka och samtidigt ta hand om ett litet barn.Eller hade barnets mormor kunnat få ersättning för att ta hand om barnet?

• Anonym (mamma2014)

Så bra att veta :)  Hur funkar det om t.e.x bara jag är sjuk, eller t.e.x har ett kraftigt ryggskott och inte kan ta hand om mitt lilla barn. Finns någon hjälp att få då, typ vabb fastän det inte är barnet som är sjukt?

• Anonym (mamma2014)

Om jag måste till barn och ungdomspsykiatriska kliniken med min 15åring, kan jag då ansöka om nån ersättning även om jag inte jobbar då, är hemma med lilla bebisen.

• Anonym (mamma2014)

Har man rätt att vara hemma 60 dagar före beräknad födsel UTAN att ta ut nån ersättning som föräldrapenning eller graviditetspenning?

• Anonym (mamma2014)

Om jag har sökt tjänstledighet med anledning föräldraledighet från mitt arbete, är jag då tvingad att ta ut /söka föräldrapenning för dessa dagar, eller kan jag bara vara hemma utan ersättning?
    Hur länge kan man ta ut dubbeldagar?

• Anonym (mamma2014)

Jag har fast jobb, men har ju inte jobbat 6 månader eftersom jag nyss avslutat föräldraledighet med barn nr 1 och väntar nu nr 2. Måste jag ta ut föräldrapenningdagar då om jag som jag skrev ovan, angett föräldraledig på tjänstledighetsansökan, eller kan jag vara hemma utan ersättning?
    Min SGI är på noll, så den spelar ingen roll för mig nu.

• Anonym (mamma2014)

Hej! När jag och min man åker in på bb för förlossning, har min mamma då rätt till att få föräldrapenning, vård av barn el liknande om hon under tiden stannar hemma från sitt arbete för att ta hand om vårt andra barn?

• Anonym (mamma2014)

Hon har inte ens rätt till det om barnetär sjukt? Vi som är ordinarie vårdnadshavare kan ju inte direkt ha med oss barnet in på förlossningen då..?

• Anonym (mamma2014)

Så om vi BÅDA är på förlossningen, maken skulle ha jobbat, jag är föräldraledig, barnet hemmavid är sjukt, då kan nån av oss överlåta dagar till mormor för att ta hand om det sjuka barnet.Har jag förstått rätt?

Svar på tråden Rätt till föräldrapenning?