• Yosa

Mat att ta med på flyget som inte behöver kylas?

Vår dotter har flera allergier och vi har flugit med henne 3 gånger t.o.r men varje gång har hennes förbeställda mat strulat av olika anledningar. Detta har skapat stor oro. Flygbolaget skriver till oss att vi gärna får ta med oss egen mat till henne om vi meddelar dem bokningsnummer osv . Nu rådfrågar jag här om lite tips på mat som kan tas med utan kylmöjlighet. Maten ska klara sig i väskan från att vi lämnar hotellet, busstransfer, väntan på flygplatsen och sedan då tills vi flyger.

Dricka och chips kan vi köpa på flyget.
    Jag tänker mig frukt tex banan är ju mättande. Riskakor, godis.
     vad har ni mer för tips?

• Svar på tråden Mat att ta med på flyget som inte behöver kylas?
  • enmamma

Mackor, väl kylda i papperspåse så håller de sig flera timmar innan de ska ätas.
    Vi har alltid med äpplebitar.

• Evelina021

Wasa sandwich, ölkorv osv. Får ni möjlighet att värma på planet så finns ju mat i komserver. Tonfisk kan man ju äta som den är direkt ur burk :P

• kouki

Tänkte bara på att det finns ju kyl"påsar", typ kylväskor i miniformat. Kan vara något att kolla upp för framtiden :) 

• Egendomligt

Vi har gjort pannkakor till barnen (ägg- och mjölkfria). Om de ska ligga några timmar innan de äts kan man gärna frysa dem innan så håller de längre, har tinat lagom till matdags. Sen får de socker på eftersom det blir mindre kladd än med sylt.

• Eleonor01

Knäckebröd å mjukost i tub! Blåbärssoppa e mättande eller nyponsoppa m biskvier. Smoothie å mellanmål som finns i barnmat hyllan. Svårt m tips när jag inte vet hur gammal hon är å vilka allergier hon har

• Yosa
    Egendomligt skrev 2014-01-28 19:53:45 följande:
    Vi har gjort pannkakor till barnen (ägg- och mjölkfria). Om de ska ligga några timmar innan de äts kan man gärna frysa dem innan så håller de längre, har tinat lagom till matdags. Sen får de socker på eftersom det blir mindre kladd än med sylt.
    det var ju smart. Det kan vi ju göra på ditvägen. Dvs ha dem i kylväska i bilen på väg till flygplatsen och sen socker på som sagt. Det blir ju jättebra! Dessutom flyger vi från en liten flygplats dit så jag va osäker på om jag kan köpa så mycket till henne efter säkerhetskontrollen tex youghurt. Så pannkakor dit blir perfekt. Sen hem kan man säkert hitta en youghurt på flygplatsen efter säkerhetskontrollen.
  • Yosa
    Eleonor01 skrev 2014-01-28 20:15:41 följande:
    Knäckebröd å mjukost i tub! Blåbärssoppa e mättande eller nyponsoppa m biskvier. Smoothie å mellanmål som finns i barnmat hyllan. Svårt m tips när jag inte vet hur gammal hon är å vilka allergier hon har
    Hon är 9 år så det är ingen liten. Ja knäckebröd gillar hon men får man ta mjukost med sig genom säkerhetskontrollen?

Hon är allergisk mot ägg och som sagt har detta strulat varje gång. De kan erbjuda vegetarisk mat (som då kan innehålla ägg) men inte vegan-mat (som då utesluter ägg). Tidigare flygbolag har gett henne veganmat vilket hon inte åt något vidare av. Ett annat bolag gav henne äggfri mat men då hon fick samma köttbullar som lillebror fattade vi misstankar och krävde innehållsförteckning och mycket riktigt innehöll köttbullarna ägg. Sen på vägen hem skulle detta åtgärdas och det gjorde de men kexen till maten innehöll ägg (hon klarar sig så klart utan kex men vad som hade hänt om hon råkat äta dem vågar jag inte ens tänka på!)
  • Yosa
    kouki skrev 2014-01-28 19:49:29 följande:
    Tänkte bara på att det finns ju kyl"påsar", typ kylväskor i miniformat. Kan vara något att kolla upp för framtiden :) 
    Ja det vore kanon. Får man ta dem genom säkerhetskontrollen?
  • Yosa
    Evelina021 skrev 2014-01-28 19:48:39 följande:
    Wasa sandwich, ölkorv osv. Får ni möjlighet att värma på planet så finns ju mat i komserver. Tonfisk kan man ju äta som den är direkt ur burk :P
    Hon gillar makrill i tomatsås men får man ta de genom säkerhetskontrollen? Värt att testa kanske
Svar på tråden Mat att ta med på flyget som inte behöver kylas?