• Anonym (Hjälp!)

Fyra barn??? Kan man klara av det?!

Jag har just gjort ett gravtest och det visar positivt. Panik! 
    Jag och min man har tre jättefina barn som i år fyller 6, 4 respektive 2 år, men vi har inte planerat för något mer. Har haft problem med preventivmedel (mår superdåligt av p-piller och hade hormonspiral sedan trean föddes men blödde konstant i över ett år så jag har just tagit ut den) Så nu är jag "mitt emellan" preventivmedel, hade tänkt skaffa p-dator men detta blev tydligen till trots att vi försökt vara försiktiga.

Men frågan är, vad ska vi göra nu??? Ska vi göra abort..? Det känns inte alls kul, hela min kropp och själ säger nej till det. Vet ju hur fantastiskt fina och underbara våra tre barn är, och tanken på att släcka ett nytt fantastiskt liv bara för att vi är bekväma känns fruktansvärd...

Men KAN man ha fyra barn??? Det förstår jag ju att man kan, men hur jobbigt är det? Hur stor är skillnaden från tre till fyra? Jag har ju hört att när man har tre så är det så att säga redan många, så efter det blir det inte så stor skillnad. Stämmer detta, ni som har fyra eller fler? Bilfrågan är inget bekymmer eftersom vi redan har en 7-sitsig bil. Men orkar man? Det kommer ju i så fall bli tätt mellan alla barnen.
    Hinner man med att se och bekräfta alla fyra? Jag tänker aktiviteter så småningom, och läxor, skolmöten, kompisar, mm, mm. Eller är det orättvist mot de tre vi redan har, att få ännu ett syskon att dela vår uppmärksamhet med..?

Åh, hjälp!! Mycket tankar och känslor, vet inte vad vi ska göra! Snälla ge mig råd, kan inte prata med kompisar eller syskon om detta just nu, så jag behöver lite feedback från er här! Vad tycker ni, varken ni har fyra barn eller inte är alla åsikter välkomna!

• Svar på tråden Fyra barn??? Kan man klara av det?!
  • Anonym (jag vill)

hej. och grattis!
    om man bara vill så klarar man av fyra bran, och fler för den delen. 
    så jag säger bara kör på! 
    men jag kan inte prata av erfarenhet då jag "bara" har ett barn. men önskar så efter fler. men kommer med största sannolikhet inte bli så. men det är en annan historia.
    hoppas du får mer konstruktiva svar här :). 

• Anonym

Jag har inte själv fyra barn men är uppväxt i en familj med just det antalet barn.

Har aldrig sett det som ett problem att vi varit fyra syskon, snarare tvärtom.

Känner att jag fått den uppmärksamhet, hjälp och stöd från mina föräldrar som jag behövt.

Gör inte abort om du inte är 100 % säker, man ångrar aldrig ett barn!

• Anonym (....)

Klarar av? Det finns väl hur många familjer som helst som har 4 barn och klarar det. Jag själv skulle inte sätta mig i den sitsen eftersom jag inte skulle palla eller orka eller vilja ta hand om 4 barn.

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (....) skrev 2014-01-29 11:30:08 följande:
    Klarar av? Det finns väl hur många familjer som helst som har 4 barn och klarar det. Jag själv skulle inte sätta mig i den sitsen eftersom jag inte skulle palla eller orka eller vilja ta hand om 4 barn.
    Jo jag vet ju att det finns många familjer med fyra eller fler barn, frågan är ju bara om just vi pallar detta... Vi hade inte heller tänkt hamna i den här situationen, men nu är det ju så. Förstår ju att ingen kan tala om för mig hur vi ska göra, vi måste ju självklart ta beslutet själva utifrån just vår sits.
    Men jag vill mest få lite råd och stöd tror jag. Abort känns otroligt jobbigt att tänka på. Någon som gjort abort i liknande sits och ångrat detta? Eller är glad att ni gjorde/inte gjorde det?

Åååh, är så upp-och-ner just nu!!!

