Inlägg från: Anonym (vidrigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vidrigt)

lexbase

LillGris skrev 2014-01-29 13:08:29 följande:

Fast som jag förstått det så ser man bara om någon finns med i en dom. Om det är som offer, vittne eller förövare framgår inte förrns man beställer domen. Där kan jag tycka att det skapar problem. Men obs, kan ha fel, det kanske bara är om man är dömd man ploppar upp vid sökning
    Även oskyldiga vittnen, målsägare och andra finns med. Och söker man på en målsägare - så kommer namnet upp. Men i listan finns ingen förklaring om personnamnet är som målsägare, förövare eller vittne. Vilket innebär att man då måste köpa domen för att läsa, vilket ägarna till lexbase.se kommer tjäna fruktansvärt stora pengar på.

Brottsoffer, våldtäktsoffer osv står nämnda i personlistan - och vem som helst kan betala 59 kr för att få reda på massor. Massor om personer som förhoppningsvis lagt eländet bakom sig och försöker gå vidare. Fruktansvärt.

STÄNG SAJTEN!!!!
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (lexbase) skrev 2014-01-29 13:25:51 följande:
    Att dyka upp på den här  siten som dömd till ett fängelsestraff,skulle jag kunna tycka var ok.Men nu blandas ju dömda med friade.Fängelsestraff med bötesbrott och straffföreläggande.Om vittnen och målsägande finns markerade
    är det ju ännu mer kränkande.
    Inga friade finns väl med? Alla är dömda i tingsrätten har jag förstått. Men kan vara friade i hovrätten. Vittnen och målsägande finns med på listan. Men inget där säger att de ÄR vittnen eller målsägare. Därmed kan man tro att alla som finns i listan är dömda brottslingar av något slag.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (...........) skrev 2014-01-29 13:29:04 följande:
    Hm sant det bör eg gå längre bak än 5 år. Men den info som finns är grundlig. I vart fall när jag köpte och fick totalt utdrag med alla bilagor och papper som rörde brottet.

Sen så ser jag även fördelar med att kunna kolla upp killar som man har träffat. Om de ex har historik av att ha misshandlat sin förra tjej.. eller drogproblem.
    För att få reda på det innebär att du då måste köpa tjänsten för 59 resp 79 kr. Ponera att 50 000 pers köper tjänsten för 59 kr. En fin liten bruttointäkt på 3 miljoner rakt av.
  • Anonym (vidrigt)

Och nu kommer det: Lexbase är hackat och uppgifter läcker ut på nätet. Fint. Bara det som fattades.

Stäng ner sajten - nu.

• Anonym (vidrigt)
    SvenGlen skrev 2014-01-29 13:36:37 följande:
    Dom utger sig för att vilja skapa ett tryggare samhälle, men det dom gör är att öka misstänksamheten. Visst kan man begära ut dessa uppgifter ändå, men nu blir det väldigt tillgängligt. Detta är inte lösningen på det problem som vi har i samhället, det är bara en symptom. Att det dessutom redan finns sajter som erbjuder samma typ av tjänst är ett klent argument för att rättfärdiga Lexbase's existens
    Det hela handlar om affärsidé och pengar. Jag hade trott på det där snacket att "en tjej går på dejt och kan söka på killen och känna sig trygg". Men här handlar det enbart om pengar och en jävligt bra affärsidé. De har sedan i förrgår tjänat ganska många miljoner redan. Så stänger de ner nu - så ligger de väldigt mycket plus lik förbannat.
  • Anonym (vidrigt)
    Anonym (lexbase) skrev 2014-01-29 14:02:44 följande:
    anne ramberg har väl ifrågasatt rätt starkt vad han håller på med.
    Hon har tillskrivit honom och har begärt svar inom en vecka. Hon har sagt lite luddigt att om de inte får svar får de öppna en utredning - eller nåt. Kan bli varning. Kan bli uteslutning ur samfundet. Kanske svarar han "rätt" och inget händer. Vi får se om nån vecka eller så:)
  • Anonym (vidrigt)
    nanneN skrev 2014-01-29 14:25:11 följande:
    Jag tror stenhårt på personligt ansvar. Har man begått ett brott, så får man ta konsekvenserna.

Har man tagit sitt straff så är man välkommen ut i samhället igen, detta tycker jag är självklart och har väl mig veterligen aldrig argumenterat för något annat heller.
    Men jag förstår fortfarande inte problematiken med att det framgår att man är dömd för ett brott och har stått till svars för det.

Och vem har sagt att det inte påverkar någons framtid? Dom flesta som är dömda för något idag kan säkerligen intyga att det mycket väl kan påverka deras framtid, men jag kan inte se hur Lexbase påverkar detta. Dom flesta arbetsgivare idag begär redan utdrag ur belastningsregistret innan dom anställer någon, så Lexbase vara eller icke vara på verkar knappast detta på något vis.

Jag kan bara inte förstå varför det blivit sådant liv om just Lexbase.
    Exakt samma tjänst har tillhandahållits av flera andra aktörer i flera år, och allt dom gör är att förmedla redan offentlig information. Vad är problemet med just Lexbase?
    Problemet med lexbase är att om du söker på ett namn, och det poppar upp, finns risken att någon drar slutsatsen att du är en förövare. Men namnet kan mycket väl vara ett vittne eller målsägare. Och istället för att betala för att få reda på mer så har man blivit dömd som brottsling. Här handlar det om tolkning.

Jag har personligen aldrig varit med om att någon bett att få utdrag ur belastningsregistret för att anställa mig. Och då har jag ändå jobbat på advokatfirma:).... Kanske mitt ärliga yttre gjorde att jag gick förbi synålsögat där.

Nej - är man intresserad av att veta någons bakgrund så tycker jag nog det ska vara lite besvärligare än att trycka på en knapp.
  • Anonym (vidrigt)

Vill jag absolut ha reda på om min specifike granne har nåt på sig så kan jag gå till tingsrätten. Via lexbase behöver jag bara fylla i gata och ort - så ser jag exakt vilka grannar som finns i registret. Och betalar jag inte kan jag tolka allt fel och tro att samtliga namn är brottslingar. Men det i verkligheten samtliga kanske förekommit som vittnen.

Bort med skiten.

• Anonym (vidrigt)
    Anonym (suck) skrev 2014-01-29 14:59:43 följande:
    Lexbase är i samma genre som Facebook. Allt står, inget kan hållas hemligt och alla vet allt.

Skvallersidor båda två.
    Skitsnack. Den som vill kan vara med eller inte vara med i Facebook. I Lexbase står du vare sig du vill eller inte. Och Lexbase är tingsrättsdomar inkl innehåll. Inte skvaller.

Du är inte påläst.
  • Anonym (vidrigt)
    fjonkelina skrev 2014-01-29 15:20:21 följande:
    Fattar inte....söker på denna bas med ett namn som jag vet har domar på sig men får upp noll resultat? Verkar ju inte tillförlitligt alls då
    De har plockat fram de senaste 5 åren. Och kanske har du stavat fel? Inte vet jag.

Och jag anser att belastningsregistret hos polisen är mer tillförligt. Då riskerar inte oskyldiga människor komma i kläm. Jag har en vän som står med namn och allt. Om jag betalar avgiften så kommer jag få veta att personen varit vittne i ett mål. Men betar jag inte kanske jag antar att personen är dömd för något.

Envisas: ta bort sajten.
Svar på tråden lexbase