• tjejmamma79

Vi är 4 syskon och jag har aldrig upplevt problem med det under uppväxten. Väntar själv nummer 4 har innan barn i åldrarna 11, 8 och 6 så det här blir ju nästan en sladdis fick ju 3 barn tätt och det var tufft nu tänker jag att det ska bli lättare då de stora klarar mycket själva och kan hjälpa till mede bebisen och hemmet i den mån de vill och kan

• lövet2

Jag växte upp med 3 syskon och hade aldrig någon känsla av att mina föräldrar inte hann med oss. Men då var förstås mamma hemma på heltid tills den yngste började skolan.
    Själv tyckte jag inte heller det var något problem med att hinna med 4 barn. Om vi båda jobbat heltid, så hade det nog varit svårare. Jag valde att stanna hemma med barnen i stället.

• Anonym (Hjälp!)
    lövet2 skrev 2014-01-29 11:54:31 följande:
    Jag växte upp med 3 syskon och hade aldrig någon känsla av att mina föräldrar inte hann med oss. Men då var förstås mamma hemma på heltid tills den yngste började skolan.
    Själv tyckte jag inte heller det var något problem med att hinna med 4 barn. Om vi båda jobbat heltid, så hade det nog varit svårare. Jag valde att stanna hemma med barnen i stället.
    Vi har också möjlighet att göra så, antingen att jag är hemma på heltid ett tag eller att jag går ner till t.ex. halvtid så av den anledningen skulle det funka.
    Men jag tänker på de större syskonen, de kommer ju bara få vara 15 timmar på förskola (vilket är bra för den minsta) men mellanbarnet riskerar ju att bli lite "utanför" barngruppen i och med att han inte är där så mycket som de flesta andra. Och största barnet börjar förskoleklass i höst och kommer inte att få fritidsplats om jag är föräldraledig. Det kan ju också göra att man kan bli lite utanför i klassen/gruppen. Eller???
  • lövet2
    Anonym (Hjälp!) skrev 2014-01-29 12:03:26 följande:
    Vi har också möjlighet att göra så, antingen att jag är hemma på heltid ett tag eller att jag går ner till t.ex. halvtid så av den anledningen skulle det funka.
    Men jag tänker på de större syskonen, de kommer ju bara få vara 15 timmar på förskola (vilket är bra för den minsta) men mellanbarnet riskerar ju att bli lite "utanför" barngruppen i och med att han inte är där så mycket som de flesta andra. Och största barnet börjar förskoleklass i höst och kommer inte att få fritidsplats om jag är föräldraledig. Det kan ju också göra att man kan bli lite utanför i klassen/gruppen. Eller???
    Mina gick inte på dagis alls. De lekte med syskonen och var nöjda med det. Vi körde lite 15-timmars med en av de yngre, ett år innan det var dags för förskoleklass. Det visade sig vara rätt onödigt, eftersom han mest var hemma med "dagissjuka" och egentligen inte hade någon nytta alls av dagis. Hans syskon började med fotboll istället i 5-årsåldern och lärde känna några av sina blivande klasskompisar på det sättet.

I vissa klasser händer det att man blir lite utanför om man inte går på fritids. Det hände 2 av mina barn när de började skolan. Då bestämde vi gemensamt (jag och personalen) att barnen skulle få en tillfällig s k stimulansplats. 2 timmars fritids i veckan i en månads tid räckte för att de skulle bli "med i gänget". Sedan funkade det fast de inte var på fritids längre.
  • Anonym (har fyra)

Ja man kan ha fyra barn. Jag fick fyran förra året och ärligt talat då var det mycket svårare när trean föddes, det var mycket större steg på något set, jag tyckte faktiskt att det var jätte jobbigt, men sen när fyran kom då kändes det absolut inte svårare än förrut. Jag känner att jag har tid för varje individ vad gäller läxor, skolmöte, fritidsaktiviteter osv. men även känner jag att fyra är någon slags gräns för mig, att om jag hadde fler skulle jag inte längre klara av, men så skulle man säkert också klara av fem;) Men jag ska inte ha fler barn iallafall. 
    Jag är uppvuxen i stor familj och jag älskar att ha många syskon särskilt nu i vuxen ålder. 

Lycka till

Svar på tråden Fyra barn??? Kan man klara av det?!